Špergl: Modernizované autobusové nádraží v Mělníku nabízí komfort a bezpečí

16. 6. 2023

Denně projede mělnickým autobusovým nádražím v Bezručově ulici bezmála stovka autobusových spojů, které ročně přepraví statisíce cestujících. Jeho současný vzhled a technický stav, který odpovídá požadavkům cestujících, je výsledkem nedávné modernizace celého areálu. Na její realizaci přispěla výraznou měrou dotace z fondů EU.

Poslední výrazný zásah do chodu a především podoby autobusového nádraží postaveného v roce 1958 je z roku 2020, kdy se uskutečnila modernizace celého areálu. „Terminál již nevyhovoval současným požadavkům na moderní a pohodlnou přepravu cestujících. Především pak neposkytoval adekvátní komfort a služby,“ uvedl Ondřej Vejvoda, manažer rozvoje města Městského úřadu Mělník, který projekt zajišťoval.

Dále pak popisuje nedostatky starého areálu: „Byly tam nevyhovující prostory pro cestující v odbavovací hale a zejména sociální zázemí. Zastaralé byly informační systémy pro cestující, nebylo tu wifi připojení a chyběl kamerový systém pro zvýšení bezpečnosti. Dále bylo nedostatečně řešené parkování vozidel a také stání pro kola. Těch se pro cyklisty nově objevilo dvaatřicet.“

V rámci projektu byla opravena střecha, skrz kterou zatékalo. Cestujícím však především scházely přístřešky nad přístupovými cestami od jednotlivých stání autobusů k budově nádraží. Zastřešená byla jen nástupiště. „Nyní po modernizaci cestující vystoupí z autobusu a takzvaně suchou nohou může dojít až do hlavní budovy,“ popisuje Ondřej Vejvoda.

Modernizace za 19 milionů korun

Celá modernizace, bez prací kolem parkování, stála bezmála 19 milionů korun. EU prostřednictvím Integrovaného regionálního operačního programu přispěla téměř 16 miliony korun. Město si navíc dofinancovalo vyřešení dalšího parkování osobních automobilů.

Autobusové nádraží je dva roky po rekonstrukci. Mělnický radní pro oblast dopravy Jindřich Špergl nicméně přiznává, že je třeba intenzivně přemýšlet o rozšíření parkování, které je v lokalitě poddimenzované. „Parkoviště u autobusového nádraží je plné. Další místa k stání jsou mezi nádražím a prodejnou Penny, ale stále to je nedostačující stav. Mým přáním je stavba parkovacího domu právě mezi nádražím a Penny. Určitým způsobem by to řešilo i parkování pro nedaleké sídliště. Otázkou je, zda se na tomto řešení v zastupitelstvu shodneme,“ podotýká radní.

„Nyní po modernizaci cestující vystoupí z autobusu a takzvaně suchou nohou může dojít až do hlavní budovy.“

Historie autobusové dopravy v Mělníku a okolí sahá do 30. letech 20. století, kdy první spoje soukromého dopravce Krymla jezdily do Mšena a do Prahy. Zastávka autobusů s čekárnou byla tehdy přímo na náměstí Karla IV. V 50. letech bylo autobusové nádraží umístěno ve Fibichově ulici. Současné nádraží v Bezručově ulici v části zvané Podolí bylo otevřeno v roce 1978.

Staré nádraží dosloužilo

Právě tento objekt však už přestal vyhovovat současným požadavkům. „Starý autobusák, to byla placka s 33 stáními. Po sametové revoluci jich ale reálně sloužilo jen osm. Byla tam stará úřadovna ČSAD, nic moderního, ošklivá budova se začouzenou kanceláří. A tak se začalo uvažovat o rekonstrukci. V roce 2001 došlo k rozsáhlé přestavbě nejprve vybudováním nových veřejných záchodků. Později vznikla i nová odbavovací hala s informačními kancelářemi, čekárnou a menšími obchůdky i zázemím pro řidiče,“ popisuje minulost radní Špergl.

V roce 2005 rozsáhlá rekonstrukce vyvrcholila, když město s pomocí dotace EU dokončilo stavbu nového terminálu. Zastřešený objekt pod jednou střechou soustředil deset nástupních míst a nahradil tak původních více než čtyřicet nástupišť. Tehdejší modernizace terminálu stála zhruba 30 milionů korun, z toho dotace z fondů EU pokryly 75 procent, zbytek zaplatilo město. Nynější modernizace na tuto přestavbu navázala.

„Autobusová doprava je pro nás důležité téma. Vše řídí společnost ROPID a dopravcem je akciová společnost ČSAD Střední Čechy. My jsme kdysi měli tři linky městské hromadné dopravy, jenže pak se v rámci integrace usoudilo, že se řada linek dubluje s regionální dopravou. Od prosince 2017 je tak mělnická MHD integrována do systému PID. V něm si ale i nadále udržujeme místní tarif. Zastupitelé rozhodli, že letos se nebude jízdné na těchto linkách zdražovat,“ říká Jindřich Špergl, radní pro dopravu Městského úřadu Mělník.

Na celkovou dopravní obslužnost přispívá město Mělník cirka 5,2 milionu korun, v čemž jsou kromě autobusových spojů zahrnuty i ty vlakové, mšenskou lokálku nevyjímaje.





Převzato z: Mělnický deník

Štítky
Osobnosti: Jindřich Špergl
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme