Kounovský: Kvalitní opravy silnic – u nás zatím neřešitelný problém

20. 6. 2023

Opravovat silnice je nutné. O tom není sporu. Nicméně jako i v jakékoli jiné činnosti záleží, jak se to dělá. Nejsem odborník na technologie oprav asfaltových povrchů, takže realitu na českých komunikacích jsem bral jako standard - někde záplata prohlubeň, jinde záplata boule a za rok znovu protože jsou vytlučené díky působení vody, mrazu, soli a nárazů kol. Jenže jezdím občas do Žitavy přes Jablonné v Podještědí a Petrovice a nedávno jsem kousek za hranicemi v lese nad Lückendorfem narazil na opravenou vozovku v úplně jiné kvalitě. Takže ono to jde! Rozdíl je obrovský. Viz připojené obrázky.

Fotografie typické české „záplaty“ je z Petrovic a detail ze silnice II/270 u Jablonného v Podještědí, tedy z ještě významnější komunikace, než je ta z Lückendorfu do Žitavy. I laika na první pohled napadne, že do české záplaty bez problémů nateče voda a první mráz a sůl ji znovu naruší, takže krajská akciovka Silnice LK a.s. bude mít příští jaro zase znovu co dělat. Nevím, kde je problém. Jestli je to otázka objednávky od kraje – proveďte jen zjednodušenou „rychloopravu“ nebo „technologická zaostalost“ nebo jen lajdáctví na straně dodavatele zakázky, který ví, že i takto odvedenou práci kraj převezme?

V každém případě to i přes nízkou kvalitu práce není vůbec levná záležitost. Jen v letošním roce (2023) předpokládá Liberecký kraj vydat na investice do komunikací ze svého rozpočtu 762 240 000,- Kč. Z dotací EU je plánováno získat dalších 233 059 000,- Kč a Státní fond dopravní infrastruktury přispěje ještě 182 646 000,- Kč. Celkově by tedy letos mělo v Libereckém kraji jít do silnic II. a III. třídy bezmála 1 miliarda 200 miliónů Kč. Budou tyto prostředky opět částečně znehodnoceny „českým stylem“ záplatování?

Statutární náměstek hejtmana za resort dopravy Jan Sviták (SLK) vytváří dojem, že vše probíhá správně, když říká: „Kraj spravuje 477,8 kilometru silnic II. třídy a 1.583,5 kilometru silnic III. třídy. Je naší povinností pečovat o jejich povrch a provádět pravidelné rekonstrukce a velkoplošné opravy. Jsem rád, že se nám z dlouhodobého hlediska zlepšuje průměrná známka komunikací. Jsem si však vědom, že je potřeba jejich stav neustále zlepšovat.“ Ano, v tomto bodě má naprostou pravdu, že je potřeba jejich stav neustále zlepšovat. A podpořit by toto své tvrzení mohl např. tím, že nebude přebírat práci sporné kvality od současných dodavatelů oprav a pošle je na školení do Německa.

Pavel Kounovský

TOP 09 Česká Lípa

Galerie
Štítky
Osobnosti: Pavel Kounovský
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme