Vedení Budějovic klopýtá v zavádění současného systému parkování

5. 12. 2017

Váznoucí dostavba záchytného parkoviště v Jírovcově ulici, nedotažená změna dopravního značení, chybějící parkovací automaty, těžkopádný systém vydávání parkovacích karet a především nedostatečná komunikace s občany, to jsou výtky, které opakovaně vznášíme vůči současnému vedení města České Budějovice.

Zmírnit napětí, které panuje mezi veřejností a městem v otázce zavádění parkovacích zón měla i schůzka s občany, kam zamířili naši zástupci, kteří se problematikou parkovacího systému dlouhodobě zabývají: předseda českobudějovické TOP 09 Tomáš Trantina a člen komise pro strategický rozvoj Jan Petrák, který v místě „stiženém“ zaváděním parkovacích zón sám bydlí a je členem i místní územní komise.

„Došlo na grilování představitelů města. Rozhořčení občanů se ale není proč divit, když město svůj záměr pořádně s lidmi diskutuje až teď, deset minut po dvanácté, když je vše naplánované a už měsíc měl být systém v ostrém provozu. Navíc informace, že končí 13korunové jízdenky MHD, podle přítomných jen ilustruje, že vedení nemá své kroky promyšlené. Zdražuje MHD a přitom úspěch nového parkovacího systému stojí mimo jiné na preferenci veřejné dopravy. A co z jednání vyplynulo? Jasně se ukázalo, že občané, kterých se sešlo kolem 200, chtějí diskutovat, ale dříve, než se opatření provedou, a ne naopak,“ glosuje jednání Tomáš Trantina.

Proto je podle Jana Petráka třeba, aby radnice navázala na současnou iniciativu a opět neusnula na vavřínech. „Takovéto zásadní projekty s dopadem na občany je třeba řešit participativním způsobem. Je dobře, že se vůbec vedení s veřejností takto sešlo, ale asi většině lidí je teď jasné, že jsme tím na počátku nějakého procesu, který by touhle jednou, trochu vynucenou schůzkou, neměl skončit. Naším cílem by mělo být zavedení takového procesu a komunikace radnice s veřejností, který konkrétní parametry celého systému umožní doladit tak, aby se došlo k nějakému konkrétnímu kompromisu, který bude náležitě vysvětlen všem dotčeným stranám,“ je přesvědčen Jan Petrák.

Diskuse o parametrech systému se vedla především o zjednosměrnění ulic, které ne vždy vyústí ve slibované navýšení počtu parkovacích míst, zpomalovacích retardérech či definici statusu rezident, který náleží jen osobám s trvalým pobytem, nikoli byť třeba i dlouhodobým podnájemníkům.

Setkání s občany také ukázalo na rozpory mezi realizovanými řešeními a projektovou dokumentací. „Projektant požadoval zavedení přednosti zprava, což se používá jako nástroj ke zklidnění dopravy v obytných zónách, namísto toho se ale instalovaly dopravní značky, chybné je také lajnování parkovacích pruhů, které nepřípustně zúžily jízdní pruh,“ vypočítává Jan Petrák.

Řada otázek sice zodpovězena byla, ale nové otázky vyvstaly. „Rád bych například, aby se vedla diskuze o tom, zda dát možnost těm, kteří si zakoupili oprávnění v zóně dražší parkovat i v zónách levnějších, pokud nenajdou místo ve své zóně, případně zda umožnit, aby bylo oprávnění na první auto přenosné,“ vyjmenovává požadavky Tomáš Trantina a dodává: „K posílení důvěryhodnosti celého projektu parkovacích zón by nepochybně prospělo, kdyby vedení města informovalo veřejnost, na co se peníze vybrané v parkovacím systému použijí. Jsem přesvědčen, že občanům chybí ubezpečení, že svými prostředky přispívají na konkrétní projekty, ať už přímo v místě, kde se vyberou, nebo v souvislosti se zlepšováním parkovacího systému či navyšováním parkovacích kapacit a že zpoplatněné parkování není jen „výpalným“, jak často slýchám.“

Aby měl parkovací systém smysl a nepřenášel jen problém s odstavenými auty dojíždějících řidičů na obyvatele za parkovací zónou, musí parkovací zóny překročit Pražskou třídu. Ovšem za jasných podmínek. „Je evidentní, že současné vedení města má problém zvládnout velké projekty. Pokud se tedy má systém rozšířit, je třeba nejdříve počkat, než se doladí systém ve stávající lokalitě. Chceme také jasný plán, kdy a jaké parkovací příležitosti město pro lidi zbuduje, jestli půjde o parkovací domy, multifunkční domy s velkým podílem parkování pro veřejnost v podzemí a podobně,“ dodává Tomáš Trantina.

V současné době to ale na další rozšiřování zón moc nevypadá, kvůli nepovedené realizaci současného projektu parkovacích zón to v koalici vře, což bylo patrné právě i na veřejném jednání. 

Martin Volný

člen MO TOP 09 České Budějovice

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme