Krajské město bez nádraží

17. 12. 2011

Trochu historie. Autobusové nádraží vzniklo v Ústí nad Labem před  65 lety. Zprvu na Lidickém náměstí, později  na místě zbořené Nové tržnice, v devadesátých letech na stávajícím místě . Tedy vždy v centru města s perfektní dostupností.

Od 1. 11. 2011 bylo po rozhodnutí vlastníka zrušeno. Vlastníkem autobusového nádraží byly  postupně tyto společnosti.  ČSAD bus Ústí nad Labem, Dopravní podnik  ústeckého kraje a BUS.COM.  Zajímavé je, že všechny měly a mají stejného ředitele.  Vyjádření společnosti BUS.COM na webových stránkách uvádí, že město nikdy nebylo ochotné poskytnout dotaci, nemá zájem o provoz a rozvoj autobusového nádraží.  Je obecně známé, že společnost DPUK měla v minulosti s krajským úřadem a magistrátem výrazné neshody, hlavně v období hejtmana  Ing. Šulce. Co vedlo společnost ke zrušení nádraží? Nabízí se neposkytnutí dotací, ale nejspíše i staré křivdy.

Ale dost historie.

Zrušením autobusového nádraží Ústí nad Labem získalo další nelichotivý primát. Je to jediné krajské město bez autobusového nádraží.  Tvrzení  kraje a magistrátu, že 3 autobusové zastávky společné s MHD jsou vyhovující a poskytují  srovnatelný komfort,  nepovažuji za moudré. Hovoří se jen  o příměstských spojích,  ne o dálkových  a mezinárodních.  Na dotaz turisty, nebo  invalidního důchodce  odkud odjíždí autobus do Plzně, Berlina nejsem  schopen podat validní informaci.  Je to zastávka u OC Forum, u  hlavního nádraží? U ostatních krajských měst je odpověď jednoduchá  -  autobusové nádraží. Je potřeba si uvědomit , že do  krajského města, které je navíc universitním, dojíždí pacienti, studenti, turisté a naši přátelé, či příbuzní.  Pro tuto skupinu cestujících nikdy nemohou zastávky MHD nahradit komfort autobusového nádraží.  Nemohou poskytnout komplexní informační služby, vytápěnou halu, čisté WC, umývárny a podobně.  O komfortu pro řidiče autobusů raději vůbec nepřemýšlím.

Další otázkou je co s budovou a pozemky stávající vlastník zamýšlí?  Podle posledních informací má být z nástupního prostoru parkoviště, které město v této lokalitě opravdu nepotřebuje.  Parkoviště v sousedním OC Forum je v horních podlažích trvale poloprázdné, pod  hlavním nádražím zcela prázdné. Ještě horší je záměr s nevábnou nádražní budovou. Z té se má stát multifunkční komerční  objekt. Přeloženo do češtiny – vietnamská tržnice. V novém územním plánu je tato lokalita označena OV – KM.  Tomu vietnamská  tržnice (podobné jsme se zbavili) jistě neodpovídá.

Postup soukromého vlastníku mohu chápat. Nesouhlasím s minimalistickým  řešením kraje a magistrátu.  Autobusové nádraží pro krajské město je nutnost. Navíc se obávám dalších minimalistických rozhodnutí, například zrušení divadla – vytvoření kasina, prodej dopravního podniku atd.

Ač jsem se ve městě nenarodil, jsem ústecký patriot . Zůstávám optimistou. Podobný problém byl v minulosti s Větruší.  Ta je dnes dominantou města. Věřím, že vedení města udělá všechno pro to, aby Ústí nad Labem opět mělo autobusové nádraží.

 

Vladimír Novák  člen TOP 09

Vladimír Novák, TOP 09, Ústí nad Labem, Foto: Denik / Karel Pech
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme