Jihočeský kraj chce stavět dopravní stavby kvalitně i rychle

10. 6. 2021

Nové vedení Jihočeského kraje chce stavět dopravní stavby kvalitně i rychle. Dodavatele už proto nebude vybírat jen podle ceny.

Nejen nejnižší cena, ale také termín pro dokončení nebo zprovoznění stavby, zkušenosti hlavního stavbyvedoucího či doba záruky. Všechna tato kritéria chce Jihočeský kraj brát v potaz při výběru dodavatele dopravních staveb v regionu. Nový model výběrových řízení začal Jihočeský krajuplatňovat už začátkem tohoto roku. Nastavil je tak, aby je bylo možno jednoduše definovat, kontrolovat jejich dodržení a případně pak sankcionovat nesplnění. Na prvních deseti zakázkách, jejichž dodavatelé byli tímto způsobem vybrání, tak kraj ušetřil celkem 340 kalendářních dní uzavírek a získal o tři roky delší záruční dobu u jedné z dopravních staveb.

„Jako nové vedení kraje vnímáme, že mnohdy nesmyslně dlouhé uzavírky Jihočechy obtěžují. Chceme se tedy chovat stejně tak, jak by postupoval každý, kdo někdy rekonstruoval svůj byt. Taky je pro něj důležité, aby nežil půl roku v rozkopané koupelně a při výběru firmy zohledňuje, která firma je schopná stavbu udělat v rozumném čase,“ vysvětlil hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba a dodal, že uplatnění nových kritérií ušetří kraji spoustu času na nutných uzavírkách, což významně ovlivní komfort Jihočechů při pohybu do práce a v běžném životě.

„Díky tomu, že nesoutěžíme dopravní stavby jen z hlediska nejnižší ceny, podařilo se zkrátit dobu výstavby mostu přes Lužnici a přes náhon v Plané nad Lužnicí o plných sedmdesát dní,“ uvedl pak konkrétní příklad jeho náměstek pro oblast veřejných zakázek Pavel Klíma a dodal, že výběrová kritéria jsou vždy ušita na míru konkrétní zakázce.

„Při každé soutěži individuálně posuzujeme, která z navržených kritérií se na danou veřejnou zakázku hodí. Především s ohledem na místní obyvatele a vlivu stavby na jejich kvalitu života. Jinak se budeme dívat na přeložku silnice v polích, jejíž realizace nikoho významně neomezuje a nezáleží tedy zas tak na termínu dokončení, než na rekonstrukci významného mostu, jehož uzavření bude mít velký vliv na všechny, co v jeho okolí žijí,“ nastínil Klíma.

V případě novostavby přeložky silnice bude kraj mimo ceny zakázky hodnotit i zkušenosti hlavního stavbyvedoucího a dobu záruky za dílo. „Chceme totiž umožnit, aby nám zhotovitel stavby, který si za svou odvedenou prací stojí, mohl nabídnout delší záruční dobu, za kterou od nás při hodnocení získá určité body navíc,“ vysvětlil náměstek pro veřejné zakázky a pro zajímavost upozornil, že právě v případě přeložky silnice u Číměře bude záruční doba o tři roky delší, než je běžné.

Město České Budějovice vyhodilo deset milionů za zbytečný projekt

Náměstek Klíma dále upozornil, že v případě mostu, jehož rekonstrukce citelně zasáhne dopravu, je kromě ceny a zkušeností stavbyvedoucího důležitý hlavně termín zprovoznění nebo dokončení stavby. „Chtěli bychom přimět potenciální dodavatele, aby se nad svou nabídkou zamysleli nejen z hlediska nabídkové ceny, ale především z pohledu co nejrychlejšího dokončení nebo alespoň zprovoznění díla tak, aby omezení se stavbou související, byla co nejkratší. Zájemce o veřejnou zakázku si tak už při zpracování nabídky bude muset promyslet nejen to, s jakou nabídkovou cenou do soutěže půjde, ale i to, za jak dlouho bude možné stavbu zprovoznit, samozřejmě při dodržení všech technologických norem. Ten, kdo stavbu zprovozní rychleji, od nás získá body navíc,“ uzavřel Klíma s tím, že i přes takto nastavená kritéria se daří ceny zakázek oproti předpokladům významně snižovat.

Štítky
Osobnosti: Pavel Klíma