Kozí dráha se s velkou slávou rozjela

Čekali téměř sedm let, v sobotu 26. března se fanoušci železnice nejen z Děčínska nebo Teplicka dočkali. Na trať mezi Děčínem a Telnicí vyjely první vlaky po dokončení obnovy prvního úseku.

27. 3. 2022

O první jízdy byl obrovský zájem, jen první vlak přepravil přibližně 500 cestujících. Podobně zaplněné byly i další sobotní spoje. Až do konce sezony budou jezdit o víkendech a svátcích mezi Děčínem a Telnicí čtyři páry vlaků.

O návrat vlaků na Kozí dráhu se snažil především Ústecký kraj, byť se některé obce podél trati, především Děčín, stavěly proti obnově provozu.

„Když přijížděl na děčínské nádraží vlak, který následně zamířil na Kozí dráhu, měl jsem hrozně ambivalentní pocity. Na jednu stranu jsem rád, že to jede a přišlo tolik lidí, na druhou stranu nás čeká ještě hodně práce, především na prodloužení Kozí dráhy tak, aby měla smysl turisticky i dopravně,“ říká během první jízdy náměstek hejtmana Jiří Řehák.

Na zprovoznění dalších částí si budou muset fanoušci železnice pravděpodobně ještě několik let počkat. Jsou totiž ve výrazně horším stavu než úsek mezi Děčínem a Telnicí. Mezi Telnicí a Krupkou bude nutné vyměnit všechny pražce.

„Bude potřeba vyměnit celý rošt. To se pohybuje na 15 až 20 milionech za jeden kilometr trati. Dalším problémem je, že na trati je pět přejezdů, na kterých bude potřeba vyměnit zabezpečovací provoz. Jedno přejezdové zařízení vyjde na deset až patnáct milionů korun,“ vyjmenovává jen některé náklady na opravu zbývající části trati oblastní ředitel Správy železnic Martin Kašpar.

Kromě toho je potřeba v dopravnách v Chlumci, v Krupce a v Lesní bráně nutné opravit výhybky a vypořádat se s velkým množstvím mostů. Těch je mezi Děčínem a Oldřichovem 47, k tomu 213 propustků. I ty bude potřeba opravit. Celkové náklady na opravu se tak budou pohybovat ve stovkách milionů korun.

„Správa železnic měla povinnost se o trať starat, takže si myslím, že ten tlak na opravu můžeme vytvořit. A věřím, že v řádu několika málo let, třeba dvou, je reálné napojení na Krupku. Napojení Oldřichova a dále Louky a Německa je v řádu pěti až deseti let zcela reálné. Samozřejmě záleží na kondici státu a našem tlaku, který budeme stále vyvíjet,“ dává příznivcům šanci na svezení se i dalším úsekem trati, která loni oslavila 150 let své existence, náměstek hejtmana Jiří Řehák.

Zdroj: https://ustecky.denik.cz/zpravy_region/kozi-draha-otevreni-telnice-20220326.html?fbclid=IwAR3sio8VqBhKRnjuMLQlfgzoeT9uBuB0ISzLfbHoZFDQ875BswulIZaY8_U

Eliška Veselá
krajská manažerka

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme