Reálná elektromobilita

Na časté nabíjení si rychle zvyknete.

17. 8. 2021

Díky silnému politickému tlaku na rozšiřování elektrovozidel (EV) vznikly dva názorové proudy. Jeden je nekriticky podporující, druhý naopak nesmyslně odsuzující. Oba proudy spojuje nedostatek reálných provozních zkušeností. Jelikož v zaměstnání využíváme již čtyři EV a sám jsem za posledních 11 měsíců najel s EV více než 30 tisíc km, chci přinést reálný pohled na EV.

Provozní zkušenosti jsou podobné, po stránce pohonu nejsou zásadní rozdíly. Kapacita baterií je 58, 64 a 77 kWh, výkon motoru je vždy 150 kW. Naše EV využívají řízený teplotní management baterie, což dříve u EV nebývalo. Baterii tak již nehrozí přehřívání, je schopna dobře fungovat i ve velkých mrazech a prodlužuje se její životnost. Navíc se ukázalo, že větší vliv na spotřebu má jízdní styl řidiče. Spotřeba se u uvedených aut zásadně neliší. Je velmi závislá na dynamice rozjezdů a největší rychlosti. Při klidné mimoměstské jízdě je to cca 12–14 kWh/100 km, naopak na dálnici 21–25 kWh/100 km. V zimě je závislá na délce jízd, ale bývá 20–25 kWh/100km. Ani léto s klimatizací není na spotřebu tak náročné. V zimě nevyužíváme funkci dodatečného ohřevu baterií, která by zajistila stejný výkon jako za tepla, ale na úkor dojezdu. Výkon je i tak stále dostatečný.

Řidiči si auta pochvalují pro jednoduchost ovládání, obava ze zhasnutí motoru na křižovatce neexistuje. Dojezd se uvádí na plnou kapacitu baterie. Pro její delší životnost výrobci doporučují využívat rozsah mezi 20–80 % kapacity – v létě cca 280–340 km a v zimě cca 200–240 km. Jízdy po kraji jsou tak zcela bez problémů.

A jak dopadla jízda z Ostravy do Prahy? Byla delší, než byl plán – v ČR je málo nabíječek, které jsou navíc od různých provozovatelů. Co provozovatel, to jiná karta. Jedna nabíječka nebyla funkční, další nebrala kartu, ale zase v Praze parkujete kdekoli. Při delší jízdě po dálnici se baterky přeci jen zahřejí a pak nabíjení trvá skoro 2x déle.

Baví mě s EV jezdit? Ano, ráno se rychle vytopí a jede hned na plný výkon. Tichost jízdy a dynamika je výborná. Na časté nabíjení si rychle zvyknete. Využívat EV pro jízdy na území kraje je za mě lepší variantou než klasické auto. Kamkoliv dále to je ale pro běžného uživatele naopak.

Zdroj: Třetí číslo magazínu TOPlife, https://www.top09.cz/co-delame/toplife/treti-cislo-casopisu-toplife-28851.html

Markéta Čuříková

Krajská manažerka

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme