Brno – hlavní město elektronové mikroskopie

Dny elektronové mikroskopie v Brně 20.—26. března 2023

17. 3. 2023

Exkurze do technologických provozů, speciální akce ve VIDA! Science centru nebo v Technickém muzeu, výstavy uvnitř i venku – to vše přinesou Dny elektronové mikroskopie. Brno se i letos touto akcí hlásí ke svému zlatému vývoznímu artiklu, letos ve znamení neviditelných hrdinů, kteří jsou všude kolem nás nebo přímo v našem těle. Zachraňují planetu, brání naši imunitu nebo sami dokážou přežít v extrémních podmínkách. Blíže prozkoumat je můžeme právě díky elektronovým mikroskopům. Vstoupit do mikrovesmíru obývaného fantastickými stvořeními zájemci můžou od 20. do 26. března.

„Brno má na světové mapě elektronové mikroskopie svoje nezaměnitelné místo. Jsem ráda, že odkaz profesora Delonga se rozvíjí nejenom ve výzkumných institucích, ale díky brněnské výzkumné základně mohly vzniknout i světově uznávané a úspěšné hi-tech firmy,“ připomněla uvolněná zastupitelka pro spolupráci s výzkumnými organizacemi Anna Putnová.

Slavnostním okamžikem Dnů elektronové mikroskopie bude oficiální zahájení v galerii Vaňkovka, které je v plánu v úterý 21. března od 14 hodin. Akce se vedle zástupců města, kraje a pořádající Hvězdárny a planetária Brno zúčastní i ministryně pro vědu, výzkum a inovace Helena Langšádlová a vrcholem bude nafouknutí obřího modelu želvušky, mikroživočicha s ohromnou odolností, který přežije horko vařící vody, chlad vesmíru i třeba radioaktivní záření a který se pro letošek stal symbolem celého festivalu. K vidění bude v nákupní galerii až do nedělního podvečera 26. března.

„Příklady z mikrosvěta ukazují krásu lidskýma očima neviděnou. Akce, jako jsou Dny elektronové mikroskopie, mohou získat mladé lidi pro výzkumnou a badatelskou činnost. Brno je město elektronové mikroskopie, drží krok a určuje vývoj v této oblasti. Přála bych Brnu a všem institucím, které přispívají k světovým trendům v elektronové mikroskopii, aby si tuto pozici udržely a měly dostatek talentovaných mladých lidí, kteří mají touhu objevovat a tvořit,“ dodala ministryně Helena Langšádlová.

Elektronová mikroskopie je dnes nezbytnou součástí lékařství, kriminalistiky, archeologie, výzkumu materiálů či leteckého průmyslu. Zapomeňte na obyčejné čočky a světlo, pro zkoumání skutečného mikrosvěta potřebujete elektromagnetické pole a proud elektronů. Jen tak dosáhnou zvětšení, pod nímž se zviditelní viry, molekuly i atomy. Tedy detaily až 10 milionkrát menší, než jaké vidí lidské oko.

Rastrovací elektronové mikroskopy se využívají pro analýzu vlastností nejrůznějších povrchů, transmisní elektronové mikroskopy ke studiu vnitřních struktur, a dokonce i k zobrazení jednotlivých atomů. Každý třetí elektronový mikroskop na světě, tento „zázrak“ moderní vědy a techniky, přitom pochází z Brna!

Dny elektronové mikroskopie organizuje Hvězdárna a planetárium Brno ve spolupráci s řadou firem a institucí: Biskupské gymnázium Brno, Botanický ústav Akademie věd České republiky, CEITEC MUNI, CEITEC VUT, Československá mikroskopická společnost, Delong Instruments, Fakulta strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně, NenoVision, Technické muzeum Brno, TESCAN, Thermo Fisher Scientific, Ústav přístrojové techniky Akademie věd České republiky a VIDA! science centrum. Akci podpořilo statutární město Brno a Jihomoravský kraj, dalšími partnery jsou TIC Brno a Galerie Vaňkovka.

Více informací je k dispozici na webu dembrno.cz

dne 14. března 2023

Tiskové středisko MMB

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš