Botičky nahradí moderní vychytávka

23. 1. 2020

V únoru by mělo v nejužším centru Plzně odzvonit letité praxi nasazování botiček za nezaplacené parkovné, chystá se radikální změna pravidel. Jenže start pilotního projektu se opozdí, na druhou stranu má být chytřejší, než se původně předpokládalo.

            „Vypadá to, že nový systém spustíme od počátku dubna,“ řekl Právu Luděk Šantora, ředitel městské Správy informačních technologií. „Výběr dodavatele se protáhl, do konce ledna bychom to nestihli. Smlouva je ale už podepsaná, je třeba ještě dodělat propojení s městskými sítěmi a databázemi,“ dodal.

Platby mobilem

Hlavní změna: řidiči v nejdražší, „áčkové“ zóně zaplatí parkovné a zároveň zadají registrační značku svého vozu. Pověřený pracovník vybavený tabletem pak na ulici okamžitě zjistí, zda je za dané auto zaplaceno. Pokud ne, strážníci následně vyhodnotí, zda se skutečně jedná o přestupek, a případně identifi -kují majitele vozu.

Celou záležitost pak převezme správní odbor magistrátu, který pošle výzvu k úhradě pokuty a při jejím nezaplacení se rozjede správní řízení. Výše pokut? „Zatím není stanovena,“ sdělil náměstek primátora Michal Vozobule (TOP 09).

Teď ta příjemnější stránka věci. „Lidé už nebudou muset dávat za sklo lístky z automatu, tisknout se vůbec nebudou. A úhrada bude možná i přes mobilní telefon,“ konstatoval Šantora. Právě s platbami přes telefon se původně v prvním plánu nepočítalo. „Mobilní aplikace navíc může uživatele upozornit, že mu brzy vyprší doba zaplaceného parkovného. A dotyčný ji bude moci prodloužit, aniž by kvůli tomu musel běhat někam k automatu,“ vysvětlil Šantora.

            Systém vyšel na 980 tisíc bez DPH. Zóna A zahrnuje 424 parkovacích stání a dotčené automaty jsou už na změnu připraveny. „Je jich dvacet a osazení klávesnicemi vyšlo celkem na 270 tisíc,“ informoval Milan Sterly, ředitel Správy veřejného statku města Plzně.

Testovací provoz

Pokud se novinka osvědčí, bude se rozšiřovat na další zóny. „Postupně nahradí systém botiček a uvolní strážníky,“ řekl Právu už dříve primátor Martin Baxa (ODS). Jenže zatím není jasné, nakolik naopak tato agenda zatíží správní odbor – u nasazené botičky řidiči platili na místě prakticky ve sto procentech případů.

            Podle náměstka Vozobuleho zkušenosti z jiných měst – podobný systém funguje třeba v Praze, Liberci nebo Českých Budějovicích – ukazují, že velká většina lidí zaplatí hned po obdržení výzvy a ve správních řízeních končí jen minimum případů.

Vypadá to, že nový systém spustíme od počátku dubna Luděk Šantora, Správa informačních technologií města Plzně

    Ivan Blažek       

22.1.2020    Právo    str. 10    Jihozápadní Čechy

Štítky
Osobnosti: Michal Vozobule