Nová čtvrť v Písku má mít školku i plavecký bazén

5. 2. 2020

V bývalých Žižkových kasárnách v Písku má radnice naplánovanou rozsáhlou proměnu. Čerstvá studie ukazuje možnosti nové čtvrti, její autoři v lokalitě navrhují stovky bytů, hotel i sportovní halu. 

Jmenuje se Pražská brána, a i když je to prozatím jen pracovní název, pro budoucí novou čtvrť Písku zní dost honosně a zároveň místo spojuje s historií. Má vyrůst v bývalých Žižkových kasárnách a proměnou se zabývá aktuální studie. Ta počítá dokonce i s plaveckým bazénem, dále bytovými domy či mateřskou školou. 

Pracovní skupina tvořená zástupci města, odborníky a koordinační skupinou pro dopravu seznámila veřejnost se svou roční prací v lednu při představení návrhu územní studie v písecké knihovně. Studie stojí 1,2 milionu korun bez daně. Podmínkou zastupitelů Písku bylo, aby projekt počítal s výstavbou plaveckého stadionu a sportovní haly. Bazén už byl přitom v plánu pod lesnickou školou a město do jeho přípravy v minulých letech dalo 15 milionů korun. 

Loni však zastupitelé odhlasovali přesun právě do kasáren. Jenže při představení studie se ukázalo, že i když se území po bývalých kasárnách rozkládá na ploše zhruba 13 hektarů, plavecký areál má mít jen krytý bazén bez venkovní části. „Zadání velikosti vycházelo z projektu, který máme. Plocha je stejná jako ta navržená pod lesnickou školou. Což je ještě více, než máme v současné době pod hradbami. Většina členů navrhla jen vnitřní bazén s tím, že v této lokalitě je venkovní plavání nevhodné,“ informovala místostarostka Petra Trambová. 

Budovy poslouží i proti hluku 

Objekty haly i bazénu jsou totiž umístěné co nejblíže k silnici první třídy I/20 a mají tak fungovat zároveň jako hluková bariéra. „Umístění se jeví jako velmi vhodné. Je to v lokalitě, kde jsou střední a základní školy. A hlavně jsou navržený bazén a sportovní hala v dobré pěší dostupnosti z centra,“ dodal za zpracovatele studie architekt Vladimír Krajíc z ateliéru Fact. 

Kromě sportovišť návrh počítá i s více než 400 byty. Prostor pro auta zajistí parkovací domy. „Chceme uvolnit veřejný prostor pro zeleň a pěší. Proto jsou vytvořené samostatné objekty pro parkování lemující silnici I/20, které budou také fungovat jako protihlukové zdi,“ podotkl architekt Martin Křenek. Ten také uvedl, že projekt počítá i s vybudováním mateřské školy v severní části kasáren. Díky nové pěší lávce by bylo zařízení pro stovku dětí dostupné z lokality svatý Václav i ze sídliště Portyč. 

Místostarostka Trambová považuje za nejdůležitější dopravní řešení a propojení místa s městem i hlavním silničním tahem „Protože jde o dopravně velmi složitý prostor, je třeba se zaměřit i na okolní místa, kterých by se úpravy dotkly. To je třeba Dukelská ulice, plocha naproti lesnické škole nebo sjezd a nájezd na silnici I/20,“ upozornila Trambová. Významně by se podle návrhu měla zklidnit Čelakovského ulice, kterou denně projedou tisíce aut. „Vzhledem k tomu, že po obou stranách ulice jsou školy a domov pro seniory, je její zklidnění naprosto nezbytné,“ dodala místostarostka. 

Od obyvatel zazněly při představení studie mimo jiné otázky na financování. „Bavíme se tady o největší investici města za novodobou historii v horizontu řekněme 50 let. Bylo by možná dobré bavit se o tom, co to celé město bude stát,“ upozornil jeden z účastníků akce Martin Zborník. 

Chtějí nájezdovou rampu 

Podle Trambové je otázka finanční náročnosti zatím předčasná a zaměří se na ni při dalším veřejném jednání. „Snažíme se však využívat hlavně současné dopravní stavby. Upravují se tak, aby nás to nestálo tolik peněz. Snažíme se jednat s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD). Máme příslib financování nájezdové rampy od Prahy a sjezdu a nájezdu od kasáren na silnici I/20,“ naznačila místostarostka. Ředitelka českobudějovické správy ŘSD Vladimíra Hrušková však reagovala, že žádný příslib na zaplacení rampy není. „Měli jsme schůzku, ale o financích jsme se nebavili, jen o možnostech napojení,“ naznačila Hrušková s tím, že další jednání budou následovat. 

Na přemostění, které má spojit areál kasáren a lokalitu svatého Václava, pak bude nejspíš možné žádat o dotaci ze státního fondu dopravní infrastruktury. „To znamená, že bychom tyto změny měli z větší části podchycené. Další možností je ještě úprava mostu, který patří kraji, s tím bychom se také rádi dohodli na spolupráci,“ uvedla Petra Trambová. Město by pak mělo na starost vybavit vnitřní část areálu. Do konce února mohou lidé posílat na radnici připomínky a návrhy k rozpracované studii. Zajímavé postřehy do ní zapracují. 

Monika Filipová

Zdroj: Mladá fronta DNES, 5. 2. 2020

Štítky
Osobnosti: Petra Trambová
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme