Slezák: Zbůsob rušení vyhrazených pruhů v Pardubicích je nešťastný

5. 11. 2015

Rada města Pardubic schválila dočasně zrušit vyhrazené jízdní pruhy pro trolejbusy, autobusy a další vybraná vozidla na Sukově třídě. Na základě letmého vyhodnocení spočívajícího ve zhlédnutí vybraných videozáznamů dopravní situace, pak rada neprojevila vůli experiment ukončit s neformálním závěrem, že dočasnost bude trvat nejméně do jara příštího roku. Ostatně v zimě se vodorovné značení špatně překresluje. Jako člen rady města nesouhlasící s těmito experimenty na řidičích a předseda komise pro dopravu rady města považuji toto rozhodnutí za nesprávné. Jak z důvodů věcných, tak i z důvodu nastavení podmínek provedení experimentu, který k uvedenému rozhodnutí vedl.

Určitě nejsem nepřítelem automobilové dopravy, která je pro moderní společnost tak, jak ji známe, nezbytná. Individuální automobilismus je i určitým symbolem osobní svobody, na jejíž omezování jsem jako pravicově smýšlející člověk samozřejmě citlivý.

Protože ale svoboda jednotlivce vždy končí tam, kde začíná svoboda jiného, nemůže být žádná svoboda bezbřehá.. Je přitom myslím zřejmé, že pokud by se všichni obyvatelé města, kteří chtějí, rozhodli řešit své přepravní potřeby ve městě právě automobilem, budou omezovat svobodu ostatních (jiných řidičů automobilů, cyklistů, pěších, obyvatel bydlících u silnic) natolik, že se do našeho města nevejdeme a celá svoboda bude ta tam. Proto považuji za správné, aby byly upřednostňovány ty druhy dopravy, které umožňují řešit přepravní potřeby s menšími zásahy do svobody ostatních a tím přispívají k udržení svobody pro všechny, tedy k udržení průjezdnosti a funkčnosti dopravního systému. I v USA, kde je doprava založena na individuálním automobilismu asi nejvíce na světě, existují i na dálnicích vyhrazené pruhy pro vozidla vezoucí více než jednu osobu. V Pardubicích máme funkční a hustou síť MHD. Je tedy zcela správné, pokud je tato doprava upřednostněna, a to i v případě, že je tímto upřednostněním omezena individuální doprava automobilová. Vyhrazený jízdní pruh pro MHD je standardním opatřením, které není pardubickým vynálezem, ale funguje ve všech větších evropských městech, kde mají potíže s počtem automobilů.

V daném případě je nadto zřejmé, že odebrání jednoho ze dvou pruhů automobilům nemá na celkovou průjezdnost Sukovy třídy vliv, neboť ta je omezena propustností přilehlých křižovatek, v nichž žádné vyhrazené pruhy ve směru ze Sukovy třídy nejsou a ani nebyly. Vyhrazení jednoho jízdního pruhu ze dvou pro MHD tedy sice způsobí prodloužení kolony automobilů zhruba na dvojnásobek, avšak počet automobilů v koloně bude přibližně stejný, stejná bude i délka pobytu automobilů v této koloně. Rozdílem bude pouze to, že tuto kolonu automobilů předjede trolejbus či autobus MHD, který se do kolony zařadí až před křižovatkou.

Argumentovat výsledky „měření“, které bylo provedeno za zcela odlišných vstupních podmínek, je zcestné. Navíc vyvoláváme opakovanými a nepříliš promyšlenými změnami dopravního značení ve stylu pokus - omyl mezi řidiči zbytečný zmatek. A tím se dostávám k druhé rovině problému, na který jsem chtěl tímto článkem upozornit.

Rozhodnutí rady bylo přijato bez jakékoliv analýzy nebo alespoň řádného odůvodnění. Zcela ignorována byla komise pro dopravu rady města, která je sice též politickým, ale do určité míry i odborným poradním orgánem rady. Jakoby ti, co jezdí auty, neunesli, že veřejná doprava má aspoň někde přednost.

Paradoxně, ačkoliv bylo rozhodnutí o dočasném zrušení vyhrazených pruhů obhajováno mimořádnou dopravní situací v Pardubicích, bylo realizováno v den, kdy se tato dopravní situace začala uklidňovat díky ukončení dopravního omezení na ulici Hlaváčově, která je přímou alternativou k Sukově třídě. Po zrušení vyhrazených jízdních pruhů tak vskutku došlo k výraznému zlepšení průjezdnosti centra města, zrušení vyhrazených jízdních pruhů však nebylo toho příčinou. Měl-li se snad sledovat vliv zrušení vyhrazených jízdních pruhů na dopravu ve městě, nemohlo být kvůli zásadní změně dopravní situace zjištěno nic než jen zdánlivý efekt svádějící k zavádějícím závěrům.  Načasování celé akce se zkušebním dočasným zrušením vyhrazených jízdních pruhů tak jenom podtrhuje, že šlo od počátku o rozhodnutí špatné.

Ing. Libor Slezák, CSc

Člen rady města za TOP09

Předseda komise rady města pro dopravu.

Štítky
Osobnosti: Libor Slezák
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme