12. 6. 2025

Starosta Veselí nad Moravou Petr Kolář mluví o odvážných investicích, které mění tvář města – od rozšíření přístavu na Baťově kanálu přes nový skatepark až po zelené projekty, které dávají Veselí šanci stát se ještě lákavějším místem pro život i turismus. Proč věří, že Veselí má před sebou skvělou budoucnost? To vám prozradí v otevřeném rozhovoru pro DOBRÝ DEN S KURÝREM.

Veselí nad Moravou zahájilo rozšíření přístavu, což je strategická investice s výrazným turistickým přesahem. Co přesně projekt obnáší, jak dlouho bude trvat a co to městu přinese z pohledu návštěvnosti i ekonomiky?

Veselský přístav na Baťově kanálu je smělý, ambiciózní projekt, který se snaží skloubit investice státní, soukromé i městské. Je dobré připomenout, že samotná myšlenka novodobého rekreačního využití Baťova kanálu vznikla právě ve Veselí a že v našem městě sídlí i obecně prospěšná společnost, která se snaží plavbu v celé délce vodní cesty koordinovat a maximálně podporovat. Ve Veselí se na jaře rozběhly stavební práce na první z šesti plánovaných etap celého projektu, díky němuž zde vznikne 81 plnohodnotných kotvicích míst pro rekreační lodě různých velikostí. Soukromý investor zde již loni otevřel moderní apartmánové bydlení s téměř sto lůžky a chystá výstavbu vzdělávacího a gastronomického centra. Město zrealizovalo nové lanové centrum, parkoviště a chystá řadu dalších doprovodných aktivit. Zkrátka – celý areál veselského přístavu se stává velmi atraktivní lokalitou nejen pro turisty, ale i pro občany našeho města a celého regionu.

V médiích nedávno proběhla zpráva o možném dočasném pozastavení prací kvůli podané žalobě ze strany klubu za udržitelnou dopravu Děti země a spolku Voda z Tetčic. O co se vlastně jedná?

Po právní stránce je to poměrně složité, tedy se pokusím jen krátce vysvětlit aktuální situaci: město Veselí nad Moravou má v daném sporu, který směřuje proti rozhodnutí Ministerstva životního prostředí, postavení tzv. osoby zúčastněné na řízení. Usnesení brněnského krajského soudu, kterým se přiznává odkladný účinek kvůli zmíněné správní žalobě, tak bylo městu doručeno a naši právníci nyní analyzují jeho obsah. Nadále se vychází z již dříve vydaných správních rozhodnutí, na jejichž základě stavba rozšíření laguny veselského přístavu probíhá, a to pod kontrolou autorizovaného biologického dozoru. Zmíněné usnesení soudu má procesní povahu a pevně doufáme, že soud v blízké době rozhodne ve věci samé, a to ve prospěch řádného pokračovaní celého projektu, který skutečně vnímáme jako klíčovou investici směřující do rozvoje města i celého slováckého regionu.

Nový skatepark a pumptracková dráha je další výrazný krok směrem k podpoře aktivního trávení volného času. Kdy se na něj mohou zájemci těšit?

Tento projekt je doplněním stávajícího sportovního areálu za městským koupalištěm, v prostoru mezi stávající in-line dráhou a fotbalovým stadionem. Architekti aktuálně dokončují projektovou dokumentaci a byli bychom rádi, kdyby stavební práce bylo možné zahájit ještě na podzim letošního roku. Každopádně počítám, že otevření nového areálu určeného pro širokou sportovně založenou veřejnost proběhne do jara roku 2027.

Oprava ulice Palackého je jednou z největších investic letošního roku. Co všechno se bude rekonstruovat a jak se vedení města snaží minimalizovat dopady na dopravu a obyvatele?

Máte pravdu, že zmíněná rekonstrukce celého uličního prostoru Palackého patří mezi letošní největší investiční projekty města. Časově je stavba náročná zejména kvůli kompletní výměně všech inženýrských sítí a jejich napojení na rodinné domy. S realizační firmou máme dohodu, že do podzimu budou dokončeny práce na vozovce a do jara příštího roku chodníky, veřejná zeleň a všechny zbývající práce. Zároveň projekčně připravujeme opravu navazujících ulic Stojanova a Hrnčířky. Všechny podobné stavby jsou samozřejmě vždy spojeny s dopravními omezeními, ale pevně doufám, že se nám je podaří zvládnout.

Letos se chystá oprava veřejného prostranství u polikliniky. Jak tato proměna zapadá do celkové urbanistické koncepce a přinese i praktické zlepšení pro návštěvníky a pacienty?

Samozřejmě, že ano! Po úpravě veřejného prostranství před areálem polikliniky volali naši občané i pacienti z širokého okolí už dlouho, a myslím, že zcela oprávněně. Bylo ovšem zapotřebí dosáhnout nejprve shody nad majetkoprávními otázkami – část pozemků patřila kraji, část soukromé společnosti Poliklinika. To již máme úspěšně za sebou, stejně tak je již dokončena projektová dokumentace. Podaří-li se nám během letošního léta získat stavební povolení, rádi bychom ještě na podzim zahájili stavební práce, aby vše bylo hotové do příštího léta. Od celého projektu očekáváme zásadní zlepšení v oblasti dopravy, včetně dostatečné kapacity parkování. Veřejné prostranství mezi budovou polikliniky, nově postavenou výjezdovou stanicí záchranné služby a lůžkovým areálem nemocnice získá nově podobu příjemného parčíku.

Přímo v centru města na náměstí Míru probíhá výstavba bytového domu. Kdy se očekává jeho dokončení?

Během příštího léta. Připomínám, že se jedná o investiční projekt soukromého investora, který získal právo stavby na základě veřejné soutěže a dnes již dokončuje hrubou stavbu. Vznikne zde přes šedesát nových bytových jednotek, v přízemí budou prodejny navazující na plochu náměstí a v suterénu jsou garážová stání. Město pak naváže kompletní úpravou navazujících veřejných ploch, komunikací, parkovišť a veřejné zeleně. Připravujeme i veřejnou soutěž na zhotovení uměleckého díla, které by se mělo stát dominantou nově vzniklé piazzetty přímo navazující na plochu náměstí.

Veselí nad Moravou je známé i svojí železárenskou tradicí. Bývalý areál železáren, který dlouhá léta ležel opuštěný, se v poslední době zdá být na cestě k oživení. Jaký potenciál má tato lokalita pro budoucnost města?

Veselské železárny byly založeny v roce 1962 a v dobách největší slávy zde našlo práci více než dva tisíce zaměstnanců. Složitá transformace na přelomu tisíciletí sice vedla k nalezení nového majitele, ale zdejší výroba již nikdy nenabrala potřebné obrátky. Čtyřicetihektarový areál chátral a pomalu se z něho stával klasický browvnfield. Městu se podařilo asi před deseti lety získat alespoň páteřní průjezdnou komunikaci a při průjezdu byl pohled na opuštěné výrobní haly opravdu smutný. Během posledních měsíců se snad začíná blýskat na lepší časy a areál začíná ožívat. Největší hala – bývala tažírna oceli – získala nového majitele a i v dalších objektech se rozjíždí výrobní nebo servisní činnost. Jsem tedy optimista a věřím, že tento strategický areál bude i dále živou součástí života našeho města.

Město ale také chystá svoji novou průmyslovou zónu…?

Ano. Ta je ovšem zaměřena na střední a drobnou výrobu. Nachází se v prostoru mezi silnicí první třídy I/54, což je hlavní tah mezi Brnem a Slovenskem a právě areálem bývalých Železáren. Příprava nové zóny má tři etapy, v rámci první z nich jsou již uzavřené smlouvy s pěti investory a během letošního roku zde vzniknou první výrobní areály. Zároveň připravujeme kompletní technickou a dopravní infrastrukturu pro druhou etapu a zájemcům budeme nabízet vhodné plochy pro umístění výrobních hal v první polovině příštího roku. V rámci celého projektu, který je dotačně podpořen Ministerstvem průmyslu a obchodu, by zde mělo vzniknout přibližně 500 nových pracovních míst.

Řada projektů se ale týká i životního prostředí. V loňském roce se hodně mluvilo o projektu ÚSES zaměřeném na výsadbu a obnovu zeleně ve volné přírodě. To nadále platí?

Samozřejmě! Celý tento projekt je zaměřen na propojení přirozených krajinných ekosystémů, včetně zadržování vody v krajině. Projekt je rozdělen do tří etap, aktuálně soutěžíme zhotovitele první etapy, v níž se počítá s výsadbou čtyř a půl tisíce stromů, téměř tří tisíc keřů a osmi hektarů nového travního porostu. Finanční náklady budou hrazeny z evropského operačního programu Životní prostředí a výsadba by měla proběhnout na podzim letošního roku.

V anketě jste byli vyhodnoceni jako čtvrté nejlepší město pro cyklisty v Česku. Co podle vás za tímto úspěchem stojí a kam se chce město v oblasti cyklodopravy posunout dál?

Z toho ocenění máme upřímnou radost. Ve Veselí, stejně jako v celém našem regionu, je cyklistická doprava přirozenou součástí našeho životního stylu. V uplynulých letech se podařilo vybudovat cyklostezky ve všech směrech podél komunikací spojujících Veselí s okolními obcemi a městy. Před třemi lety jsme dokončili i cyklotrasu vedoucí po levé hrázi Baťova kanálu. Samozřejmě je stále co vylepšovat a postupně modernizovat. I proto jsme před měsícem otevřeli v areálu veselského přístavu novou velkokapacitní dobíjecí stanici pro elektrokola.

Kromě investic město výrazně podporuje kulturu, společenské akce a gastronomii. Proč je pro vás důležité budovat i tuto tvář Veselí? A co všechno letos připravujete pro letní sezónu?

Kultura, sport, společenské akce včetně těch gastronomických dávají duši každému městu. Jsme rádi, že se nám společně s Jihomoravským krajem podařilo letos 1. května zorganizovat další ročník Festivalu plného chutí, kterého se zúčastnilo více než deset tisíc návštěvníků. I letní měsíce budou samozřejmě plné koncertů, festivalů, sportovních klání. A již nyní všechny srdečně zvu na tradiční Andělské hody odkazující na oslavu patronů našeho města - svatých Andělů strážných - o prvním říjnovém víkendu. Zkrátka veselé zábavy i kultury je ve Veselí opravdu hodně! 

Autor: Karel Výborný

Převzato z www.idobryden.cz

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme