Krnáčová s Dolínkem věděli o stavu lávky v Troji. Praha stagnuje

9. 12. 2017

Když se minulý týden zřítila lávka v pražské Troji, kritizoval zastupitel hlavního města Marek Doležal vedení města za podcenění jejího špatného stavu. “Proč se vždy musí něco stát, aby něco začalo fungovat, jak má?” ptá se místostarosta Prahy 9, který se věnuje hlavně infrastruktuře města. V rozhovoru pro FORUM 24 upozorňuje, že Praha pod vedením primátorky Krnáčové stagnuje, nepřipravují se zásadní dopravní stavby. Jak to chce jeho strana TOP 09 změnit?

 

Před týdnem celé Česko zasáhla zpráva, že se zřítila pěší lávka v pražské Troji. Zanedbala podle vás Praha něco?

V první řadě musím vyjádřit účast všem zraněným, kterých je mi velice líto. Takové věci se prostě nesmějí stávat. Teď je třeba hlavně prošetřit, zda kontrolní mechanismy fungovaly efektivně tak, jak fungovat mají, a zda nedošlo k nějaké nedbalosti. Ale jednoznačné je, že koalice Dolínek a Krnáčová věděla moc dobře už přes rok, že ta lávka je ve špatném technickém stavu. A nic s tím nedělala. Proč se vždy musí něco stát, aby něco začalo fungovat, jak má? Přitom peníze na investice do infrastruktury jsou. Problém je, že za vlády ANO, ČSSD a slepence zelených, lidovců a STAN se nic nedělá. Praha stagnuje, a jak vidíme, může se začít i rozpadat.

 

Jak je to s dopravními stavbami v Praze? Proč se nepokračuje v žádné z těch velkých?

Prvním důvodem je enormně dlouhá doba přípravy každé takové stavby, která může trvat třeba i deset let. To je třeba přiznat. Ale nijak to neomlouvá nečinnost vedení Prahy v čele s primátorkou Krnáčovou, jejíž otálení je druhým a hlavním důvodem, proč se v Praze nic nestaví a hned tak nezačne, pokud tato stagnace bude pokračovat. Vládnoucí koalice na hlavním městě se zmítá ve vlastních hádkách a její hlavní činností poslední dva roky je snaha, aby se nerozpadla. Jestli se něčemu konkrétnímu vůbec věnovali, tak to bylo rozdělování štědře placených trafik pro každého zastupitele vládnoucí koalice. ANO nám tak v Praze v celé své nahotě ukázalo, jak si vládnutí představují jejich odborníci: prebendy, klientelismus a ekonomické zájmy vlivných členů.

Pak bohužel nezbývá čas na řešení problémů, které trápí město. Takže ANO a ČSSD sice neustále tvrdí, že dobudování dopravní infrastruktury je prioritou, reálně pro to ale za poslední roky udělala minimum.

 

Které stavby jsou pro rozvoj dopravy v Praze klíčové?

Naprosto zásadní stavbou, která se na mnoho let bohužel zastavila, je městský okruh. Toho zbývá dostavit posledních asi 8 kilometrů, spojujících tunel Blanka a Jižní spojku. Jeho neexistence způsobuje v celém městě dopravní problémy, v Praze 9 to vidíme každý den na Balabence, v Poděbradské, v Průmyslové i v Kbelské, kde jsou kvůli naprostému dopravnímu přetížení nehody na denním pořádku. A podobné problémy trápí i Prahu 8 a Prahu 6 i historickou část města. Dalšími stavbami, které ulehčí zase veřejné dopravě, je plánované a stále zdržované metro D a také kolejová doprava na letiště, o níž se mluví snad už dvacet let.

Samostatnou kapitolou je pak také Pražský okruh, tedy vnější okruh kolem Prahy a především jeho nedostavěná část 511. Okruh kolem města je oficiálně dálnice D0 a postavit jej má stát, Praha to může ovlivnit jen v omezené míře. Přitom severní a jihovýchodní část města tento okruh nutně potřebuje a je velká ostuda staronového ministra dopravy Dana Ťoka, že se za jeho působení na ministerstvu v této stavbě nijak nepokročilo, protože to je zásadní věc, která ulehčí nejen Praze, ale pomůže na úrovni celého státu i mezinárodní dopravě.

 

Opakovaně jste kritizoval hnutí ANO, to přitom v září s přehledem vyhrálo sněmovní volby. Co říkáte na výsledek těchto voleb a jaký máte názor na příčiny?

Výsledek voleb mne samozřejmě nijak nepotěšil a nepotěší nikoho, kdo si přeje pozitivní vývoj v České republice. TOP 09 bohužel neuspěla tak, jak jsme si představovali, na druhou stranu zůstáváme parlamentní stranou a máme tak šanci na reparát.

Pokud jde o náš výsledek, měli jsme se zaměřit na ochranu zájmů aktivní střední třídy, která vytváří ve společnosti ekonomický růst, tlak na inovace, vzdělání a stabilní daňovou soustavu, bez každoročních změn a doplňků. Místo toho jsme se zaměřili na obranu demokratických hodnot, které považujeme za důležité, ale bohužel se to ukázalo možná jako příliš abstraktní téma, a navíc Andrej Babiš celou silou svých médií a svého drahého marketingového týmu velice umně vypěstoval image mučedníka proti všem. I když je to samozřejmě komické, neboť byl poslední čtyři roky zcela zjevně hlavní vládnoucí silou v Česku. S drobnými omezeními, ale nyní již bude s pomocí prezidenta vládnout v podstatě neomezeně.

 

TOP 09 si nedávno zvolila nového předsedu Jiřího Pospíšila. Jak to pomůže straně, která ve volbách jen těsně překročila pětiprocentní hranici?

Jiří Pospíšil byl úspěšný ministr spravedlnosti a byl úspěšný děkan právnické fakulty, kde ukončil praxi takzvaných rychlostudentů, a věřím, že bude i úspěšným předsedou TOP 09. Může nám pomoci zlepšit komunikaci strany a našeho programu veřejnosti.

Náš program je totiž podle mě velmi dobrý, jen jsme ho možná trochu neobratně komunikovali a zaměřili jsme se na okrajovější témata, jež veřejnost vnímá jako důležitá. Musíme se tedy zaměřit na vlastní pozitivní témata jako ponechání víc peněz lidem v peněženkách, než aby je přerozděloval stát, aby byrokracie nebyla represe ale služba a podobně. Ale samozřejmě nesmíme opomenout vysvětlovat, že Andrej Babiš neudělá jediný krok ve prospěch občanů této země, ale pouze ve prospěch svůj vlastní a své obří korporace. Jen to nesmí být naše jediné téma.

 

Jste ve vedení pražské TOP 09 a i Prahu čekají za necelý rok komunální volby, které budou velkou zkouškou, která pravděpodobně určí budoucnost strany. Co chcete udělat pro dobrý a klíčový výsledek v hlavním městě?

Máme úspěšné zástupce na městských částech, nejen v Praze, ale i na radnicích po celé republice. Naší dobrou reklamou je tedy kvalitní výkon samosprávy. A konkrétně pro Prahu chceme nabídnout, že se znovu nadechne, že se konečně začne pracovat nových projektech, na rozvoji města, infrastruktury, volnočasových míst, tak jako je to všude ve světě ve velkých městech běžné. Aby město dokázalo reagovat na moderní trendy a poptávku vlastních občanů, a místo toho nestavělo předražené solární lavičky, které nefungují a nikdo je nepoužívá.

Ale asi jste chtěl slyšet i něco konkrétního. Tedy dostavíme konečně městský okruh. Postavíme vlak na letiště, který pomůže i s dopravou z Kladna do Prahy za prací. Budeme maximálně tlačit na stát, aby dokončil co nejrychleji pražský okruh. Sjednotíme parkovací zóny, aby řidiči nebyli cizinci ve vlastním městě.

 

PAVEL KOTRBA

ZDROJ: FÓRUM24.CZ , 9.12.2017

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme