Rathovy vlaky: pomalejší a možná i s turnikety

8. 12. 2011

Z analýzy spojů na jedné z nejdůležitějších tratí Středočeského kraje z Prahy do Kolína  vyplývá, že osobní a spěšné vlaky i v novém jízdním řádu platném od neděle 11.12.2011 budou jezdit až o 10 minut pomaleji, než tomu bylo v roce 2002. V té době přitom koleje brázdily téměř 50 let staré elektrické pantografy řady 451, nyní jsou nahrazeny moderní jednotkou 471 City Elefant. Chyba je evidentně v rezignaci Středočeského kraje na jakékoliv plánování a zlepšování dopravy pro své obyvatele. Pro hejtmana Ratha než vlastní doprava je vždy důležitější propagace – proto na všechny vlaky byly vylepeny nápisy „Spolufinancováno Středočeským krajem“.

Trať 011 z Prahy do Kolína je vhodný příkladem k analýze, protože může obsluhovat dokonce dvě středočeská okresní města – Kolín i Kutnou Horu a celý východní region kraje. Trať navíc prošla kompletní modernizací za mnoho miliard a byl na ní zcela obnoven její vozový park. Přesto se jezdí pomaleji než před 10 lety. Dokazuje to přiložená tabulka:

Jízdní doba z Prahy – Masarykova nádraží

osobní vlak

v roce 2002
(platný jízdní řád od 15.12.2002)

osobní vlak

v roce 2012

(platný jízdní řád od 11.12.2011)

spěšný vlak

v roce 2002

(platný jízdní řád od 15.12.2002)

spěšný vlak

v roce 2012

(platný jízdní řád od 11.12.2011)

do Peček

46 minut

51 minut

36 minut

38 minut

do Kolína

61 minut

71 minut

47 minut

55 minut

Nejen z tohoto nového jízdního řádu vyplývá, že Kraj rezignuje plánování a zlepšování. Také v návrhu Plánu dopravní obslužnosti území Středočeského kraje pro roky 2012 - 2016, který byl zveřejněn před 14 dny, se Kraj nezabývá ani zrychlením spojů, ani pro cestující komfortním ztaktováním zbývajících železničních tratí a autobusových linek. Kraj ignoruje metodiku návaznosti spojů (což je jednoduchý a levný prostředek k zatraktivnění veřejné dopravy), zcela pomíjí jakýkoliv plán na budování přestupních terminálů (ne vždy to znamená stavět věci za miliardy) a nevznáší na stát ke konkrétním dopravním celkům požadavky na infrastrukturu (konstatování, že by něco bylo dobré, ale infrastruktura to neumožní, nestačí. „Dravější“ kraje budou mít navrch).

Jediným současným plánem Středočeského kraje je zrušit Pražskou integrovanou dopravu (PID) a na celém území vyhlásit vlastní integrovanou dopravu, která však nebude mít žádnou provázanost s Prahou a jejím dopravním systémem. V budoucí Středočeské integrované dopravě (SID) Kraj plánuje zavést i ve vlacích tzv. clearing. To v reálu znamená, že při každém nástupu či výstupu do a z vlaku se každý cestující musí prokázat čipovou kartou. A to nelze jinak, než všechna vlaková nádraží a zastávky oplotit, aby jediný vstup k vlaku byl přes turnikety. To považuje TOP 09 i Starostové za nesmysl a plýtvání veřejnými penězi. Vyhodnocování tržeb a clearing by měl být i nadále prováděn pomocí mnohem levnějšího systému průzkumů, které se běžně používají ve všech vyspělých zemích Evropy (Německo, Švýcarsko, aj.). Jenže na „průzkumy“ se nemůže vypsat tak lukrativní výběrové řízení, jako se může na turnikety a ploty.

Mgr. Helena Langšádlová, poslankyně TOP 09 za Středočeský kraj, místopředsedkyně TOP 09
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme