Skotnica: Velká vlaková obměna je taková „ťokovina“

5. 4. 2016

Zázračnou vlakovou obměnu slibuje ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Stát i kraje mají v nejbližších letech nakoupit z především evropských dotačních prostředků stovky nových vlaků. Až 11 miliard z celkových 24 miliard má přitéct do regionů a proměnit se na 77 elektrických jednotek a 80 motorových vozů.

„Nákup vlastních vlakových souprav je jen další „ťokovinou“,“ komentuje místopředseda regionálního výboru TOP 09 Jindřichův Hradec Vladimír Skotnica a předkládá řadu argumentů: „Obecně vzato, protože zatím nemáme k dispozici text dohody s hejtmany, v myšlence vidím několik zásadních systémových vad. Majitelem vozidel se stane organizace – předpokládám, že převážně SŽDC, která nemá v oblasti údržby těchto souprav ani zkušenosti, a už vůbec ne potřebné zázemí. S tím je spojený i nárůst administrativy u evidencí, kilometrickými proběhy apod.“

Problém ale nastane i u dopravců, kteří provozování tratě vysoutěží. „Dopravci ztratí vliv na podobu flotily vozidel a budou jim chybět zdroje na obnovu vozového parku v podobě odpisů,“ varuje Vladimír Skotnica.

 Mohou ale nastat i další problémy. „Bude zajímavé sledovat, jak si soupravy povedou v praxi, mám v živé paměti, jak z důvodu dotačních podmínek nemohly moderní soupravy Regiopanter za hranice Jihočeského kraje, chybělo cca 100 m, takže končily v Popelíně a vlaky pak dále pokračovaly až z následné stanice Počátky-Žirovnice,“ upozorňuje na rizika spojená s dotačními podmínkami místopředseda.

Provoz na regionálních tratích ovšem nepředstavuje jen problém zastaralých souprav. Velmi citlivým místem zůstává i výběr provozovatele. Většina krajů totiž provozovatele nevybírá v otevřené soutěži a automaticky prodlužuje smlouvu Českým drahám. Stát ale dotaci krajům transparentním soutěžením nepodmiňuje. To se pochopitelně nelíbí soukromým dopravcům. Otevřené tendry na provozovatele totiž zatím vypisovaly jen Liberecký a Jihočeský kraj. Zatímco ale Liberecký kraj z otevřené soutěže vytěžil nejnižší cenu v ČR, soutěž v Jihočeském kraji se zadrhla. Proti vítězné nabídce firmy GW Train Regio totiž podaly České dráhy stížnost k antimonopolního úřadu. „Brání se jen účelově,“ tvrdí hejtman Jiří Zimola (ČSSD).

„O výběrovém řízení na provozovatele šumavských lokálek by se dala napsat disertační práce. Takže jen stručně: Už zahájení nabídkového řízení nebylo v souladu s nařízením ES č.1370 a 1371/2007 a též se zákonem 194/2010 Sb. aj. Byla porušena zásada transparentnosti, spravedlnosti a rovného zacházení s dopravci. Rozsah vlakové dopravy byl redukován cca o 5%. Zrušením mezinárodních tarifních dohod a absencí např. skupinových víkendových jízdenek – při přestupu od jiných dopravců nebudou tyto slevy uznány – dojde k prodražení cestování. Za vysoutěženou cenu 88 Kč/km nelze nakoupit nová vozidla, takže nedojde k zázračnému zlepšení kvality, nemluvě o snížení bezpečnosti kvůli absenci radiového zabezpečení provozu, které nyní vozidla ČD mají, jelikož tato podmínka v zadávací technické dokumentaci chybí. Kvůli nízké vysoutěžené ceně dojde i k nutné redukci doprovodných služeb – průvodčí, pokladní, akce pro veřejnost a region, mezihraniční spolupráce,“ vypočítává některé prohřešky současného vedení Jihočeského kraje Vladimír Skotnica.

V zadávacích podmínkách se ale objevily i opravdové „zvláštnosti“. „Podivné byly i technické požadavky na vozidla, které předem diskvalifikovaly vozidla stávajícího dopravce, popř. neodpovídaly naprosto parametrům tratí, např. rychlost 100 km/h, když z 227 km tratí se rychlostí 100 km/h dá jezdit pouze na 300 metrech, výkon 6,5 kW na tunu vlaku, kterému nevyhoví ani lokomotivy, které nyní běžně dopravují rychlíky. Zadavatel, tedy Jihočeský kraj také naprosto ignoroval platnou legislativu tím, že nerespektoval lhůty pro notifikaci, nezakalkuloval převod zaměstnanců na nového dopravce a navíc krátké lhůty na získání vozidel nemohl národní dopravce dodržet, aniž by porušil zákony. A to vše je jen zlomek výhrad,“ upozornil na podivnosti místopředseda.

Proč se tedy výběrové řízení konalo, když přinese zhoršení stávajícího stavu? Proč nebyla veřejnost o těchto negativních dopadech a rizicích informována? „Vzhledem k existenci řady otazníků by bylo nejčistším řešením zrušení výběrového řízení a vyhlášení nového, transparentního a za rovných podmínek. Ale to se asi někomu moc do krámu nehodí...“ pochybuje o motivech vedení kraje Vladimír Skotnica.

Martin Volný

Štítky
Osobnosti: Vladimír Skotnica
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme