Klíma: Financování středních škol je neštěstí

29. 3. 2016

Jak se díváte na systém financování středních škol?

Systém financování středních škol, to je neštěstí. Funguje tam samonasávací efekt místo výběrovosti. Děti, které by měly být v učilišti, jsou na středních školách. Teď se hledá nový systém. I já jsem pro změnu, ale z toho, co se zatím proslýchá o připravované změně, bych měl obavy. Vzít jako výchozí současný stav mi nepřipadá v pořádku. Tím bychom jen zakonzervovali boom marketingových oborů, které tvoří budoucí nezaměstnané. Diskutuje se o dotaci na třídu a učitelku, což by mohlo fungovat, ale musí se to dobře promyslet a vykomunikovat.

 

To je takový problém nechat žáky projít znalostními testy, podpořit dobré školy a ty špatné zrušit?

Bývalý ministr Dobeš měl vizi, že školy se budou financovat podle toho, jak dopadnou jejich výsledky ve srovnávacích testech znalostí. Já pro to nejsem, protože to srovnání kulhá. Nechávám si sám pro naše potřeby projít děti v 5. a 9. třídách znalostními scio testy. I proto, že děti by se měly učit pracovat s testem, budou to potřebovat u přijímaček, u maturity, u zkoušky na řidičský průkaz, celý život. Ale aby podle toho někdo školy hodnotil, to není správné. Například naše současná 9. třída má 17 dětí. Tři odešly už dříve na víceleté gymnázium. Takže za to, že jsme je dobře připravili a na gymnázium je přijali, máme být teď finančně biti? My v Malšicích nejsme a nemůžeme být výběrová škola, k nám jezdí děti ze sedmnácti obcí. Jsme škola, která pro ně musí být dostupná. Scio testy tedy nabízejí výborné srovnání učitelům, jak si stojí v daných předmětech oproti jiným školám, ale nebylo by objektivní, aby podle výsledků dostávala škola peníze.

Dřív testování znalostí v 9. třídě potřeba nebylo, protože tu byl přirozený filtr a funkční model přijímacího řízení na střední školy. Tam by si měly děti přijetí zasloužit. Pak se ale přijímací zkoušky rozplynuly, motivace deváťáků připravovat se byla pryč, na střední školy se dostali i čtyřkaři. Zrušení přijímaček se omlouvalo argumenty, že děti nelze vystavovat takovým stresům, mohou mít náhodnou indispozici... To ano, ale tohle riziko tu přece bylo vždycky, i za našeho mládí. Snahou ulehčovat dětem si jen zaděláváme na problémy.

 

Takže jste pro náročnost?

Ano. Dítě nasává znalosti jako houba a je potřeba mu dávat podněty. Ne všechny novinky ale považuji za smysluplné. U nás ve škole například neučíme děti psát tiskacím písmem Comenia script. Původní kličkové písmo má přece svůj smysl. Dítě má absolvovat uvolňovací cviky ruky, rozvíjet jemnou motoriku. To při psaní tiskacími písmeny nenastává. Vhodný okamžik pro tiskací písmo podle mě přichází třeba při výuce cizího jazyka.

 

Jak nahlížíte na právě diskutovanou inkluzi, tedy začleňování žáků ze speciálních škol mezi ostatní děti v základních školách?

Ve chvíli, kdy bude inkluze perfektně připravená, budu se za ni bít jako lev. Připravená ale není. Před čtyřmi roky bylo celé školství tlačeno do výkonu, ověřování výsledků, srovnávání úrovně znalostí. A teď má najednou přijít pro změnu sociální model, který zákonitě musí výkon snížit. Učitelé v základních školách nejsou připravováni na společné vzdělávání. Ale postupně se to učí. U nás už je delší dobu patrný trend, že děti, které se nacházejí na hranici začlenění do speciální školy, zůstávají v naší základní škole. Z dvou set žáků máme 39 dětí s nějakým problémem diagnostikovaným pedagogicko-psychologickou poradnou. Sedm dětí má předepsané individuální vzdělávání. A na to máme dva asistenty pedagogů. Právě u nás proběhla školní inspekce a inspektoři nám řekli: Vy už inkluzi v praxi děláte... Je to dáno i tím, že jsme spádovou školou pro tak velké množství obcí, které jsou poměrně vzdálené od Tábora, a řada rodičů tam nechce nebo nemůže vozit své děti do speciální školy.

Jsem určitě zastáncem toho, aby se speciální školství nerušilo. Je na velmi slušné úrovni a pro rodiče platí, že si mohou vybrat. Kdyby speciální školy byly na špatné úrovni, pak ať je zruší, to ano. To ale nikdo neřekl. Tady jen Evropská unie řekla, že u nás dochází k segregaci romských dětí, takže se speciální školy radši rovnou zruší, aby se romské děti začlenily do základních škol, čili se s vaničkou vylije i dítě? To by určitě nebylo v pořádku.

Libuše Kolářová, Týdeník Táborsko (upravováno)

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme