Vozobule: Plán na estakádu přes nivu Mže by měl zůstat v archivu

1. 2. 2023

Už to vypadalo, že plány na estakádu spojující přes louky u Lochotínského parku Karlovarskou ulici s širším centrem Plzně skončí hluboko v šuplíku Ředitelství silnic a dálnic (RSD). Minulé vedení radnice státní záměr odmítlo. Ale nové jej chce vzkřísit.

„U předešlé koalice estakáda podporu neměla, my chceme tento projekt aktivně rozvíjet,“ řekl Právu primátor Roman Zarzycký (ANO). Pro připomenutí: předešlé čtyři roky Plzni vládla ODS, ANO, TOP 09 a ČSSD, nyní je to ANO se STAN, piráty a PRO Plzeň.

Dvoupruhový 920 metrů dlouhý most by měl začít u křižovatky frekventované Karlovarské a Lidické ulice, poté překoná nivu řeky Mže a vyústí u Kalikovského mlýna. Půjde o zásadní součást před lety navrženého průtahu, který má podél Škodovky pokračovat až k Sukově ulici.

„Velmi se uleví Klatovské. A nerozumím tomu, proč někteří mí předchůdci byli striktně proti,“ uvedl Zarzycký. V bývalé radě byl náměstkem primátora. Aleš Tolar (STAN), současný náměstek pro dopravu a životní prostředí, to vidí podobně. „Není mi jasné, proč se minulé vedení proti estakádě postavilo. Jsem pro dokončení průtahu, pokud chceme zklidnit Karlovarskou a Klatovskou, tak bez něj to nepůjde,“ podotkl Tolar.

Pro Tolarova předchůdce Michala Vozobule (TOP 09) je naopak záhadou, proč se projekt vrací. „Měl zůstat ležet v archivu. Je to hrubý zásah do města, kombinace toho špatného z devadesátek a komunistického plánování,“ reagoval. „Průtah jde proti koncepci budovaných okružních komunikací, výrazně zvýší dopravu v centru. A vlastní estakáda bude mít dopad na krajinný ráz v kontextu Lochotínského parku a nedaleké aleje Kilometrovka,“ upozornil.

Loni uzavřela radnice s ŘSD dohodu o spolupráci na čtrnácti investicích. Průtah s estakádou mezi nimi nebyly. „Chceme do memoranda tento klíčový projekt doplnit,“ podotkl primátor.

ŘSD je pro

ŘSD určitě nebude proti. „Estakáda je nutná a jsme rádi, že město to cítí podobně,“ sdělil Miroslav Blabol, ředitel plzeňské správy této organizace. „Máme studii asi čtyři roky starou a z ní jednoznačně vyšlo, že stavba západního okruhu je pro město důležitá, ale stejně tak je důležité severojižní propojení v centrální stopě městem Plzní,“ poznamenal Blabol.

Most by měl podle odhadů stát zhruba 1,5 miliardy. „Pokud se domluvíme s městem, necháme ještě letos zpracovat technickou studii. V roce 2024 bychom zahájili práce na dokumentaci pro územní rozhodnutí, vlastní stavba by mohla začít kolem roku 2031, hotovo může být o dva roky později,“ upřesnil Blabol. „To už snad bude dokončená opačná část průtahu mezi Sukovou a Borskou, možná i střední úsek od Borské ke Kalikovskému mlýnu.“

Vybudováním průtahu – a také východního okruhu, což by mohlo být rovněž kolem roku 2033 – podmiňuje nové vedení radnice jiný stěžejní projekt: zasypání rondelu na Karlovarské třídě.

Autor: Ivan Blažek

● Právo - Karlovarsko; str. 14 (Zprávy / Politika) ● 1. 2. 2023

Štítky
Osobnosti: Michal Vozobule
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme