Město: Kolín (Kolín, Středočeský)
Volební strana: TOP 09
Poř. | Jméno | Věk | Povolání | Bydliště | Polit. přísl. |
---|---|---|---|---|---|
1. | Mgr. Ing. Jan Pospíšil, MBA | 47 | manager | Kolín III | TOP 09 |
2. | Mgr. Bohumil Herčík | 49 | ředitel ZŠ | Kolín IV | bezpp |
3. | Bc. Petr Křemen | 21 | student VŠ - politologie | Kolín IV | TOP 09 |
4. | MUDr. Ladislav Peychl, CSc. | -- | zástupce primáře | Kolín II | bezpp |
5. | Michal Truhlář | 32 | živnostník | Kolín III | TOP 09 |
6. | Mgr. Bc. Gabriela Sládková | -- | lektorka AJ - překladatelka | Kolín II | bezpp |
7. | Petr Zadák | 48 | podnikatel v pohostinství | Kolín I | TOP 09 |
8. | MUDr. Hana Zinková | 39 | praktický lékař | Kolín III | bezpp |
9. | Jiří Kraus | 44 | masér reprezentace MTB | Kolín III | TOP 09 |
10. | Ing. Ondřej Franc | 34 | prezident hokejového klubu | Kolín II | bezpp |
11. | Mgr. Markéta Machová | 41 | advokát | Kolín III | TOP 09 |
12. | Ing. Jan Hora | -- | podnikatel - zlatník | Kolín I | bezpp |
13. | PhDr. Jarmila Naglová | 68 | psycholožka | Kolín II | TOP 09 |
14. | Mgr. Zdeněk Štefanec | -- | zástupce ředitele ZUŠ | Kolín V | bezpp |
15. | Ing. Roman Kovář | 31 | manager | Kolín V | TOP 09 |
16. | Bc. Anna Pechová | -- | studentka VŠ - veřejná správa | Kolín V | bezpp |
17. | Martina Balcarová, DiS. | -- | učitelka ZUŠ | Kolín IV | bezpp |
18. | David Sixta | 34 | podnikatel ve stavebnictví | Sendražice | TOP 09 |
19. | Ing. Martin Růžek | 39 | bankovní analytik | Kolín V | TOP 09 |
20. | Mgr. Hana Pospíšilová | -- | učitelka ZŠ | Kolín III | bezpp |
21. | Ivana Holubová | 49 | učitelka MŠ | Kolín IV | bezpp |
22. | Filip Dudáš | 21 | student VŠ - ekonomie | Kolín V | TOP 09 |
23. | Dana Kubíčková | -- | úřednice úřadu práce | Kolín II | bezpp |
24. | Ing. Jan Krejčí | 18 | student gymnázia | Kolín V | TOP 09 |
25. | Jiří Linka | 56 | producent | Kolín III | TOP 09 |
26. | Alena Belzová | 37 | prodavačka | Kolín II | bezpp |
27. | Olga Pokorná | -- | studentka VŠ - grafický design | Kolín II | bezpp |
Vážení spoluobčané,
Předkládáme vám tento program s přesvědčením, že obsahuje racionální, společensky a politicky přijatelné řešení úkolů, které stojí před námi – spoluobčany našeho krásného města.
Politická reprezentace, které v Kolíně vládla v posledních letech, nepředává město v té nejlepší kondici. Pokud se urychleně nezmění způsob hospodaření v našem městě, hrozí vážné problémy, které budou mít dopady na nás všechny.
Neméně závažným problémem, který cítíme, je všeobecný úpadek práva, morálky a odpovědnosti. Ekonomické skupiny ovlivňují městské instituce a jejich vliv přerostl v jakousi formu „privatizace veřejné moci“. Jako občané našeho města máte právem pocit, že rovné podmínky neplatí pro všechny, ale pouze pro někoho.
Následující kapitoly našeho programu popisují cesty a způsoby, jakými chceme jít v případě zvolení do zastupitelstva a pokud pro vás budou přijatelné, jsou i žádostí o projevení vaší důvěry ve volbách. Jako jediní vám předkládáme kandidátku plnou nezávislých osobností, které však mají veškerou podporu ze strany členů naší strany zastoupených v Senátu, Parlamentu i vládě ČR.
"Slibujeme, že budeme pracovat usilovně a čestně ku prospěchu společnosti svobodných a sebevědomých občanů tohoto krásného koutu naší země."
Za kandidáty TOP09: Ing. Bc. Jan Pospíšil MBA
Kultura v našem volebním programu není chápána jenom jako divadelní představení, či koncert, ale vnímáme jí především jako souhrn určitých činností, které by i přes výkyvy a odlišnosti měly vykazovat tendence ke zlepšování životních podmínek našich spoluobčanů.
Podle našeho názoru je nutné, aby kultura v našem městě plnila i funkci uspokojování specifických humanitních potřeb, čímž může být např. způsob, jakým se chováme ke svému prostředí a městu, ve kterém žijeme, k jeho památkám, tradicím a historii, ale také třeba i ke kousku zeleně, kterou máme před svým domem.
Město, ve kterém žiji
Nám všem by mělo záležet na tom, v jakém městě žijeme. Jak je čisté, upravené, jak funguje. Naštěstí doba, kdy všechno bylo všech a nikoho nic je již dávno za námi, ale to neznamená, že bychom měli zůstávat lhostejní vůči svému okolí. Všem nám udělá radost upravený park, čisté ulice, funkční pouliční osvětlení, spravené silnice či posekaná tráva. Život města by měl být v prvé řadě aktivní. To znamená, že by neměl končit v pět odpoledne se zavřením většiny obchodů. Město by mělo v odpoledních a podvečerních hodinách svým občanům nabídnout usměvavou tvář plnou otevřených obchodů a restaurací. Tomuto životnímu tempu by se měly připojit i úřady a další instituce, které občan potřebuje ke svému životu.
Pozitivně pulzující město nejen že vytváří pohodu pro život jeho obyvatel, ale má šanci přinést i výsledky a hlavně podmínky pro sport, kulturu, místní podnikatele a nalákat do města zajímavé investice. Dobře fungující infrastruktura, podpora drobným místním podnikatelům ze strany města souvisí nejen s životní atmosférou, ale i s podmínkami pro sportovní a kulturní vyžití. To vše spoluvytváří podhoubí pro rozvoj turistického ruchu, což je velmi silné „průmyslové“ odvětví, které má šanci přinést práci, peníze a také investice
Je naší povinností nejen udržet, ale zároveň i zkvalitňovat provoz a prostředí kulturních zařízení provozovaných městem. Příkladem může být divadlo a jeho nedávná rekonstrukce. Něco podobného by si zasloužilo jak kino, tak i městský společenský dům.
Byť interiér kina prošel nedávno rekonstrukcí, bude třeba do něj i nadále investovat. V prvé řadě zkulturnit přístup a vstup a v druhé řadě zmodernizovat technické vybavení formou digitalizace promítacího zařízení.
Náročnější investice čekají město do městského společenského domu (zateplení a rekonstrukce fasády a oken, rekonstrukce výtahu, obnova a modernizace technického vybavení. Jsme si vědomi toho, že je nezbytně nutné najít tomuto objektu smysluplné využití v průběhu celého roku a ne pouze v plesové sezóně.
Poslední velká povinnost, která nás v následujících letech čeká je realizace rekonstrukce celého areálu Kolínského zámku a jeho smysluplné využití tak, aby co možná nejvíce rozšířila možnost kulturního vyžití občanů. Došlo by tak k vytvoření nové společenské zóny uprostřed města, jejíž součástí by byla galerie, která Kolínu dosti chybí, infocentrum, které dosud sídlí v nevyhovujících prostorách, a knihovna, které současné prostory podobně jako infocentru už nedostačují. Realizace tohoto záměru bude dlouhodobá, ale vzhledem ke stavu této významné památky je třeba začít co nejdříve. Nejdůležitější úkoly, které nás tudíž v nejbližší době čekají, zobrazují následující body:
Tradiční náplní života města je spolková činnost. Něco, co v historii bývalo běžné. Jsme přesvědčeni, že tato činnost je pro život města i z dnešního pohledu velice důležitá, neboť vytváří sounáležitost občanů s místem, kde žijí. Je oživujícím prvkem našeho města a zasluhuje proto naše uznání a podporu.
Neodmyslitelnou součástí kulturní úrovně města je i postavení církví a spolupráce s nimi. Církve nelze považovat jen za majitele atraktivních nemovitostí pro pořádání koncertů a výstav, ale i za důležitou součást kultivace společnosti.
Město by mělo mít zájem na co největším a nejširším záběru kulturního života. K dispozici máme rekonstruovaný areál pro organizaci různých přehlídek a historické náměstí, které se přímo nabízí k pořádání nejrůznějších společensko-kulturních akcí. Naší povinností je tyto aktivity nejenom podporovat a zastřešit, ale také se na nich aktivně spolupodílet. Pro úspěšnou realizaci těchto projektů jsme připraveni ve spolupráci s odbornou kolínskou veřejností spolupracovat a vytvořit strategický, dlouhodobý plán, který dnes těmto akcím chybí.
Strana TOP09 pokládá sport za důležitou veřejně prospěšnou činnost a součást výchovy
mladé generace. Sport pomáhá rozvíjet a utvářet osobnost, smysl pro fair play, soudržnost a smysl pro vzájemnou pomoc. Utváří také vztah k hodnotám, tradicím, probouzí hrdost na dres, který nosíme, a patriotismus k městu, ve kterém společně žijeme.
Je nám známa neutěšená situace ve financování tělovýchovy sportu a víme, že nemůžeme tomuto stavu pouze přihlížet. Jsme proto připraveni v diskuzích s jednotlivými kolínskými sportovními organizacemi najít přijatelné řešení, které by vyhovovalo všem zainteresovaným stranám.
Sportovní vyžití pro všechny
Hlavním cílem podpory sportu v Kolíně by měla být snaha zapojit do sportovního života co nejvyšší počet obyvatelů. Vytvořit takové podmínky, aby kdokoliv našel v Kolíně možnost sportovního vyžití, které ho bude uspokojovat. To znamená mít vybudovaná a připravená otevřená sportoviště pro všechny. Velice důležité pro nás je vytváření podmínek pro všechny druhy sportů, tzn. i pro sporty „módní“.
Sport pro děti a mládež
Velice důležitým bodem, je podpora sportovního vyžití dětí, proto největší naší podporu budou mít instituce zaměřující se na sportovní vyžití dětí a mládeže. V tomto případě nám nejde o výsledky ale o zapojení co možná nejvíce mladých lidí. Jako nezbytnou vidíme rekonstrukci dětských hřišť, výstavbu nových. Neméně důležitá je podpora organizování sportovních akcí pro děti.
Sport propagující město
Těch, kteří potřebují podporu je nekonečný zástup a není jednoduché všechny uspokojit. Zde nastupuje jedno z možných kritérií – sportovní odvětví, které propaguje naše město. To znamená sport, který svými výsledky či svoji činností přináší publicitu, věhlas, ale i jinou pozitivní propagaci našemu městu. A není podstatné, jestli jsou to basketbalisté, atleti anebo kuželkáři.
Seniorský věk není nemoc ani důvod k izolaci a životní pasivitě. Budeme usilovat o vytvoření podmínek pro plnohodnotný a integrující život v našem městě v oblasti sportovního vyžití tak, jak je dnes ve větších městech naprosto běžné.
Novodobá historie našeho státu jednoznačně prokazuje, že každá volební kampaň je vedena v duchu velkých slibů a plánů v rezortu školství. Tento zájem po volbách zpravidla upadá. Všichni vědí jak je vzdělávání a vzdělání důležité, ale nikomu se moc nechce se v této problematice angažovat, protože jak známo, výsledky se dostavují daleko po volebním období funkcionářů státu i obcí. Základní principy našeho volebního programu právě proto vycházejí z toho, aby kolínské školství, i když je ovlivňováno legislativou státu, patřilo k těm progresivním, úspěšným a neopomíjeným.
Zřizovatelem základních škol je město, ale zabezpečuje v podstatě pouze jejich provoz. Po odborné stránce škole nikdo nepomáhá a veškerá činnost s tímto spojená je na iniciativě ředitelů škol a samotných učitelů. Pak nastupuje až školní inspekce jako kontrolní orgán. Tento stav je nadále jen těžko udržitelný a proto jsme přesvědčeni, že je spolupráce města se školami velmi důležitá.
Navrhujeme tedy:
Pro seniory
Budeme podporovat vzdělávací aktivity pro seniory, například v kurzech Akademie třetího věku na kolínské vysoké škole, i další vzdělávací projekty, které přispějí k aktivnímu životu seniorů.
Poloha našeho města, nám nabízí jednu velkou výhodu. Naše město se nachází v centu regionu Polabí. V našem městě a jeho blízkém okolí se nachází mnoho krásných míst a památek, které jistě osloví turisty přijíždějící do Kolína. Jde jen o to vypracovat projekty, trasy, podpořit služby s tím související, dát tomuto průmyslovému odvětví směr a náplň.
Ve spolupráci s místními podnikateli, poskytovateli služeb, které se k tomuto odvětví vztahuje, jsme připraveni vytvořit atraktivní nabídku. Jde o to nasměrovat ji na správnou klientelu. Naši potencionální turisté by měli být především z tuzemska, aktivní a toužící po aktivním odpočinku, aktivní dovolené, aktivním víkendu. A my jim k tomu máme možnost vytvořit podmínky, program, nápady a tipy. Základní okruh těch, které chceme nalákat do Kolína, by měli být mimo jiné cykloturisté. Vždyť Kolín má proto přímo ideální polohu – leží na Labské cyklotrase, která má potenciál stát se páteřní tepnou celostátního významu a navíc jsme v dojezdové vzdálenosti do mnohých atraktivních a nevšedních míst - Poděbrady, Kutná Hora, Kouřim, Kačina, Žleby, Železné hory, Posázaví,
Životní prostředí, které před rokem 1989 bylo značně devastováno, se podařilo za posledních 20 let výrazně zlepšit. Mnohé problémy však zůstaly nedořešeny. Politika životního prostředí v našem městě musí do budoucna nastavit pravidla udržitelného rozvoje tak, aby zajistila potřeby generace současné i generací našich dětí. Pro řešení problémů jsou nutná jasná pravidla a priority, kvalitní zákonné normy, moderní technologie, k dispozici musí být i seriózní informace a vzdělávání obyvatelstva.
Pro konkrétní opatření ke zlepšení životního prostředí jsou nezbytné finanční prostředky. Jsme přesvědčeni, že z tohoto důvodu budou formou informačních kampaní se snahou o zjednodušení podmínek ze strany vlády podporovány obce v získávání a čerpání dotací z fondů EU a národních programů.
Základní pilíře politiky životního prostředí TOP 09 Kolín pro naše město:
Polabská krajina, její kulturní bohatství a přírodní zdroje
Krajina kolem našeho města je naším společným dědictvím. Zřejmé škody je třeba napravit, stávající kulturní i přírodní hodnoty uchovat a předat v pořádku příštím generacím. Znamená to pečovat o zeleň v městských i v příměstských oblastech, o zemědělské pozemky, chránit zdroje vod a ochraňovat přírodu a její biologické bohatství.
Naše priority:
Kvalita života
Ke kvalitě života patří péče o čistotu ovzduší, potravin, vody, ochranu před hlukem, světelným znečištěním, zachování čistého a příjemného městského a příměstského prostředí, nezávadné nakládání s odpady komunálními i nebezpečnými látkami.
Naše priority:
Úspory energií, obnovitelné zdroje energie
Nejlevnější a nejčistší energie je ta, která se nevyrobí – proto podporujeme maximální úspory energií (zejména zateplování veřejných budov, snižování energetické náročnosti výroby a provozu budov)
Naše priority:
Pravidelnými setkáváními s občany se budeme snažit vyřešit nedostatky v komunikaci, které často mohou způsobit, že i dobré a prospěšné projekty jsou přijaty negativně jen proto, že jejich dopady nikdo nevysvětloval a nikdo nepřesvědčoval o jejich potřebnosti. Je důležité umožnit občanům podíl na správě věcí veřejných.
Abychom získali co nejvíce informací o názorech obyvatel na potřeby města, využijeme všechny stávající i nové moderní formy komunikace.
V případech, které se budou týkat podstatné rozhodující většiny obyvatelstva, využijeme institut místního referenda, tak jak nám to umožňuje zákon 22/2004 Sb o místním referendu.
Informační noviny ‑ již existují ve formě Kolínského zpravodaje. Uvědomuje si, že je v zájmu městského úřadu, aby tento zpravodaj byl k dispozici občanům zdarma ve vyšším nákladu a aby byla zajištěna odpovídající distribuce.
Internetové stránky MU Kolín jsou naprosto nevyhovující, nepřehledné a neodpovídají dnešní době, která je charakterizována stále většími možnostmi i požadavky ve využívání sítí v komunikaci a získávání informací o dění v Kolíně. Měla by zde být dostupná především nabídka pro občany a místní podnikatele - nabídka jejich služeb, spolujízda, pomoc v domácnosti, pomoc s hlídáním dětí, informace o veřejných zakázkách, investiční pobídky i platforma pro spolkovou činnost. V neposlední řadě by občané měli mít možnost sjednat si schůzku s jednotlivými úředníky městského úřadu elektronickou cestou.
Zrušení úředních hodin městského úřadu je v mnoha městech již samozřejmostí. Budeme usilovat o to, aby úřední hodiny byly rozšířeny na všechny pracovní dny a na sobotní dopoledne tak, aby v maximální možné míře uspokojovaly potřeby spoluobčanů využívat náš servis.
Rovným přístupem ke všem částem města se budeme snažit odbourat pocit občanů, že kvalita a četnost úklidu včetně údržby veřejných prostranství je přímo úměrná postavení zde bydlícího úředníka městského úřadu. Jsme si jisti, že velmi nebezpečný pocit diskriminace lidí v některých městských částech Kolína je nutné řešit lepší komunikací s obyvateli zde bydlících.
Bezpečnostní situace v Kolíně se v posledních letech zhoršuje a je úzce spjata jak s vybudováním průmyslové zóny, tak i s neřešením některých konkrétních bodů, které jsou uvedeny v závěru této kapitoly.
V Kolíně je v současné době zajišťována bezpečnost státní policií a městkou policií. Státní policie má mít 53 tabulkových míst pořádkové policie, tento stav však je dlouhodobě nenaplněn. Aktuální podstav na Kolínsku je cca 20 tabulkových míst. Dále bezpečnost v Kolíně zajišťuje Dopravní policie a Služba kriminální policie a vyšetřování.
Z dlouhodobého hlediska kriminalita na Kolínsku roste, v roce 2009 bylo prověřováno 3423 trestných činů, z toho bylo objasněno 1327. Samotný Kolín se na výše uvedeném počtu podílí téměř polovinou, přičemž objasněnost násilné trestné činnosti je cca. 70%, krádeží cca. 20%.
Na celkové kriminalitě se v Kolíně podílí řada kriminogenních faktorů počínaje např. železničním uzlem, vysokou koncentrací dělníků z okolních zemí a vzdálenějších koutů ČR. Mnozí z nich zde nemají potřebné sociální zázemí, bydlí na ubytovnách a v případě ukončení pracovního poměru jich zde velká většina zůstává bez zdroje příjmů.
Domníváme se, že dalším velkým problémem je v našem městě velké množství non – stop barů, heren a ubytoven, což sebou přináší problémy z hlediska rušení nočního klidu, vandalizmu, výtržnictví, nadměrné konzumace alkoholu i jiných návykových látek, mnohdy i na veřejných prostranstvích.
Městská policie je dlouhodobé téma, k němuž zazněla řada připomínek a námětů. Fungování městské policie se z našeho pohledu odvíjí jako příliš autonomní a současný stav je velmi vzdálen představám a požadavkům obyvatel na optimální fungování této instituce, kterou si ze svých peněz platí. To co je podle našeho názoru nutné změnit především, je filozofie této instituce. Městská policie byla zřízena především k tomu, aby dodržovala zákonnost a pořádek na území města Kolína.
Z hlediska zvýšení bezpečnosti ve městě budeme prosazovat tato opatření:
Programem „BEZPEČNÉ STÁRNUTÍ“ budeme prosazovat:
Pořádání besed, upozorňování na všemožné triky podvodníků, zlodějíčků a rizika s tím spojená.
Vytvoření přehledných a dobře čitelných letáků, jak se při rizikových situacích zachovat, kam se obrátit o pomoc či radu. Snažit se osvětou POSÍLIT PRÁVNÍ VĚDOMÍ SENIORŮ.
Vypracování a zveřejnění SEZNAMU RIZIKOVÝCH MÍST V OBCI, tzn. nebezpečných míst, kde dochází k opakovaným přepadením, znásilněním, úseky častých dopravních nehod (přechodů pro chodce), narušování veřejného pořádku, vandalismu na soukromém nebo obecním majetku.
Chceme vytvářet podmínky pro vznik nedeformovaného a fungujícího trhu s byty ve prospěch nájemníků. Proto je nutné:
vlastnictví města jakožto byty sociální, byty se speciálním určením pro zajištění služeb města apod.
Územní plánování a rozvojové zóny
Územní plánování musí respektovat přání a potřeby občanů, ne partikulární zájmy vlivových skupin. Budeme se snažit zpříjemnit život v Kolíně, vybavíme město chybějící technickou infrastrukturou. Naším cílen je vytvořit lepší podmínky pro rozvoj podnikání a tím i zaměstnanosti.
Chceme oslovit každého řadového občana stejně jako výkonného úředníka, aby sdíleli motivaci něco změnit, napravit, zlepšit nebo alespoň zachránit.
Před několika lety v našem městě zahájila činnost vysoká škola (VSPSV Kolín). Přišla k nám studovat řada mladých lidí a naším velkým úkolem by mělo být získat si tuto přicházející inteligenci. Naší snahou bude, aby tito lidé zůstávali v našem městě žít a pracovat nebo podnikat a vytvářet tím nová pracovní místa pro naše spoluobčany. Abychom jejich studium podpořili, prosadíme rozšíření stávajícího bezplatného bezdrátového internetu z centra města. Myslíme, že nejen pro studenty ale i pro ostatní návštěvníky města a občany bude příjemné sedět ve své oblíbené kavárně a vyřizovat jak pracovní tak soukromé záležitosti.
V rámci našeho projektu zlepšíme komunikaci s mladými lidmi. Jsou budoucností našeho města a nesmějí mít pocit, že jejich názory růstávají nevyslyšeny a že nikoho nezajímají. Zapojením mladých lidí do diskuze (např. zřízením „Městského parlamentu dětí a mládeže“) přispějeme k vytváření příznivější společenské atmosféry.
Důležitou součástí společenského života jsou neziskové organizace, občanská sdružení a církve. Mimo sportu, kultury, mimoškolního vzdělávání a duchovních center se budeme snažit podporovat projekty pomoci lidem, kteří se ocitli v životní nouzi formou promyšlené grantové politiky.
Tuto činnost chápeme jako pomoc v péči o obecní majetek, ale hlavně jako možnost zvýšit sebevědomí a společenskou potřebnost lidí bez práce. Každý, kdo pracuje, by měl být odměněn, třeba i jen poděkováním a uznáním jeho práce. Návaznost na vyplácení sociálních dávek bude řešena v odpovídající kapitole programu. V následujících bodech pro úplnost uvádíme pouze některé formy a příklady veřejně prospěšných prací:
Dílčí parkové úpravy v zahradách mateřských a základních škol v Kolíně – opravy pískovišť a herních prvků, úpravy zeleně a plotových latěk.
- tato oblast je opravdu velmi specifická a každé město má své specifické problémy. Kolín je bohužel charakteristický a známý výši svého zadlužení, způsobem jeho vzniku a přístupem k jeho splácení. Jelikož ekonomické téma je nosným pilířem našeho programu je tato kapitola rozdělena do jednotlivých subkapitol.
Zadlužení města
Naše město je zatíženo obrovskými dluhy, které vznikly za vedení města ODS, ČSSD a Kolíňáky (SNK-ED). Jsme si vědomi, že v následujících letech bude třeba šetřit a jednotlivé investice budou pečlivě zvažovány. Není nadále možné, aby provoz města byl hrazen z prodeje majetku města.
Abychom tento program mohli realizovat, jsou nutná tato patření:
Hospodárnost
V oblasti hospodaření města jsme připraveni vypsat novou veřejnou soutěž např. na:
V rámci zvýšení hospodárnosti budeme usilovat o:
Investice
V Kolíně existuje značný prostor pro korupci z důvodu netransparentního způsobu zadávání veřejných zakázek. Tyto problémy jsou řešeny v kapitole týkající se boje s korupcí v našem městě.
Je třeba zdůraznit, že řada investic je pro rozvoj města nezbytná a některé je dokonce nutno uskutečnit kvůli závazkům ČR (např. kanalizace a čištění odpadních vod). Velice důležité je ovšem investice řádně plánovat a zejména odhadnout jejich dopad na budoucí hospodaření města! Dobrá investice je taková, která nezvýší nároky na městské výdaje, resp. jejichž výnos bude vyšší než vyvolané náklady. V tomto smyslu je velice důležité, aby se budoucí představitelé města chovali ke svěřeným prostředkům jako skuteční manažeři.
Oblast dotací EU
Boj s korupcí
Jedním ze stěžejních bodů našeho volebního programu pro město Kolín je boj s korupcí, který se stal i součástí vládního prohlášení. V koaliční smlouvě v otázce veřejných zakázek doslova uvádí: „Veškeré údaje o veřejné zakázce musí být evidovány a archivovány v elektronické podobě tak, aby mohly být zveřejňovány na internetu, a to včetně zadávací dokumentace, způsobu hodnocení a výběru, smluv a jejích dodatků, vystavených faktur, jména zadavatele a členů komise". Komunální úroveň je bezesporu významnou složkou boje s korupcí, neboť negativní dopady korupce jsou zde obrovské a pro naše město toto platí dvojnásob.
TOP 09 vyžaduje od všech lídrů kandidátek v komunálních volbách závazek, že pokud budou zvoleni do obecního zastupitelstva, zavážou se zavést níže popsaný systém informování o hospodaření obce, který významně přispěje k zprůhlednění nakládání s obecními prostředky a díky veřejné kontrole výrazně omezí prostor pro korupci.
Na Kolínských internetových stránkách budou přehledně uvedeny údaje (např. ve formě tabulek, sestav či přehledů) s veškerými informacemi o platbách z městského rozpočtu, městem zřízených organizací (příspěvkové, rozpočtové a další organizace zřízené podle zvláštního právního předpisu) a obchodních společností, ve kterých má město Kolín rozhodující vliv (s vlastnickým podílem nad 50%), za dodávku zboží či služeb, které vůči jednomu příjemci přesáhnou v průběhu jednoho kalendářního předem stanovený limit s tím, že údaje v této tabulce budou aktualizovány alespoň 1x měsíčně. Tento krok se bude týkat kromě městského rozpočtu i všech přímo řízených organizací. Veřejná správa, a nejen v Kolíně, se potýká s fenoménem, kdy obec zřídí a řídí (zejména) obchodní společnost, která je sice vlastněna obcí, ale neřídí se zákonem o veřejných zakázkách, jejímž majetkem lze nakládat bez souhlasu zastupitelstva – stručně její hospodaření není tak transparentní jako u obecních rozpočtů.
Uvědomujeme si, že tento krok zvýší administrativu, na druhou stranu není zas tak velký problém, aby účetní při zadávání platby vyplnil i příslušný řádek v tabulce s přehledem o platbách. Jsme přesvědčeni, že tento krok nepovede k nárůstu nákladů a práce městských úředníků nabude nového významu ve smyslu lepšího a transparentnějšího hospodaření města. Jsme přesvědčeni, že pokud tento systém lze uplatnit v jiných městech, lze ho aplikovat i pro Kolín.
Nejúčinnější boj proti korupci je jí předcházet. Pokud se každý může dozvědět o výdajích své obce a porovnat je s běžnými cenami na trhu, prostor pro korupci se výrazně zúží, neboť tyto úplatky nebude prostě z čeho platit.
Z hlediska zvolení správné strategie je velice důležité určení limitu, od kterého se stává prostor pro korupci významný. Jestliže vycházíme z faktu, že úplatek je vždy připočten k ceně výrobku či služby, je např. u plateb do 50 tis. Kč (tento limit uvádíme pouze jako orientační) tento prostor velmi omezen. Tím ovšem nechceme říci, že korupce ve výši 5 či 10 tis. Kč není stejně škodlivá. Z morálního hlediska je stejně zavrženíhodná, ale z hlediska fiskálního její dopady nejsou či nemusí být tak fatální pro hospodaření města. Pokud by se však zveřejňovaly všechny platby, mohl by být seznam příliš nepřehledný a jeho preventivní účinek by byl značně oslaben.
Na první pohled by se mohlo zdát, že i plateb ve výši 50 tis. Kč bude příliš mnoho. Vezmeme-li rozpočet našeho města, nebude se ale jednat o 20 tisíc plateb ročně, jak by se mohlo na první pohled zdát, ale o podstatně méně. Jednak do plateb nebudou zahrnuty veškeré mzdové a osobní výdaje jako náhrady či cestovné, které tvoří nemalou část rozpočtu, jednak řada plateb bude výrazně vyšší než minimální výše, a to v řádech miliónů či desítek miliónů. Navíc se nebudou muset zveřejňovat jednotlivé dílčí platby, ale celková agregovaná částka za celý rok, např. u položek za odvoz odpadů, za dodávku energií, za úklid, za bezpečnostní služby apod. Pokud by se ušetřilo pouhých 5% z objemu prostředků, kde lze dosáhnout úspor soutěžením, stala by se tato částka velice významným zdrojem pro další rozvoj města.
Tím, že budou veškeré platby zveřejňovány v přehledné formě na internetu, dojde k výraznému zvýšení účinné veřejné kontroly, a to jak ze strany občanů, tak zejména soutěžitelů. Každá dodavatelská firma bude moci jednoduše zjistit přibližnou výši úhrady za obdobné zboží či služby, které sama poskytuje, a snadno tak zjistí, zda je cena reálná či zda v sobě zahrnuje „všimné“ za přidělení zakázky. Úplatek je totiž vždy zaúčtován do ceny, nikdy nejde na úkor obvyklého tržního zisku. Každý tak navíc bude mít možnost nabídnout našemu městu služby či zboží levněji, pokud to dokáže.
Jako nejdůležitější body v boji proti korupci proto budeme prosazovat:
V případě Kolína bychom dále doporučili zřídit po vzoru velkých firem osobu complience - interního auditora. U firem to bývá nezávislá osoba kontrolující vnitřní chod firmy a bývá podřízena přímo představenstvu či dozorčí radě. V případě Kolína by byl interní auditor přímo podřízen starostovi a z principu by měl být členem opoziční strany.
Tato osoba by měla přístup ke všem interním materiálům a samozřejmě by musela dodržovat obchodní tajemství. Tím, že by měl o veškerých aktivitách obce přehled člověk nezávislý na rozhodující politické moci, výrazně by se dále snížil prostor pro netransparentní obchody prostě proto, že by byla výrazně vyšší pravděpodobnost jejich odhalení.
Prodej obecního majetku chápeme jako:
Jsme si vědomi katastrofálního stavu osobní a kamionové dopravy v Kolíně, který je způsoben na straně jedné vybudováním průmyslové zóny a na straně druhé nekonečným odkládáním dokončení obchvatu města. Proto našim prioritním úkolem v oblasti dopravy bude podpora dokončení obchvatu města v co možná nejkratším termínu. Mezi další úkoly, které nás v budoucnu čekají, patří například:
(nemáme na mysli zadávat nové studie na parkování, ale pokusit se nalézt řešení)
Kolínské cyklostezky
Město Kolín má zpracovaný dokument, tzv. cyklogenerel, který by měl problematiku cyklodopravy ve městě řešit. Tento dokument však řeší pouze tranzitní dopravu cyklistů městem a je proto vhodný spíše pro turisty, kteří Kolínem jen projedou, případně se zastaví v centru města a dále zde není řešena možnost dopravy samotných Kolíňáků např. z rezidentních do komerčních či industriálních zón apod.
Dalším problémem je fakt, že některé cyklostezky reálně existují, ale nejsou značeny, tudíž je cyklisté nemohou používat. Konkrétně se jedná o stezku podél celé Masarykovy ulice, která fyzicky existuje a vyhovuje všem parametrům, ale reálně označena je jen přibližně v jedné čtvrtině svojí délky. Cyklostezka, která fyzicky existuje podél celé Bezručovy ulice, není značena vůbec. Podobně chodník v Křičkově ulici by pro začátek stačilo pouze osadit náležitými značkami.
Jelikož problémů týkajících se cyklodopravy je v našem městě opravdu mnoho, navrhujeme v první fázi tato řešení:
KRAJSKÁ KANCELÁŘ TOP 09 STŘEDOČESKÝ KRAJ
Opletalova 1603/57
110 00 Praha 1
info@stc.top09.cz
telefon: +420 255790999
KRAJSKÁ MANAŽERKA
Markéta Pečenková
telefon: +420 733211402
TRANSPARENTNÍ ÚČET
TOP 09 PRO DARY
FAKTURAČNÍ ÚDAJE
A BANKOVNÍ SPOJENÍ
IČ: 71339728
DIČ: CZ71339728
(nejsme plátci DPH)
č. účtu: 10909090 / 5500
Copyright © 2009-2021 TOP 09 | Všechna práva vyhrazena
Nastavení cookies | Osobní údaje | Informace o webu | Mapa stránek