21. 9. 2010

Ulice, co je vlastně ulice? Je to komunikační prostředek města a město je veřejný prostor, kde se setkávají lidé i historie se současností. Zároveň na sebe veřejný prostor bere velký závazek na službu, kterou musí svému návštěvníkovi nabídnout. Máme si kam sednout když nás bolí nohy, nebo se nám jen to místo kudy jdeme líbí, a tak tam chceme setrvat déle i jinak než vestoje? Co odpad, každý z nás ho produkuje a bohužel i v případě když procházíme ulicí a máme ho kam odhodit? Své jízdní kolo opřete o dům či strom? Půjdete neosvětlenou ulicí? Kde získáte informace o kulturních akcích? Kde strávíte čas v dešti při čekání na autobus? Jen krátké zamyšlení nad pobytem v ulici a tolik otázek. Odpověď je jednoduchá a zcela jasná, toto vše řeší ucelený systém „městského mobiliáře“, který zahrnuje, lavičky, koše, pítka, stojany na kola, autobusové zastávky, informační nosiče či výlepové plochy a veřejné osvětlení.

Při krátkém pohledu na téma městského mobiliáře je nutné se zamyslet nad tím, co může tento široký sortiment sjednotit či propojit, aby ulice působila harmonicky a ne jako z výprodeje. Je to design, cizí slovo, které nás provází všude, kam se podíváme. Všechno má určitou formu, tvář či vzhled  a právě design městského mobiliáře je pro výraz městského prostoru – ulici tak moc důležitý. Dáváme tím najevo, že nám není lhostejné jak naše ulice budou vypadat a jak se nám v nich bude žít. Jako architekta mne moc trápí, když se pohlíží v plánování veřejných prostor pouze na cenu a počet, nikoli již pak na kvalitu, zpracování a design. Ano za jeden kvalitnější koš z ucelené designové řady městského mobiliáře se dají pořídit dva a možná i tři koše bez té přidané hodnoty, kterou právě výraz ulice potřebuje. Ovšem vydrží srovnání v čase onen levnější koš či lavička ? Pokud každý rok či ob jeden rok pořídím značnou část městského mobiliáře znovu, pak se výsledné číslo vyšplhá značně nad součet pořízení kvalitnějších prvků s pouhou údržbou.

A proto vážení spoluobčané, budou zástupci TOP 09 prosazovat postupnou obměnu vysloužilého městského mobiliáře za nový, který bude vycházet z ucelené řady kompletního sortimentu a naše město tak propojí v ulicích jednotný výraz, barva, tvar i komfort. Jedno přísloví hovoří „nejsem tak bohatý abych si mohl kupovat levné věci “ a to samé platí i v přeneseném smyslu na město.

První příkladem použití kvalitního městského mobiliáře byla výstavba Vzdělávacího centra Na Karmeli a parková úprava celého areálu. Na tento použitý mobiliář navazuje „Revitalizace Staroměstského náměstí“, kde se v současné době montuje a osazuje nový mobiliář od stejného českého výrobce, který každý rok získává prestižní ocenění za design. Mají však kvalitní prvky do ulic šanci pouze, když je akce hrazena z prostředků dotace? To nemá menší akce či cílená obměna laviček a košů šanci na stejný přístup? Rozhodně má a o to se chceme pokusit. Město má možnost za výhodných podmínek testovat prvky městského mobiliáře. Stejně jako můžeme městskou vyhláškou řešit problém heren, tak můžeme vyhláškou či regulačním plánem dořešit městský prostor. I na pořízení městského mobiliáře se dá sehnat finanční partner. Jsou firmy co se zabývají reklamou a výlepem plakátů. Vypsáním výběrového řízení na jednoho provozovatele těchto služeb, si město jako poskytovatel pozemků může určit typ zařízení, na kterém se informace budou objevovat. Dnes již lze vhodnou reklamu umístit např. i na koš či lavičku. Cílená reklamní kampaň pak cenu lavičky posouvá do mnohem nižších pořizovacích nákladů a návratnost investice je tak velmi krátkodobá.

Tak jako vládní úspory rozpočtu i město čeká proces šetření a uvážlivých investic. Proto musíme i myslet na rozumnou kvalitu do ulic v nadcházejícím období.

Chceme TOP město s ulicemi plných života…..tedy Vás, dejte nám tedy svou důvěru.

Ing. arch. Jindřich Zítka

Galerie
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme