Volební program odpovědnosti TOP 09
S podporou kuřimských Nezávislých a Zelených
Jsme nový politický subjekt, který v parlamentních volbách získal velkou důvěru voličů. Místní volby jsou ale něco zcela jiného. A tak jsme se rozhodli posílit naši kandidátku o osobnosti, které s námi sdílí odpor k neodpovědné politice zadlužování a falešných slibů a shodují se s námi i na našem Volebním programu odpovědnosti.
Z tohoto důvodu jsme na naši kandidátku přizvali i odborníky z řad Strany zelených, kteří se zabývají problematikou rozvoje měst a obcí na profesionální úrovni, a mezi tahouny naší kandidátky jsme vybrali i několik nezávislých osobností. Ti všichni s námi spoluvytvářeli program pro Kuřim a vytvořili jeden tým. Tento tým se nyní uchází o váš hlas ve volbách do Zastupitelstva města Kuřimi pro volební období 2010-2014. Prosím, seznamte se s naším programem:
Férová politika
Ucházíme se o vaše hlasy, chceme získat co nejvíce mandátů v zastupitelstvu. Ne za každou cenu. Nemůžeme vám slíbit tolik, co slibují nezodpovědní.
Hledali jsme na naši kandidátku osobnosti, které podporují férovou politiku, proto všichni podepsali Etický kodex kandidáta, kterým se mj. zavazují, že jsou-li majitelem firmy, nebo jejím vrcholným manažerem, nebudou se ucházet o veřejné zakázky města Kuřim v době, kdy budou zastávat jakoukoliv funkci v samosprávě města Kuřimi. V případě, že si budou vědomi možného střetu zájmů, zdrží se hlasování v této věci, a to nad rámec podmínek daných příslušným zákonem, i při jednání v poradních orgánech samosprávy.
Kandidáti TOP09 kladou velký důraz na transparentnost a efektivitu správy města. Proto navrhujeme i několik opatření pro lepší řízení a evidenci veřejných zakázek. Férová politika ale znamená i to, že se budeme zasazovat o nezávislost a pluralitu informačních zdrojů ve městě. Bez ohledu na jejich postoj k naší politice.
Veřejné zakázky
Změníme pravidla fungování poradních orgánů samosprávy tak, aby bylo sníženo riziko střetu zájmů (chceme jednání poradních komisí zpřístupnit veřejnosti).
Vyzveme k podpisu etického kodexu i ostatní zastupitele.
U veřejných zakázek budeme prosazovat jako rozhodující kritérium pro výběr dodavatele nabídnutou cenu.
U stavebních zakázek prosazujeme 100% váhu na kritérium ceny. Ostatní podmínky stanovíme do obchodních podmínek pro všechny uchazeče stejné. A to tak, aby se z veřejných soutěží nestaly soutěže předem dohodnutých vítězů a „jejich křoví“.
Prosadíme elektronické aukce při výběrových řízeních na veřejné zakázky a nejvyšší možnou otevřenost celého výběrového řízení. Zavedeme elektronickou evidenci a správu veřejných zakázek přístupnou všem občanům.
Rozvoj města a životní prostředí
Rozvoj města nesmí být jen otázkou kvantity a megalomanských ambicí. Město nemůže jen do nekonečna tloustnout bez ohledu na kapacitu své infrastruktury (dopravní, technické, sociální). Tloustnutí není rozvoj. Rozvíjet se musí i kvalita života ve městě. Tomu je potřeba podřídit i strategii územního rozvoje. Naším cílem je v nových rozvojových lokalitách zajistit podstatně větší vliv města při vyjednávání s developery.
Zejména proto:
1) Aby město pro své dnešní obyvatele dokázalo šetřit náklady spojené s infrastrukturou v nové zástavbě a přenést tyto náklady rozhodující měrou na developera, investora výstavby.
2) Aby město pro své budoucí obyvatele dokázalo zajistit i prostor pro veřejná prostranství, sportoviště, dětská hřiště a další občanskou infrastrukturu.
Lepší pozice města ve vyjednávání s developery se budeme snažit docílit mj. těmito prostředky:
1) Budeme se snažit eliminovat klientelistické vazby mezi těmi, co připravují rozvojová území pro město a těmi, kteří hájí ekonomické zájmy developerů.
2) Závazky developerů budeme dojednávat výlučně smluvně, tzv. Plánovací smlouvou.
3) Budeme pokračovat v získávání pozemků v rozvojových lokalitách, a to i formou odkupu městem. Vždy však za předem jasně stanovených pravidel, za nejnižší nabídnuté ceny a v souladu s možnostmi rozpočtu města.
Budeme prosazovat aktualizaci Strategického plánu rozvoje města Kuřimi, v níž bude popsán i předpokládaný vliv etap nové zástavby na život města, reálné kapacity stávající infrastruktury a popis vyvolaných investičních a dalších opatření (např. jak lze zvýšit kapacitu školských zařízení ve městě, zajistit dopravní obslužnost nových lokalit, jaké lze čekat dopady na životní prostředí, jaká je únosná zátěž městské kanalizace, jaký je očekávaný vliv na vodohospodářské poměry, jaký je předpokládaný ekonomický přínos plynoucí z přírůstku obyvatel v poměru k očekávaným jednorázovým i průběžným nákladům atd.).
Ceníme si krásného přírodního okolí našeho města. Budeme dělat vše proto, abychom je chránili. Prosazování rozumného a opatrného přístupu města k plánování rozvoje, především územního, má pochopitelně na životní prostředí ve městě největší vliv.
Je i mnoho dalších drobnějších kroků, kterými chceme přispívat ke zlepšování životního prostředí ve městě:
- Rozšiřování odpočinkových ploch a obnova laviček ve městě.
- Cyklotrasy v okolí města - příprava výstavby nových cyklotras dle dlouhodobé poptávky cyklistů.
- Další rozvoj rekreační zóny u rybníku Srpek.
- Dětská hřiště (výstavba: každý rok 1 nové nebo obnova stávajícího, údržba: nový režim s osobní odpovědností).
- Průběžné doplňování výsadby a údržba zeleně na vybraných veřejných prostranstvích.
- „Psí hřiště“, další doplňování košů na psí exkrementy, „stránka pro pánečky“ na webu města (co by měl majitel psa v Kuřimi vědět a co by potřeboval, aby věděla radnice).
Sport a rekreace
Stavbu Wellness Kuřim nepovažujeme za rozumné rozhodnutí, přesto chceme maximální možnou měrou přispět k jejímu co nejlepšímu fungování. Přestože mezi našimi kandidáty a podporovateli najdete nemálo zasloužilých organizátorů sportovního života ve městě, nechceme dnes dávat plané sliby týkající se sportovní haly. Musíme dobře zvážit, zda splátky úvěru a úroků za wellness umožní odstranit tento „raritní deficit“, kdy desetitisícová Kuřim má dodnes pouze nafukovací sportovní halu, zato má wellness areál, jaký si zatím nedovolilo ani Brno.
Pro podporu činnosti sportovních organizací ve městě, a to především těch, které se významnou měrou věnují sportovním a pohybovým aktivitám dětí a mládeže, chceme zlepšit systém spolufinancování z rozpočtu města. Naším cílem je zpřehlednění systému a zvýšení motivace pro rozvoj oddílů přípravek, žáků a dorostu.
Navrhujeme uskutečnit dlouho odkládanou rekonstrukci školního hřiště ZŠ Jungmannova (jednoho z posledních školních hřišť s asfaltovým povrchem) a otevření hřiště širší veřejnosti v obdobném režimu jako u ZŠ Tyršova.
Chceme průběžně obnovit a rozšířit odpočinkové plochy a vycházkové trasy v katastru města.
Kultura a společenský život
Podporujeme dlouhodobé snahy o oživení kulturního života města. Stejně jako pokračování nezbytné rekonstrukce objektu kulturního domu. Nemůžeme se ale připojit k velikášství typu „když rekonstrukci bazénu, tak rovnou Wellness Centrum, když rekonstrukci kulturního domu, tak rovnou nový „palác kultury““. Městem představené studie řešení rekonstrukce nás naplňují těmito obavami. Evropské dotace nemohou být mantrou, jejímž odříkáváním se zdůvodní každá velká investice, aniž by se dobře zvážila její reálná využitelnost a náklady na její provozování.
Chceme dál rozvíjet tradiční podporu občanské iniciativy, která je základem většiny zajímavých kulturních akcí ve městě.
Školství, děti a mládež
Chceme připravit koncepci rozvoje kapacit školských zařízení, která definuje reálné možnosti zejména základních škol. Dlouhodobý (celostátní) nedostatek mateřských škol jsme připraveni řešit i s využitím nízkonákladových modulárních stavebních systémů, které se v mnoha městech již osvědčily a které se po opadnutí „baby boomu“ dají operativně využít jinak.
V době, kdy čtete tento volební program, je otevřena příležitost financování dovybavení základních škol z mimořádného programu EU. Chceme, aby se nové vedení města bezodkladně a v součinnosti se školami věnovalo dotažení této modernizace.
Provedeme audit a srovnání úrovně materiální a technické základny a kvality vyučovacího procesu na základních školách tak, abychom mohli stanovit co nejvhodnější opatření pro zvyšování kvality výuky. Zvláštní důraz klademe na jazykovou přípravu, počítačovou gramotnost a mezinárodní výměnné pobyty.
Podpoříme organizace a občanské aktivity, které se věnují rozvoji zájmových aktivit dětí a mládeže.
Rádi bychom spoluvytvářeli podmínky pro zřízení Mateřského centra.
Péče o seniory a zdravotně postižené
Chceme výrazně zvýšit povědomí o nabídce sociálních služeb a podpořit komunitní plánování sociálních služeb v Kuřimi. Podporujeme zavedení služby tísňové péče. Tato terénní služba poskytne nepřetržitou distanční hlasovou a elektronickou komunikaci a umožní starším a zdravotně postiženým lidem zůstat ve svém domácím prostředí a mít přitom zajištěnu pomoc v případě tísně.
Metodicky chceme zkvalitnit aktivizační služby pro seniory a podpořit tak jejich zájem o společné aktivity.
Postupně je třeba pokračovat v úpravách přechodů a veřejných objektů s cílem zvýšit bezbariérovost města.
K tomuto cíli chceme směřovat i zvýšením počtu laviček a odpočinkových ploch ve městě.
Informovanost
Elektronizací evidence veřejných zakázek chceme dosáhnout jejich plné transparentnosti. Město v minulém volebním období pořídilo nový redakční systém pro správu webu. To technicky umožňuje daleko větší pružnost v poskytování informací občanům. Budeme usilovat o to, aby byl tento technický potenciál zužitkován pro lepší informovanost. Trváme na zajištění nezávislosti a pluralitě informačních zdrojů města.
Doprava
Velké dopravní stavby
(R43, obchvat Kuřimi, resp. tunel Kuřimskou horou, cyklostezka na Brno, případně i rozšíření silnice II/385 v úseku Kuřim – Česká, protihluková opatření na železnici…)
Ano, jde o tisíckrát omílané „slibové evergreeny“, a to nejen v Kuřimi. Neslibujeme, že právě my je vyřešíme. Jsme realisté.
Naší prioritou je urychlení stavby R/43 a minimalizace negativních dopadů na život v Kuřimi.
Řešení obchvatu Kuřimi a souvisejícího trasování rychlostní silnice R43 je v kompetenci státu a kraje.
Musíme se připravit na obě varianty obchvatu města: severní tangentou i jižním tunelem.
V každém případě odmítáme tzv. prozatímní varianty, které by „dočasně“ zavlekly tranzitní dopravu do Kuřimi. Stejně tak odmítáme řešení, která by narušila územní integritu města oddělením Podlesí od zbytku města.
Dlouhotrvající nejistota, jak bude stát a kraj řešit dopravní infrastrukturu v bezprostředním okolí Kuřimi, komplikuje odpovědné plánování územního rozvoje města. Respektujeme princip předběžné opatrnosti a udržitelného rozvoje. Odmítáme spuštění rozsáhlé výstavby v lokalitě Záhoří, aniž by byla na úrovni kraje a státu zajištěna výstavba navazující dopravní infrastruktury.
Slibujeme vám, že pokud budeme zastoupeni ve vedení města, budeme vás vždy aktuálně a pravdivě informovat také o vývoji situace v prosazování a vyjednávání zájmů obyvatel Kuřimi ve všech výše zmíněných velkých dopravních akcích. Zveřejňování závěrů jednání s odpovědnými orgány nebude předmětem dohadů a dezinterpretací.
Středně velké a menší dopravní stavby a projekty
(prodloužení podchodu pod nádražím, zklidňování dopravy ve městě, zřízení autobusové zastávky „u kruháče“ ve směru do Kuřimi, nová parkovací místa, úpravy křižovatek na vjezdu do Kuřimi od Tišnova, u Prefy a na Podlesí)
Podchod pod nádražím je projekčně připraven a čeká… Chceme znovu probudit tento projekt a získat mnohokrát slibovanou podporu kraje, souhlas Českých drah, SŽDC a dalších aktérů, aby se konečně nádraží otevřelo i směrem k severní polovině města.
Ke zlepšení dopravní obslužnosti chceme přispět i zřízením nové autobusové zastávky na jihu města ve směru do centra Kuřimi.
Zklidňování dopravy a zvyšování bezpečnosti dopravy ve městě je trvalým úkolem. Naší prioritou jsou opatření v okolí škol, školek a sportovních zařízení. Všechna opatření musí vycházet z celkové, s odborníky i veřejností projednané, dopravní koncepce města.
K nim patří i zvyšování parkovací kapacity v sídlištích. Mnoho zdánlivě vhodných míst pro nová parkovací stání je „protkáno“ inženýrskými sítěmi. Proto budeme vždy pečlivě sledovat poměr nutných nákladů vůči počtu nových parkovacích míst. Nákladné projekty v tomto volebním období nechceme slibovat.
Na silnicích patřících Jihomoravskému kraji budeme prosazovat další opatření ke zvýšení bezpečnosti, zejména na křižovatkách na vjezdu do Kuřimi: na křižovatce krajských silnic u zámku budeme od JmK a její Správy a údržby silnic JmK žádat vyznačení odbočovacího pruhu na Jinačovice, od JmK a ŘSD budeme požadovat řešení nebezpečného odbočovacího úseku před Podlesím, a to v souladu s celkovým řešením „kuřimského úseku svitavské silnice“ I/43. A v nebezpečné křižovatce u Prefy budeme od JmK a ŘSD žádat pravidelnou obnovu vodorovného značení a další opatření ke zvýšení bezpečnosti provozu. Nechceme už ale za Jihomoravský kraj financovat projekty na silnicích, za jejichž údržbu odpovídá ze zákona.
Rekonstrukce chodníků na nejfrekventovanějších trasách považujeme za průběžnou a samozřejmou agendu radnice, stejně jako pravidelnou obnovu vodorovného značení přechodů a inovace bezpečnostních prvků.