Kraj chce na Bechyňce udržet historické vlaky

26. 10. 2021

Jihočeští zastupitelé podpořili opravu trati Tábor–Bechyně. Vedle moderních vozů na ni budou moci i staré lokomotivy. 

Debaty okolo modernizace turisticky oblíbené trati mezi Táborem a Bechyní se táhnou už téměř dva roky. Dlouho trvají proto, že se část odborníků i politiků obávala o budoucnost populárních historických jízd s lokomotivami Bobinkou a Elinkou. 

Krajští zastupitelé nyní i díky doporučení dopravního výboru schválili plán úprav, které Správě železnic (SŽ) umožní nasazení moderních souprav a zároveň zachovají podmínky pro provoz historických vozů. Ministerstvo dopravy si k rozhodnutí o zahájení prací vyžádalo postoj kraje, jehož se ve středu dočkalo.

„Chceme nostalgii na Bechyňce udržet, protože trať sama o sobě má historickou hodnotu. Na druhou stranu bylo už tolikrát řečeno, že pro toto století potřebujeme i bezbariérové soupravy, které splňují současné standardy,“ vysvětlil na úvod jednání zastupitelů náměstekhejtmana pro dopravu Antonín Krák. 

Modernizace má vyjít přibližně na 400 milionů korun, SŽ příští rok vypíše tendr a práce začnou v roce 2024. „V první etapě bude nutné vyměnit trakční podpěry s tím, že prozatím na trati zůstane i stávající trakční soustava. Spolupracujeme i s památkáři, kteří chtějí, aby vybrané stožáry byly replikami původních z dob Františka Křižíka,“ přiblížila detaily mluvčí SŽ Nela Friebová. 
Podle ní bude mít konečné slovo o podobě úprav především ministerstvo dopravy. „K jejich rozhodnutí poslouží kromě podkladů SŽ také provedení jízdní zkoušky a stanovisko Jihočeského kraje jako objednatele regionální dopravy,“ doplnila. 

Historické vozy lákají turisty 

„Touto tratí jezdí děti do školy, dospělí do práce. Využívali jsme ji také pro různé výlety nebo při dopravě na soutěže. Je to součást života lidí na trati,“ připomněl náměstek hejtmana Pavel Klíma, který působil jako ředitel na malšické základní škole, tedy asi přibližně na polovině dráhy.

Rozhodnutí kraje vítá také starosta Bechyně Pavel Houdek. Chválí především snahu zachovat provoz historických vozů, jež do města přilákají turisty. „Je nám jasné, že takové lokomotivy tady nebudou jezdit dalších sto let, ale rádi bychom je tu ještě nějakou dobu udrželi. Spoje jsou celkem slušně využívané, což platí hlavně v létě,“ uvedl Houdek. 

Vedení ČD počítá s nasazením Bobinky a Elinky patřících Národnímutechnickému muzeu i v příštích letech, pokud to technické parametry modernizace dovolí. Zároveň chystá nutné opravy obou strojů. 

„Lokomotivy jsou v dobrém technickém stavu. S ohledem na svůj věk a délku nasazení v provozu ale vyžadují opravy tak, aby byly připravené na provoz v příští sezoně,“ potvrdil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Michal Bělský

Mladá fronta DNES, 23. 10. 2021

Štítky
Osobnosti: Pavel Klíma