O moderní vlaky se postarají v nové hale

21. 9. 2020

Na jedné straně vyasfaltované cesty v areálu plzeňského lokomotovního depa je spousta kolejí a dvě polokruhové výtopny, které pamatují ještě zlaté časy páry na československých tratích. Ještě dnes do nich zajíždějí lokomotivy včetně těch historických. Na druhé straně cesty je provizorní plot. Ohraničuje prostor, ve kterém v lednu 2022 bude stát nová hala pro údržbu nejnovějších bezbariérových jednotek osobní dopravy nasazovaných na tratě v západních Čechách.

Stavba opravárenské haly za 200 milionů korun včera začala. „Práce začaly snesením čtyř kolejí a dvou výhybek, zdemolované jsou i dvě malé budovy, které v minulosti sloužily jako zázemí pro zaměstnance zajišťující zauhlování parních lokomotiv. Před zahájením výkopových prací je nezbytný podrobný pyrotechnický průzkum, protože na konci druhé světové války bylo seřaďovací nádraží včetně depa cílem náletů spojeneckých vojsk,“ připomněla mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.

V nové hale bude 400 metrů kolejí i jeřáb s nosností nejméně pěti tun, který v případě potřeby ulehčí výměnu komponentů na střechách vlakových jednotek. Generální ředitel ČD Václav Nebeský včera vysvětlil, že se rozhodli pro výstavbu nové haly i kvůli zefektivnění údržby a oprav nových vlaků.

„Už v současnosti jezdí v Plzeňském kraji dvouvozové motorové jednotky RegioShark a elektrické jednotky RegioPanter. Brzy k nim přibydou další soupravy pro linky Klatovy – Beroun a Plzeň – Karlovy Vary, proto potřebujeme v Plzni moderní zázemí pro jejich kvalitní a efektivní servis,“ uvedl Nebeský s tím, že podobnou halu plánují i v Chebu. Podle místopředsedy představenstva Českých drah Michala Krause současné haly v areálu depa nevyhovují.

„Na základě nově uzavřených smluv v rámci regionální dopravy se zvýší počet servisovaných vozidel. K předpokládanému nárůstu dojde například u elektrických jednotek RegioPanter ze současných devíti na 24. Chystáme se je udržovat především v nové hale, která umožní jednodušší manipulaci s vozidly, nebu nutné rozpojovat ucelené soupravy. To umožní vozidla vracet rychleji do provozu,“ vysvětlil Kraus.

Náměstek plzeňského primátora pro dopravu Michal Vozobule uvedl, že i v Plzni nabývá na významu železnice jako způsob dopravy po městě. „Když chcete projet v covidové době přes město, skoro se vám to nepodaří, protože mnoho lidí nasedlo do automobilů. Jako město potřebujeme kvalitní železniční dopravu a odpovídající zázemí,“ shrnul Vozobule. V tendru na výstavbu haly zvítězily firmy Edikt a TSS Grade.

14.09.2020 Mladá fronta DNES ~ Strana 14 ~ (pek) ~ Rubrika: Kraj Plzeňský ~

Štítky