Volební program
ZDRAVOTNICTVÍ
TOP 09 prosazuje v Královéhradeckém kraji takový systém zdravotní péče, který zabezpečí kvalitní péči odpovídající zdravotnímu stavu pacienta. Cílem je dostupnost, kvalita, úspora a pořádek v hospodaření.
- Prosazujeme, aby krajský zdravotní systém byl organizován tak, aby se každý člověk se zdravotním problémem dostal v bezpečné době, která pacienta neohrozí na zdraví a životě, do zdravotnického zařízení, které bude schopno poskytnout potřebnou a kvalitní péči.
- Čím specializovanější je péče, tím je personálně, materiálně i logisticky náročnější a tedy nákladnější, proto je nutné ji centralizovat. Myšlenkou TOP 09 je specializovat každou z páteřních nemocnic Královéhradeckého kraje s maximální kooperací všech nemocnic mezi sebou.
- Budeme prosazovat sjednocení informačních systémů zdravotnických zařízení v majetku kraje s cílem podpořit efektivnímu řízení zdravotní péče i ekonomicko-provoznímu řízení a ušetřit peníze.
- Prosazujeme otevřenou komunikaci s veřejností – aktivní zveřejňování informací o hospodaření, investičních projektech a financování zdravotnických zařízení v majetku kraje. Finance vynaložené na krajské zdravotnictví jsou veřejné finance a lidé mají právo vědět, za co jsou utráceny.
- Vybudujeme veřejný informační portál krajského zdravotnictví.
SOCIÁLNÍ OBLAST
Sociální služby posuneme co nejblíže k občanovi tak, aby bylo možné na jeho potřeby reagovat ještě v době počínajícího problému. Podporu a pomoc budeme plánovat společně s ním a s jeho přičiněním. Tím zvýšíme efektivitu, hospodárnost a v neposlední řadě i kvalitu sociálních služeb a celé sítě v kraji.
- Ve spolupráci se státem a s neziskovými organizacemi vypracujeme analýzu současné situace a mapu příležitostí pro jednotlivé sociální oblasti tak, abychom mohli kvalitně rozvíjet sociální služby v kraji.
- Budeme účelně spoluvytvářet prospěšná místa a zapracovávat nová pravidla v sociální oblasti včetně toho, že budeme v rámci kompetence kraje aktivně vystupovat proti zneužívání sociálního systému
- Zasadíme se o podporu obcí s rozšířenou působností a kvalitních neziskových organizací, které budou pomáhat vytvářet podmínky pro to, aby občané mohli problémy v sociální oblasti řešit sami a mohli jim lépe přecházet. Cílem je, aby obce a neziskové organizace mohly poskytovat podporu občanům, kteří na řešení své situace nestačí formou efektivní intervence.
- Zasadíme se o takový systém nastavení sociální pomoci, kdy Kraj dodá obcím informace, pomůže jim hledat zdroje a sám přispěje v rámci vlastích dotačních programů tak, aby mohly obce nebo společenství obcí budovat pečovatelské služby nebo malé domy s pečovatelskou službou pro své občany případně pro občany společenství obcí. Kraj v rámci své cítě sociálních služeb bude garantovat finanční podporu na provoz těchto služeb na dané období. V rámci těchto služeb si mohou obce přednostně zaměstnávat své občany. (Postaráme se Vám o dědečka a k tomu Vám dáme práci)
- Zlepšíme informovanost občanů kraje. Aby občané mohli svoje problémy řešit včas, částečně ještě i preventivně, což je ve výsledku levnější pro veřejné rozpočty, musejí mít dostatek informací o dostupných službách a možné podpoře a pomoci.
- Vzhledem k množství velmi malých obcí a osad v kraji, který je částečně horský je nezbytné přinést informace až do těch nejmenších obcí. Kraj vytvoří systém vzdělávání pro pracovníky obcí, kteří budou schopni předat občanům základní informace.
- Dále bude ve spolupráci s obcemi vytvořen systém, kdy na žádost obce přijede do obce sociální pracovnice z PO3 a základní sociální poradenství bude s občany obce realizovat přímo v obci (prostory obecních úřadů)
- Budeme pokračovat v definování a budování sítě sociálních služeb v kraji tak, aby byla uspíšena. Stanovíme přesná pravidla po zařazení sociálních služeb do sítě, podpoříme víceleté financování ze strany kraje)
DOPRAVA
Kvalitní dopravní cesty a dopravní obslužnost jsou základem fungující ekonomiky kraje. Naší prioritou jsou kvalitní silnice, které spolu s obchvaty měst zajistí plynulou dopravu na území Královéhradeckého kraje. Budeme usilovat o maximální účast státu a Evropské unie na financování potřebných prvků infrastruktury. Důraz klademe i na kvalitní údržbu komunikací. Naším cílem je další rozvoj železniční dopravy a hradeckého letiště.
Rozvoj dopravních cest
- Budeme prosazovat kroky k urychlenému řešení problémů s výstavbou R 35 ve směru Liberec a D 11 z Hradce Králové na státní hranice s Polskem. U kritických úseků budeme prosazovat výstavbu po částech, aby byl možný provoz alespoň v polovičním profilu a byly tak odlehčeny přetížené komunikace nižších tříd.
- Pro zklidnění měst zatížených nadměrnou intenzitou dopravy prosazujeme výstavbu obchvatů.
- Zkvalitníme údržbu stávajících komunikací. Pro výběr dodavatelů oprav a údržby budeme prosazovat transparentní výběrová řízení a ucelené opravy, aby nedocházelo k opakovaným uzavírkám silnic.
- Budeme iniciovat zapojení soukromých subjektů do operativní údržby komunikací ve spolupráci se Správou a údržbou silnic tak, aby byla rychle zajištěna sjízdnost většiny silnic při nižších nákladech na údržbu.
- V železniční dopravě je naší prioritou zdvoukolejnění páteřních tratí z Hradce Králové s vysokou intenzitou dopravy – trať 031 Pardubice-Jaroměř, 020 do Týniště n. O.
- Budeme usilovat o vybudování přestupních terminálů hromadné dopravy a parkovišť P+R u intenzivněji využívaných přestupních uzlů.
- Podporujeme elektrifikaci ostatních páteřních tratí, zejména do Liberce, Trutnova a Vamberka, s nasazením moderních vozidel.
- V nákladní železniční dopravě podpoříme vznik lokálních terminálů kombinované dopravy, které umožní lépe využívat výhod jednotlivých druhů dopravy.
- Budeme prosazovat vyšší využití letiště v Hradci Králové a jeho rozvoj pro přepravu nákladu jako alternativu k již existujícím letištím v Praze a Pardubicích.
Dopravní obslužnost
Naším cílem je zajištění efektivní a dostupné veřejné dopravy občanům v kraji do škol, zaměstnání a zdravotnických služeb a posílení cestovního ruchu v atraktivních oblastech kraje a zároveň ke snižování automobilové dopravy.
- Budeme prosazovat, aby obce a města mohly rozhodovat o dopravní obslužnosti uvnitř kraje i mezi kraji navzájem.
- Urychleně zpracujeme optimalizaci dopravní sítě pro efektivní využití kapacit dopravních prostředků veřejné dopravy tak, abychom mohli pružně reagovat na potřeby obcí, škol, výrobních závodů a podnikatelských subjektů. Jednou z možností je například rozvoj radiobusů, které šetří náklady na jinak velmi ztrátových trasách.
- Připravíme jasná a průhledná pravidla pro výběrová řízení na poskytovatele veřejné dopravy tak, aby nebyly zvýhodněny velké dopravní společnosti a do soutěží se mohly zapojit i menší dopravci. To přispívá kromě snížení ceny také k potírání prostředí pro vytváření nátlaku a korupce, jak tomu je v případě jednoho nebo dvou monopolních dopravců.
- V železniční dopravě provedeme revizi smluv ČD s Královéhradeckým krajem a budeme usilovat o otevření trhu soukromým dopravcům. To povede k rychlejší obnově vozového parku a zvýšení komfortu osobní železniční dopravy.
Alternativní doprava
Cyklistiku považujeme za účinný a důležitý alternativní druh individuální dopravy, který účinně snižuje dopravní zátěž a je tak přátelský k lidem i životnímu prostředí.
- Podporujeme rozšiřování cyklostezek a cyklotras v kraji, zejména v příměstských aglomeracích. Za tímto účelem jsme připraveni vyvinout větší tlak na Státní fond dopravní infrastruktury, aby uvolnil prostředky na jejich budování.
- Zároveň budeme usilovat o sdružování finančních prostředků státu, kraje, obcí a evropských fondů, k čemuž kraj může velmi výrazně napomoci.
Prosazujeme, aby projekty vycházely především z potřeb regionů a obcí na území kraje, z jejich návrhů a realizovaných cyklotras a potřebnosti napojení cyklotras na sousední regiony a kraje.
VÝCHOVA A VZDĚLÁNÍ
Úloha kraje v procesu vzdělávání spočívá v garantování kvality a dostupnosti nabízených služeb. Záměrem TOP 09 a STAN je prosazování systémových opatření, která povedou k vytvoření kvalitního, ekonomicky efektivního a potřebám současné společnosti odpovídajícího vzdělávání. Správně nastavený a spravovaný systém vzdělávání je nezbytnou podmínkou pro dlouhodobý společenský a ekonomický rozvoj kraje.
- TOP 09 a STAN se zasadí o zpracování dlouhodobé koncepce rozvoje vzdělávací soustavy pro období 2013 - 2025. Předcházet jí bude analýza současného stavu a v předpovědi budoucího vývoje, zejména s ohledem na demografický vývoj. Za pomocí názorů odborné veřejnosti a zástupců jednotlivých obcí provedeme inventarizaci vzdělávacích oborů a jejich kapacit jako důležitý podklad pro další kroky.
- Nastavíme soustavnou spolupráci škol a zaměstnavatelů. Budeme prosazovat opatření, která povedou k efektivnímu transferu kvalifikovaných lidí do praktického prostředí. Prohloubíme spolupráci mezi školami a zaměstnavateli v soukromém i veřejném sektoru. Tato spolupráce povede ke zvýšení kvality výuky, snadnějšímu uplatnění absolventů na trhu práce, snížení nezaměstnanosti a zvýšení konkurenční výhody kraje.
- Budeme prosazovat tzv. inkluzivní vzdělávání, tzn. zařazení všech dětí, včetně zdravotně či mentálně postižených, do běžných mateřských, základních a středních škol. Tento systém je výhodný jak pro postižené, kteří se naučí lépe žít v běžné společnosti, tak pro majoritní skupinu, která se naučí toleranci. Oba tyto aspekty v ČR dlouhodobě chybí.
- Prosadíme, aby základními principy pro rozhodování o optimalizaci středních škol byly možnost uplatnění absolventů, kvalita pedagogického sboru, dostupnost školy, a další kritéria. Optimalizace SŠ nesmí dále probíhat na základě politických požadavků či jiných neobjektivních ukazatelů.
- Povedeme dialog s univerzitami na území kraje s cílem zjistit možnosti spolupráce na krajské úrovni. Maximálně podporujeme vysoké školství v oblasti vzdělávání a výzkumu.
- Atraktivitu učňovského školství zvýšíme cíleným informováním o jeho výhodách. Budeme prosazovat zvláštní formy ochrany pro zachování škol s unikátními obory (zejména s učňovskými obory).
- Podpoříme modernizaci školských zařízení vedoucí k vytvoření motivujícího prostředí. Budeme prosazovat dostupnosti tříd pro nadané žáky v každé obci s rozšířenou působností.
- Zpracujeme školní plány mobility, které podporují neautomobilovou dopravu žáků do škol. Zohlednění požadavků školských institucí při tvorbě integrovaného dopravního systému.
- Podpoříme mimoškolní aktivity, které vedou k rozvoji mladých lidí.
- Budeme prosazovat vyšší důraz na zohlednění aktuální poptávky pracovního trhu při tvorbě systému dalšího vzdělávání.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A ZAMĚSTNANOST
TOP 09 a STAN se v oblasti životního prostředí zaměří zejména na udržení kvality a množství podzemních vod jako kvalitního zdroje pitné vody.
- Nepřipustíme experimenty typu těžba břidlicových plynů, zplyňování uhlí v podzemních ložiscích, vedoucí k možnému ohrožení těchto zdrojů.
- Podpoříme úpravy krajiny vedoucí k udržení vod v jejich přirozených tocích, podpoříme protipovodňová opatření v lokalitách Broumovska, Rychnovska.
- Podpoříme v likvidaci odpadů prioritně jejich třídění, recyklaci a možné energetické využití.
Cílem TOP 09 a STAN je, aby stávající obyvatelé kraje neodcházeli za prací či bydlením mimo náš kraj.
- Využijeme efektivněji finančních zdrojů fondů EU a vlastních peněz k tvorbě nových pracovních míst ve spolupráci s podnikatelským sektorem, zejména firem střední velikosti.
- Budeme více investovat do dopravní infrastruktury zejména silnic druhé a třetí třídy, zároveň přehodnotíme rušení některých obslužných tratí ČD.
- Atraktivitu kraje pro jeho obyvatele i návštěvníky posílíme přesunem peněz z vlastního rozpočtu na rozvoj vytipovaných lokality (např. Krkonoše, Broumovské stěny, ZOO, Rozkoš).
- Budeme stabilizovat dostupnost kvalitní zdravotní péče reformou Krajského zdravotního holdingu.
SPORT
TOP 09 a Starostové podporu sportu a sportovních aktivit chápe jako prostředek vedoucí k lepšímu fyzickému i psychickému zdraví obyvatel kraje.
- Budeme prosazovat inventarizaci sportovišť a zajistíme jejich maximální využívání. Podpoříme rozvoj multifunkčních sportovišť, která budou využívána jak školními zařízeními, tak širokou veřejností (příkladem je model zvolený u rekonstrukce areálu Bavlna v Hradci Králové).
- Podpoříme další budování a rozvoj sítě cyklostezek. Ty slouží nejen pro sportovní činnosti, ale také ke každodenní dopravě, která je ekologickou alternativou osobní automobilové dopravy.
- Budeme podporovat sportovní akce včetně jejich důraznější propagace s cílem šíření povědomí o důležitosti sportu pro zdravý životní styl. Základem bude výběr akcí reprezentujících kraj. Budeme podporovat občanské projekty v oblasti volného času a sportu (formou grantů a dotací).
- Podpoříme privatizaci sportu. O rozvoj nejrůznějších sportovních aktivit se musí zasloužit zejména soukromý sektor, který disponuje dostatečným kapitálem i personálními možnostmi.
EKONOMIKA KRAJE
Základním pravidlem pro hospodaření kraje je pro TOP 09 a Starostové vyrovnaný rozpočet. Budeme šetřit především na provozu kraje. Naším cílem je mít dost peněz na investice, zejména do krajských silnic a dalších infrastrukturních prvků.
- U výdajů na investice budeme zkoumat jejich efektivitu, tedy to, kde vydaná koruna přinese největší efekt. Nové investice nesmí zatížit příští rozpočty.
- U krajem řízených organizací budeme dbát na jejich rozpočtovou střídmost. Základní otázkou bude nutnost existence určitého zařízení, následně přesné definování úkolů určité organizace. Stanovení úkolů bude základem pro nutné personální a materiální vybavení.
- Přehodnotíme dlouhodobé smlouvy uzavřené krajem nebo jeho organizacemi na poskytování služeb, pronájmů aj. s ohledem na jejich potřebnost. U ostatních smluv budeme hledat řešení finančně výhodnější pro kraj, především budeme jednat o snížení ceny nebo větším množství poskytovaných služeb za stávající cenu.
Veřejné zakázky
- Veřejné zadávané krajem a jeho organizacemi budeme již od částky 50 tis. Kč zveřejňovat na internetových stránkách. Soutěžitelům poskytneme minimálně měsíc na předložení návrhů.
- Po termínu ukončení veřejné soutěže budou všechny nabídky včetně vítězné zveřejněny na internetu Všechny případné změny a to v především v peněžním a časovém plnění budou rovněž uvedeny na internetu a zdůvodněny. Odkaz na veřejné zakázky bude umístěn na titulní stránce webu krajského úřadu.
- Slučování zakázek pro krajský úřad, školy a další organizace povede ke snižování ceny. V praxi to bude vypadat tak, že např. na dodávku kancelářského papíru nebo výpočetní techniky bude vypsána jedna velká veřejná zakázka.
Hospodaření kraje
- Budeme prosazovat přehledné, průhledné a pod veřejnou kontrolou hospodaření kraje a jeho organizací.
- Informace o hospodaření kraje i jeho organizací včetně komentářů budou zveřejňovány na internetových stránkách.
- Zavedeme také sdílený bankovní účet krajského úřadu a jeho organizací, čímž dosáhneme výrazně vyššího úročení úložek na účtech kraje a jeho organizací.
Dotace
- Budeme prosazovat, aby kraj získával dotace především na projekty v infrastruktuře. Prioritou jsou především silnice (krajské i státní) a vodohospodářská infrastruktura, dále oblast služeb a zdravotnictví.
- Dotované projekty musí být realizovány velice odborně, tak, aby požadavky poskytovatele dotace byly naplněny a dotace se nemusela, byť částečně, vracet.
- Budeme důsledně kontrolovat využití dotací poskytnutých krajem jiným subjektům, zda jsou použity v souladu se zadáním.
MAJETKOVÁ POLITIKA
Kraj vlastní po celém svém území přes 9 000 pozemků a více než 900 budov. Vlastní především pozemky, na kterých je 3500 km silnic 2. a 3. třídy. V jeho vlastnictví jsou budovy středních škol, domovů důchodců a sociálních ústavů, kulturních zařízení a i nemocnic.
Sídlo kraje v Hradci Králové je ve vlastnictví leasingové společnosti, celkově za něj kraj zaplatí 1,87 miliardy korun. Už pět let vedení kraje splácí z peněz daňových poplatníků po 70 milionech korun ročně při vysokém úroku 6 %. Aktuálním problémem jsou vady stavby.
- TOP 09 a Starostové budou prosazovat přeúvěrování splátek na sídlo kraje, v současné době by kraj v konkurenci bank dostal i úrok cca 2 %.
- Při správě majetku budeme prosazovat jeho řádnou údržbu a aktivní přístup. Majetek, který kraj nepotřebuje, budeme prodávat nejvyšší nabídce, případně jej za symbolickou cenu přenecháme obci, kde se nachází.
- Nově pořizovat budeme jen majetek, u kterého bude jasně zdůvodněna jeho dlouhodobá potřeba. Přechodnou potřebu budeme prosazovat řešit pronájmem.
- Výdaje na údržbu, opravy a rekonstrukce budeme navrhovat rozdělit do priorit dle odvětví v pořadí: silnice, nemocnice, školy, sociální ústavy, kultura, sport.
- V rámci odvětví budeme peníze rozdělovat nejprve na havárie a protiprávní stavy. Následně dle důležitosti z hlediska uživatelského, tedy z hlediska občana.
- Kraj musí spravovat majetek i z hlediska územního rozdělení. Zpracujeme dlouhodobý plán oprav budov kraje.
TRANSPARENTNÍ ROZPOČET - DESATERO
- Zajistíme, aby zadlužení kraje nepřesáhlo 50 % jistých (daňových) příjmů kraje. Samospráva nesmí riskovat v takovém rozsahu jako podnikatelské subjekty.
- Pohlídáme permanentní likviditu – zůstatky na účtech odpovídající příjmům běžně dosahovaným za 3 měsíce.
- Prosadíme stabilizaci výdajů na organizační složky a příspěvkové organizace - je třeba ustát jejich tlak při sestavování rozpočtu a nepřipustit jejich požadavky na vyšší mzdy a další náklady.
- Budeme připraveni na spoluúčast. Budeme prosazovat, aby kraj měl separátně k dispozici neustále prostředky pro podporu investičních dotací. Podmínkou pro poskytnutí dotace je často spoluúčast příjemce, a tak je třeba být připraven.
- Naší zásadou je schvalovat rozpočet jako mírně přebytkový, vždy s rezervami, výslovně určenými i skrytými. Nutná je všeobecná rezerva 1 % z celkových výdajů, pro investice 10 % investiční rezervu, podle celkových výdajů na investice.
- Jasně definujeme a vyznačíme priority. Musí být jasně projednáno a rozhodnuto, co kraj chce rozvíjet. Neměl by se jen pasivně přepisovat rozpočet posledního období.
- Prosadíme dlouhodobé plánování. Budeme plánovat na dobu delší než jeden rok a nezatěžovat příští zastupitelstva svými krátkodobě, byť politicky důvodně motivovanými rozhodnutími.
- Budeme prosazovat vazbu úvěrů jen na krytí investic, úvěr by neměl být nikdy využit na provozní výdaje. Splácení úvěrů nesmí přesáhnout životnost investice.
- Při prodeji kapitálového aktiva budeme bránit redukci kapitálu. Výnos je třeba znovu použít k pořízení jiného kapitálového aktiva.
- Provozní rozpočet bude napevno schválený vždy před započetím roku. V případě investic je možné čekat na dotace a také reagovat na nutnost oprav.
OTEVŘENÝ KRAJ
Otevřít krajský úřad občanům patří k našim nejdůležitějším prioritám. Veškerá rozhodování musí být co nejvíce transparentní, neměla by probíhat žádná tajná jednání, do samotného rozhodování kraje chceme zapojit co nejvíce obyvatel.
- Občan by měl vždy mít možnost zjistit, jak jednotliví zastupitelé a radní hlasovali. Prosazujeme, aby každé hlasování bylo po jménech, což zajistí jednoduchou kontrolu občanů nad rozhodováním jimi volených zástupců. Informaci o tom, jak kdo hlasoval, si budou moci občané sami nalézt v zápisech ze zastupitelstev a rad.
- Na webových stránkách kraje budeme rovněž zveřejňovat výsledky jednotlivých výběrových řízení, a to včetně všech dalších nabídek i od neúspěšných firem.
- Od společností, které se budou hlásit do výběrových řízení, pak budeme vyžadovat prohlášení, že souhlasí s následným zveřejněním zaslaných nabídek.
- Budeme pořádat ankety k zásadním rozhodnutím. Na jejich základě budeme zjišťovat skutečné potřeby obyvatel kraje.
Průhledná výběrová řízení
- Budeme prosazovat, aby byla výběrová řízení vedena takovým způsobem, aby nemohla vzbuzovat pochybnosti občanů o jejich transparentnosti. Především musí být řádně popsán konkrétní způsob organizování výběrových řízení. Samotný zákon je koncipován obecně a ponechává konkrétní postupy na vyhlašovateli řízení.
- Hodnoticí kritéria ve výběrových řízeních musí být stanovena tak, aby v co nejvyšší míře zúžila prostor pro subjektivní hodnocení. Hlavním kritériem musí být vždy nabídnutá cena. Toto kritérium je zcela průhledné a vylučuje možnost ovlivnění výsledků subjektivními názory o "vhodnosti" či "nevhodnosti" nabídky z různých důvodů, které nejsou objektivně měřitelné.
Zastupitelstvo, rada a další orgány
- Nejen zasedání zastupitelstva kraje, ale i jeho výborů budou otevřená a veřejnosti přístupná. Zasedání zastupitelstva bude přenášeno online a záznam je zveřejněn na webových stránkách kraje.
- Stejně tak zajistíme zveřejnění informace, jak kteří zastupitelé, radní a členové zřízených výborů a komisí hlasovali.
- Rada kraje bude občany s dostatečným předstihem informovat o záměrech kraje, které mají významné rozpočtové dopady nebo zásadní vliv na fungování kraje.
Rozpočet kraje a zveřejňování platů a odměn
- Rozpočet budeme zveřejňovat v uživatelsky přívětivé rozklikávací formě s doprovodným komentářem, pochopitelným i laickou veřejností.
- Společně s rozpočtem bude zveřejněn také seznam plánovaných investičních akcí, včetně předpokládaných vynaložených částek.
- Odměny všech volených funkcionářů a platy zaměstnanců v nejvyšších pozicích (včetně zřízených organizací) budeme zveřejňovat, a to včetně mimořádných odměn. Rovněž budou zveřejněny hromadné statistické údaje o platech a odměnách na úřadu.
- Všechny výdaje kraje nad 100 000 Kč (bez DPH) budeme zveřejňovat včetně údajů o datu, příjemci, výši a důvodu platby.
Veřejné zakázky a smlouvy uzavírané krajem
- Prosadíme, aby kraj postupoval dle vlastního předpisu pro zadávání všech zakázek, který je přísnější než platný zákon o zadávání veřejných zakázek. Přísnější postup uplatníme u všech veřejných zakázek s hodnotou plnění 100 000 Kč (bez DPH) a vyšší.
- Prosadíme, aby tyto principy transparentnosti platily i ve všech organizacích zřizovaných krajem.
- Na internetových stránkách kraje budeme zveřejňovat přehled nemovitého majetku kraje včetně informace o jeho současném využití.
- Prodej nemovitého majetku bude probíhat formou veřejné obchodní soutěže nebo veřejné aukce. O výjimce z tohoto pravidla bude rozhodovat zastupitelstvo a své rozhodnutí přiměřeně zdůvodní.
- Všechny smlouvy, na jejichž základě se disponuje nemovitostmi, budou zveřejňovány na webových stránkách.
- Na krajském úřadu zavedeme institut „odpovědné osoby“, což znamená, že za každé rozhodnutí bude odpovídat konkrétní osoba, která ručí za to, že je v souladu se zákonem a není pro kraj nevýhodné. Jméno této osoby bude s každým rozhodnutím zveřejněno.
- Opozice bude zastoupena ve všech dozorčích radách společností s rozhodujícím postavením kraje i v hodnotících a grantových komisích na úrovni kraje aspoň jedním členem.
- Kraj zadá forenzní audit svého hospodaření v předchozím volebním období a důsledně vymáhá náhradu případně zjištěných škod.
Nemovitý majetek kraje
- Na internetových stránkách kraje budeme zveřejňovat přehled nemovitého majetku kraje včetně informace o jeho současném využití.
- Prodej nemovitého majetku bude probíhat formou veřejné obchodní soutěže nebo veřejné aukce. O výjimce z tohoto pravidla bude rozhodovat zastupitelstvo a své rozhodnutí přiměřeně zdůvodní.
- Všechny smlouvy, na jejichž základě se disponuje nemovitostmi, budou zveřejňovány na webových stránkách.
Odpovědnost
- Na krajském úřadu zavedeme institut „odpovědné osoby“, což znamená, že za každé rozhodnutí bude odpovídat konkrétní osoba, která ručí za to, že je v souladu se zákonem a není pro kraj nevýhodné. Jméno této osoby bude s každým rozhodnutím zveřejněno.
- Opozice bude zastoupena ve všech dozorčích radách společností s rozhodujícím postavením kraje i v hodnotících a grantových komisích na úrovni kraje aspoň jedním členem.
- Kraj zadá forenzní audit svého hospodaření v předchozím volebním období a důsledně vymáhá náhradu případně zjištěných škod.
EFEKTIVNÍ ÚŘAD
K naplňování potřeb veřejného zájmu jsou alokovány veřejné finanční zdroje. Při makroekonomické závislosti neomezených potřeb a omezených zdrojů je tedy nutné zajistit efektivní výkon při naplňování potřeb veřejného zájmu s optimálním využitím dostupných lidských, finančních, technických a materiálních zdrojů podle lokálních (místních) podmínek nastavených právních řádem České republiky (smart administration).
Zaměření: Vyšší územní samosprávný celek - Královéhradecký kraj, krajský úřad, příspěvkové nebo organizace zřízené ÚSC.
Vytyčené cíle: Optimalizace a zefektivnění práce kraje, krajského úřadu a organizací zřízených ÚSC v oblasti personální, informační, finanční se zaměřením zejména na procesní postupy při řízení úřadu či organizací zřízených ÚSC.
Oblast řízení lidských zdrojů
Jedná se o nejkomplikovanější oblast efektivního řízení v rámci daného úřadu
- Zavedeme cyklicky opakovaný personální audit zaměřený na prověření vytíženosti pracovní kapacity zaměstnanců města včetně příspěvkových nebo organizací zřízených ÚSC.
- Prosadíme průběžné odborné vzdělávání vedoucích pracovníků v oblasti ŘLZ, se zaměřením na systémové řízení úřadu v návaznosti na stávající (fungující) model systémové struktury úřadu, dále na personální strategii včetně možností finančního a nefinančního motivačního ŘLZ, dále na sebehodnotící a hodnotící systémy – tzv. zpětná vazba.
- Nastavíme systém pravidelných výběrových řízení na vedoucí úřednická místa.
- Vytvoříme kompetenční profily - schopností, dovedností, znalostí a dalších předpokladů pro každou úřednickou pozici.
- Budeme provádět ravidelné vyhodnocování (tj. nejméně 4 x ročně) plnění manažerských (úřednických) kompetencí, vzdělávání, chování, atd.
- Vytvoříme a zavedeme komplexní motivační systém hodnocení pracovníků (při omezení finančních zdrojů se nejedná pouze jen o finanční odměnu ale nadstavby v souladu se zákonem č. 312/2002 Sb. Zákon o úřednících územních samosprávných celků).
- Vytvořtíme etický kodex pracovníků úřadu organizací zřízených ÚSC a zastupitelstva.
- Zavedeme systém dobrovolného odborného vzdělávání zastupitelstva (nejen v oblasti ŘLZ).
Oblast efektivního řízení a správy dat (informací) bez snížení jejich zabezpečení
- Nastavíme systém bezchybné (rychlé, efektivní) autorizace a autentizace subjektu (tj. procedura ověření pravosti identity objektu nebo subjektu (časový zámek, záznamová stopa, autorizace oprávněných osob, …), odstranění duplicity úkonů.
- Vyhodnotíme a doplníme stávající systému managementu informační bezpečnosti ISMS ((Information Security Management System)
- podmínka tam, kde se zpracovávají informace a data občanů, integrální součástí IS a IMS, stejně jako funkčnost, dostupnost a důvěrnost informací,
- nastavení systému ISMS v oblasti outsourcingu,
- výsledkem je vyhodnocení ISMS (Systém řízení bezpečnosti informací) dle norem ISO - ISO/IEC 27001 (BS 7799-2) a ISO/IEC 27002:
- i. dokumentace informačních aktiva z hlediska ochrany
- ii. dokumentace řízení rizik bezpečnosti informací (jak jsou řízena)
- iii. popis zavedení opatření s požadovanou úrovní opatření a jejich kontrol
- iv. případná certifikace ISMS podle ISO 27001.
- Zabezpečíme přesnost a úplnost informací včetně systému (metod) jejich zpracování – efektivita integrity systému.
- Zajistíme bezpečnost informací - ochranu důvěrnosti, osobní odpovědnosti (ŘLZ), autentičnosti, integrity, dostupnosti informací, časového zámku a záznamové stopy o vstupu do systému včetně prohlášení o aplikovatelnosti bezpečnostního systému. To povede k omezení největších rizik, která vznikají zejména při aktualizací dat (SOA - Statement of Applicability).
- Vypracujeme havarijní plány pro případ největšího ohrožení včetně zálohování.
- Nastavíme průběžné i namátkové monitorování a zlepšování ochrany dat a bezpečnosti informací.
Oblast výkonnosti organizace a řízení kvality
- Zavedeme a budeme využívat CAF (Common Assessment Framework).
- Při řízení výkonnosti a nastavení změn budeme aplikovat poznatky IPSG (výsledky pracovní skupiny pro inovaci veřejných služeb vcházející z EFQM - iniciativa ministrů a generálních ředitelů států Evropské unie).
- Průběžně budeme analyzovat analýza a redesignovat procesy jako podklad pro výběr celků ke zpracování projektového řízení.
- Zavedeme vyvážené řízení výkonnosti úřadu (Balanced Scorecard) s ohledem na potřeby (legislativu) a dostupné zdroje.
- Budeme sledovat zpětnou vazbu výkonnosti / kvality – „spokojenost se službami úřadu a analýza potřeb“ od občanů Královéhradeckého kraje a nižších ÚSC
Postup přípravy procesu:
- Provedeme vstupní audity (analýzy) optimalizace (zefektivnění) procesu či systému – tzv. projektovou analýzu.
- Stanovíme cíle a potřeby (např. zefektivnění vzdělávání a zlepšení kvality ŘLZ).
- Vytvoříme návrh a metodiku zavádění /řízení změn (časové, legislativní, finanční…) včetně identifikace rizik v průběhu procesu a jejich ošetřní (zejména v době jeho zavádění).
- Budeme koordinovat všechny úrovně procesu - multiprojektové řízení/ meziprojektová synchronizace.
- Nastavíme sběr zpětné vazby (občané, ÚSC).
- Uzavřeme a vyhodnotíme.
- Kontinuálně budeme monitorovat a průběžně hodnotit podle definované časové osy.

Zdravotnický holding odvolal Romana Koudeleho.
Hledá se nový šéf trutnovské nemocnice
Dozorčí rada Zdravotnického holdingu Královéhradeckého kraje se jednomyslně usnesla v otázce vedení Oblastní nemocnice Trutnov a představenstvo Zdravotnického holdingu Královéhradeckého kraje následně odvolalo Romana Koudeleho z vedení nemocnice. Tím je nyní dočasně pověřen primář oddělení ARO Martin Šimák.