Lídr TOP 09 Michal Kučera: Ústecký kraj má velký potenciál
Pokud se nepletu, poslední dobu za TOP 09 vystupoval v krajském zastupitelstvu Jan Novotný. Jak je partaj s jeho prací spokojena?
Já bych se s dovolením spíše držel termínu strana než lehce pejorativního termínu partaj. Honza Novotný k nám přišel až v průběhu volebního období a byl našim jediným zastupitelem na krajském zastupitelstvu. Díky němu jsme byli v kontaktu s krajem, mohli jsme se jeho prostřednictvím vyjadřovat k různým tématům, zejména z oblasti regionálního rozvoje. Ať už to byla cyklostezka Ohře nebo třeba fungování destinačních agentur.
Byl to vlastně váš plnohodnotný zastupitel, když do topky přeběhl až během volebního období z hnutí Severočeši.cz?
U Honzy Novotného je jistota, že nikdy nebude spolupracovat s komunisty a právě spolupráce s komunisty byl jeho důvod odchodu od Severočechů. A logicky se obrátil na TOP 09, u které má záruku, že nikdy a za žádných okolností s komunisty nebude spolupracovat, resp. je volit. Navíc s Honzou se známe dlouhodobě, ještě z jeho dob místostarostování v Žatci a máme na mnoho věcí společný pohled. Jsem rád, že jsme si na konce plácli a že nás čeká další dobrá spolupráce.
Nicméně platí to, že v rámci posledních voleb se TOP 09 do krajského zastupitelstva nedostala. Jak jste od té doby změnili předvolební strategii, aby to tentokrát vyšlo?
TOP 09 není populistickou stranou, která nabízí jednoduchá hesla a slibuje, že všechno zařídí, nejlépe hne nebo během příštího týdne. Takže se snažíme oslovit přemýšlivé a zodpovědné voliče, s programem, který bude dlouhodobě znamenat rozvoj a obnovu kraje. Podobným přerodem (obnovou) už prošla úspěšně celá řada evropských průmyslových regionů. A já věřím, že se podaří oslovit dostatečný počet voličů, abychom se tentokrát do zastupitelstva dostali a mohli naše plány uskutečnit ku prospěchu kraje a nás všech.
Podívejme se na váš program, který jste nazvali Plán obnovy kraje. Když je přitom třeba něco obnovit, je to buď rozbité, nebo to nefunguje. Skutečně je v Ústecký kraj v takovém stavu?
Víte ústecký kraj už prošel úspěšně ekologickou obnovou. Podařilo se výrazně zlepšit komunisty zdevastované životní prostředí. Ze špinavých stok jsou opět řeky, kde můžete chytat ryby, už nemusíte dýchat žlutý sirný vzduch, kdysi zdevastované Krušné hory jsou opět zelené a patří k nejkrásnějším místům v ČR. Bohužel mnoho lidí se tím nechalo ukolébat. Ústecký kraj je pravidelně vyhlašován na posledních příčkách „Míst nejlepších k životu“. Ať už je to zdravotnictví, sociální oblast, kultura, hodnota investic i nemovitostí…. To jsou všechno ukazatele, které nám říkají jak na tom jsme. Respektive že jsme na posledních místech z celé republiky. A proto jsem přesvědčen, že Ústecký kraj si zaslouží skutečnou obnovu, tak aby v krátkodobém horizontu byl aspoň ve středu žebříčku a ne na jeho konci.
Na první místo vašeho programu jste postavili zdravotnictví, v němž se nejvíce věnujete Krajské zdravotní, která spravuje pět největších nemocnic v regionu. Kritizujete ji kvůli neprůhledným a miliardovým tendrům. Můžete mi uvést jeden takový neprůhledný či miliardový tendr ze stávajícího volebního období, který se realizoval?
Neřekl bych, že největší důraz klademe pouze na zdravotnictví, i když je pravda, že Ústecký kraj je opět tradičně na nejhorších místech mezi kraji třeba v době hospitalizace nebo i v dalších ukazatelích. Víte, že Ústecký kraj vynaložil v roce 2015 na jednoho obyvatele zhruba 705 Kč, což je mezi kraji podprůměrné číslo. Celorepublikový průměr je 985 Kč. My máme třetí nejmenší výdaje na zdravotnictví v ČR. Řekl bych, že tady se to musí radikálně změnit. A jeden prostor pro změnu je funkční a dobře řízená Krajská zdravotní, která bude nabízet své služby rovnoměrně po celém kraji a ne jen v 5 okresech. Do vedení musí přijít kvalitní manažeři, kteří vystřídají politické trafikanty a předloží plán rozvoje a zajištění péče. Teprve tehdy se bude moci skutečně zainvestovat nejen do přístrojového vybavení, ale hlavně do zdravotního personálu, tedy do lidí. A co se týče korupčních kauz.. Víte já nejsem žádný profesionální podavač trestních oznámení vím, že policie šetří celou řadu případů a věřím, že to taky pomůže k očistě Krajské zdravotní. Věřím, že i tady nové vedení udělá pořádek.
Lékařům a zdravotnickému personálu slibujete zvýšení mezd. V Krajské zdravotní přitom rostou mzdy kontinuálně už několik let, průměrná mzda v celé firmě činí 29 tisíc korun. U lékařů je pak průměr 73 tisíc korun. Přijde vám to málo? A pokud ano, kde chcete na přidání mezd vzít peníze a jak by tedy mzdy v Krajské zdravotní podle vás měly vypadat?
Tak průměr 73.000 Kč u lékařů je podle informací lékařů včetně nezákonných přesčasů a služeb nad rámec Zákoníku práce. A jestli mi to přijde málo? Víte, znovu opakuji, my žijeme v kraji s jednou nejvyšších nemocností v ČR. A chceme li to změnit tak (mimo jiné) potřebujeme mít nejkvalitnější nemocnice a špičkové lékaře. A pokud chceme mít špičkovou zdravotní péči, tak musíme do ní taky investovat. Zatím jsou krajské výdaje na zdravotnictví podprůměrné, jak jsem psal výše. A jak vysoké mzdy by měly být? Takové, aby k nám lékaři i zdravotní personál přicházel. Uvědomuji si samozřejmě, že to není jen o mzdách, je třeba nabídnout více, možnost profesního růstu, vzdělávání, zázemí. V kraji chybí třeba lékařská fakulta. Že je to nereálné? Tak připomínám, že lékařská fakulta je například na Ostravské univerzitě, která vyrostla z Pedagogické fakulty Ostrava. Ostravu zmiňuji záměrně, protože je to podobně postižený region.
Pojďme k rozvoji kraje. V jeho rámci mimo jiné slibujete, že chcete finančně podpořit podnikatele, kteří své produkty a služby vytváří v malých výrobnách. Zkuste mi na modelovém příkladu takové výrobny vysvětlit, jak by taková podpora od prvního do posledního kroku měla vypadat a jaký efekt má přinést?
Malí a střední podnikatelé by měli tvořit základ krajské ekonomiky. Všimněte si, jak to vypadá v Německu, kolem každé větší obce je několik menších i větších fabrik, které zaměstnávají lidi z okolí. Odpadá problém z cestováním do práce, lidem se vyplatí zůstat žít v obci. Současně se v obci rozvíjí i služby. Takže místo megalomanských dotací na nové fabriky v průmyslových zónách, podpora pro podniky, které budou chtít přijít k menším městům i pro ty stávající, kteří budou chtít rozšířit výrobu. Jen se prostě toho nesmíme bát. Je jasné, že tohle kraj sám nezvládne, ale tady očekávám pomoc státu, který zatím nedělá nic jiného než pumpuje peníze do sociálního systému. Stát má Ústeckému kraji co vracet, a tohle je jedna z možností.
Jako jeden z klíčových faktorů růstu ekonomiky kraje uvádíte dopravní infrastrukturu. Podle vás se do Ústí nedá z okresních měst dostat po pořádné silnici, ani železnici. Nechme stranou silnice, ty se průběžně opravují, někde méně, někde více, ale chápu, že jejich stav může někomu nevyhovovat. Ale co je špatně se železnicemi? Kromě Loun se ze všech ostatních okresních měst do Ústí dostanete přímým spojem, vlakové soupravy se postupně obměňují za nové a komfort přepravy jde jednoznačně nahoru. V čem je tedy u železnic problém a jak by tedy podle vás měly vypadat?
Současný stav dopravy nemá s moderní dopravou, tak jak jí známe z jiných evropských států vůbec nic společného. A já si tady dovolím příklad.. Jednou jsem hledal spojení z jedné alpské vesničky v Dolomitech do Prahy. Navazovaly na sebe autobusy i vlaky, sice s přestupy, ale naprosto pohodlně z vesnice o pár obyvatelích až do Prahy. Z Loun do Libochovic jede vlak 20 km trasu zhruba hodinu. Z Rumburka do Ústí více než dvě hodiny. A spojení okresních měst? Teplice Děčín vlakem jedete vzdálenost 40 km téměř hodinu. To jsou tedy problémy, nebo chcete li výzvy. A jak z toho ven? Zase je jasné, že ústí musí plnit regionální úlohu, měly by tam mířit vlaky a na ně navazovat autobusové spoje, v mnoha evropských státech to je třeba tak, že v celou hodinu přijíždí vlaky a v půl přijíždí autobusy ze všech směrů. Zajišťuje to výbornou návaznost a jednoduchost. Lidé mohou pohodlně přestoupit a pokračovat ve své cestě. To je jeden ze směrů, kam bychom chtěli Ústecký kraj vést. Že to nebude jednoduché? Nebude. Že to bude trvat déle než jedno volební období? Jistě. Ale výsledek bude stát za to.
Vaše vize kraje je region start-upů, lehkého průmyslu a dalších moderních technologií s vysokou přidanou hodnotou. Uvědomujete si ale, že to je ambice dalece překračující horizont jednoho volebního období a především vyžadující mimořádně úzkou spolupráci s centrální vládou a progresivními zaměstnavateli?
Ano tuto skutečnost si uvědomujeme. Není v silách krajského vedení zafinancovat a politicky, manažersky řídit obnovu našeho regionu. Musíme ale dát důrazně najevo, že chceme ukončit drancování krajiny, které je spojené s povrchovou těžbou, že stojíme o to, jít cestou energetických úspor, menších lokálních zdrojů, rekuperací a malých kombinovaných kotelen spíše, než cestou velkých tepláren, které jsou zdrojem znečištění a uhlí spalují neefektivně. Je zřejmé, že uhlí dojde. Řada tepláren a elektráren je na pokraji životnosti. Chceme restart a nikoliv technologický skanzen. Ostravsko se už vydalo správným směrem. Musíme zvednout atraktivitu místa. To odráží náš slogan SEVER má na víc...Máme velký potenciál, s kterým dosud nikdo nepracoval. My to nabízíme. Jaký je rozdíl mezi úplně plnou průmyslovou zónou Borská pole u Plzně, kde se doslova předbíhají firmy, aby se tam dostaly a Trianglem? Nebo Nošovicemi? Žádný! Sever Čech je pouze vnímán jako region, kde nic není - zábava, kultura, sport, příroda a navíc ho ovládá politická mafie. To chceme změnit - nikoliv formální propagací regionu, ale skutečnou. Je to o vizi, strategii a marketingu. Konec konců máme zde na UJEP Katedru pro regionální rozvoj, která generuje odborníky, kterým ale nikdo nenaslouchá.
V kapitole o školství mě zaujala vaše kritika slučování gymnázií a jiných typů středních škol. Aktuálně ji ale vnímám jako v zásadě zbytečnou, protože páteřní systém škol v kraji je vytvořený a žádné slučování nehrozí. Nicméně bezpochyby je důležitá podpora gymnázií a středních škol. Na jakém hlavním principu by ona podpora měla stát?
No bohužel to slučování již proběhlo a mnohdy velmi nešťastně. Takže kritiku si stále zaslouží. Jedna z věcí, která by měla pomoci školám, je možnost pro odborníky z různých profesí, aby mohli učit částečné úvazky a tím zatraktivnili odborné předměty o nové a aktuální pohledy z oboru, což by mělo studenty více přitáhnout k odborným předmětům. Vím, že to není jednoduché a nejsem expert na školství, takže se nebudu pouštět do řešení. Taky bych chtěl upozornit, že třeba gymnázia jsou zřizována krajem, ale často sídlí v městských budovách. Tady je rozhodně třeba řešit investice do budova vnitřního vybavení, což v praxi bývá problém ve vztahu majitel budovy město, zřizovatel školy kraj.
Zastavil jsem se také nad tím, že středoškolský kantor má menší mzdu než strážník bez maturity. Jak jste došel k tomu, že to tak je, můžete uvést konkrétní příklad?
Ze statistických dat vyplývá, že pedagogové mají v průměru o 30% nižší plat než policisté. Ve vyspělých demokraciích nemají nikdy represivní složky vyšší plat než učitelé. Takže prvním krokem by jistě mělo být navýšení platů učitelů na současnou úroveň policistů. Máto smysl i logiku.
Mimochodem v jaké výši by se podle vás měla pohybovat průměrná mzda kantora na střední škole?
Víceméně jsem odpověděl už výše.
Jako častého oponenta ministra životního prostředí Richarda Brabce se vás nemohu nezeptat na část programu, jenž řeší právě environmentální otázky právě. V něm třeba odmítáte další ostravské kaly. Máte informace, že skladování či likvidace podobné ekologické zátěže v rámci našeho kraje přivezeného odjinud aktuálně hrozí?
Pokud vím tak se připravuje další tendr na likvidaci ostravských kalů, kdo bude vítězem nebo s jakým řešením přijde to netuším. Už dopředu jsem upozornil ministra průmyslu a jeho náměstka, ať vůbec nezkouší přijít s podobnou likvidací jako minule. Tedy skládkování v Celio Litvínov a spalování v cementárně v Čížkovicích. Tak doufám, že si má slova vezmou k srdci.
Slibujete, že z našeho kraje už neuděláte popelnici. Dám vám modelový příklad. Vláda se dohodne se soukromou firmou, že v rámci kraje na soukromém pozemku zlikviduje nějakou ekologickou zátěž. Jak byste tomu s nástroji, které má krajská samospráva k dispozici, zabránil?
My se prostě pořád nemůžeme pohybovat v mantinelech krajské samosprávy. Nedokážu si představit vládu, která by rozhodla o likvidaci ekologické zátěže na soukromém pozemku, pokud by se proti postavili všichni krajští zastupitelé. A tady jsme opět u toho, jsem přesvědčen že práce hejtmana není jen jezdit po kraji a nechat se vozit v kočáře na dožínkách, ale že musí sedět polovinu měsíce v Praze u předsedy vlády a příslušných ministrů a lobbovat za svůj kraj.
Dále avizujete vstřícnost ke chmelařům, vinařům či zemědělcům. Zajímalo by mě, jakými opatřeními chcete těmto oborům pomoci k rozvoji?
Kraj může nabídnout pomocnou ruku, navíc když jasně řekne, že to je krajská priorita, tak tím směrem se napnou i aktivity dalších organizací s nabídku podpory. V současné době má zemědělství dost dotací a pobídek, aby se mohlo rozvíjet. Ale zase bych zmínil podporu pro malé a střední zemědělce, které dotvářejí ráz krajiny, pomáhají zadržet vodu v krajině oproti devastačnímu plošnému zemědělství, které tady předvádějí agrokomplexy.
V současnosti jste poslanec, radní v Lounech a zůstal jste ve spojení s byznysem, který vás roky živil. Pokud se stanete krajským zastupitelem, případně hejtmane, vzdáte se nějaké ze svých pozic? Pokud ne, jak hodláte garantovat všem svým voličům, že každou jednu ze svých funkcí budete vykonávat na sto procent? Není to z logiky věci nemožné?
V současné době je mou hlavní náplní práce poslance, pokud se mohu pochlubit, tak jsem byl serverem kohovolit.eu vyhlášen i jako nejpracovitější poslanec z Ústeckého kraje. Radním jsem v Lounech neuvolněným ( tzn „nemám pracovní úvazek“). V praxi to znamená, že se účastním rady města jednou za 14 dní odpoledne od 15.00. I přesto v Lounech potvrdí, že patřím mezi nejaktivnější zastupitele. Uvidíme, co bude po krajských volbách, pokud budu zvolen jako krajský zastupitel, pak se rozhodnu.
Váš stranický kolega Radim Bzura třeba s chutí kritizoval ústeckého náměstka primátorky Jiřího Madara za to, že vedle své politické funkce ještě řídí polikliniku a má soukromou ordinaci. Je tedy v tomto světle poctivé si nechat více politických funkcí?
Upřímně, pana Madára vůbec neznám, ale pokud jsem se stačil informovat, tak je na plný úvazek uvolněným náměstkem primátorky, plný úvazek jako ředitel polikliniky a dále provozuje kliniku Tornero a provozuje praxi sportovního lékaře s běžnými ordinačními hodinami. To už je tedy celkem výkon. Kombinaci funkce krajský zastupitel a poslanec považuju naopak prospěšné jak pro kraj ( prosazování zájmů kraje), tak pro práci posalnce ( znalost krajské problematiky při tvorbě zákonů).
Nemohl jsem si nevšimnout, že na kandidátku jste zařadili, byť na posledním místo, teplického radního Dominika Feriho, který v poslední době platí především za populárního glosátora politicko-společenského dění na sociální síti Facebook. Do jaké míry je jeho kandidatura vážně míněná, nebo do jaké míry jde spíše o to zaujmout mladé voliče?
Dominik Feri je především na kandidátce jako radní Teplic, plně ho v jeho kandidatuře podporuju a doufám, že se do krajského zastupitelstva dostane. Někdy se dokonce říká, že poslední místo na kandidátce je lepší než druhé. Navíc je tam i zajímavý příběh, v Teplicích kandiduje na posledním místě za konkurenční subjekt politický nestor, primátor Kubera. A já jsem přesvědčen, že Dominik ukáže, že náš kraj už patří nové generaci a udělá lepší výsledek.
Je něco, na co jsem se Vás nezeptal a vy byste o tom rád promluvil?
Posunout Ústecký kraj mezi místa dobrá k životu nebude jednoduché. Proto, abychom to zvládli, bude potřeba podpora Vlády ČR, ale také měst a obcí. Nicméně vláda neustále deklaruje, jak je připravena pomoci Ústeckému kraji, tak si pojďme o účinnou a smysluplnou pomoc říci. Stát má co Ústeckému kraji za desítky let vracet. Jsem přesvědčen, že sever má navíc a že to dokážeme.
Předvolební rozhovor pro MF DNES