Profesor Válek školákům přibližuje lékařskou vědu

24. 3. 2017

V pátek 24. března od 9 hodin se uskutečnila pod vedením přednosty Kliniky radiologie a nukleární medicíny prof. MUDr. Vlastimila Válka, CSc., MBA, EBIR, exkurze dětí ve Fakultní nemocnici Brno. Tentokrát do naší nemocnice zavítali školáci ze ZŠ Mutěnická, aby si prohlédli Kliniku radiologie a nukleární medicíny FN Brno a prostory Lékařské fakulty MU. Pan profesor exkurzi zorganizoval a vedl, ukázal žákům např. fungování přístrojů jako je ultrazvuk či magnetická rezonance. Pedagožky základní školy zhodnotily tuto návštěvu velice kladně, protože seznámila mladé školáky s fungováním nemocnice a poutavý výklad pana profesora měl u dětí velký úspěch.

Profesora Vlastimila Válka, přednosty Kliniky radiologie a nukleární medicíny a lékařského náměstka, jsme se v této souvislosti zeptali na dvě otázky:

V čem považujete za důležité, aby se školáci seznámili s chodem nemocnice a s přístroji?

Téma školství a vzdělávání se v médiích skloňuje prakticky každý den. I když se jedná o téma čistě odborné, cyklicky se mění v téma politické. Koncepční a dlouhodobě stabilní systém vzdělávání je základem fungování prosperující společnosti. Celý systém by měl zvyšovat vzdělanost obyvatelstva a to způsobem a obsahem tak, aby to podporovalo budoucí rozvoj země. Problém je, že jakákoliv změna v systému vzdělávání se projeví až za řadu let. Pokud tedy vše neřeší odborníci, kteří uvažují v dlouhodobém horizontu s cílem dlouhodobého rozvoje a prospěchu země, ale politici na očích s klapkami volebních období,  dochází k neblahému, byť třeba prvoplánovitě líbivému  a krátkodobě úspěšnému experimentování, které se ale dlouhodobě neblaze odrazí na vzdělání populace. No a jedním z důsledků je pak i dnešní nedostatek zdravotníků. Jelikož mám čtyři děti, tak vím z osobní zkušenosti, že již ve třetí třídě začaly debatovat, co dál. V páté třídě se hlásí na gymnázia a v dalších letech pak znovu. Proto jsem spustil tento projekt, aby páťáci poznali, co je to nemocnice, jak zajímavou práci zde dělají lékaři, zdravotní sestry, laboranti a i řada dalších odborníků. Druhým cílem pak bylo, aby viděli Kampus MU a celé prostředí poslucháren, knihovny CEITECu a dalších pracovišť MU a LF a já je zkusil přesvědčit, že učení je fakt „cool“, „in“ a neskutečná zábava a že stojí zato se učit. Že je v životě nic lepšího nemůže potkat, než možnost se toho co nejvíc naučit, a pokud tuto možnost dostanou, tak by ji měli chytit za pačesy a co nejvíc využít.

 

Na co se děti nejčastěji ptají, co je zajímá?

Tak samozřejmě se ptají, jestli se na počítačích v knihovně dají hrát hry, taky na to, jestli se tady neztratíme a z kolika obědů si studenti mohou vybírat. Pak se ale taky ptají na to, jak se mohou na MU dostat a kdo vlastně v nemocnici pracuje a jak moc se musí učit, aby tady mohli studovat a pracovat. Ptají se na všechno. A proto je taky projekt zaměřený na páťáky. Tyto děti se ještě nezapomněly ptát a být zvídavé. Ochota ptát se, zvídavost a zájem o vše kolem nás je základ učení.

FN Brno

V Brně 24. března 2017

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme