Husák: Konec pokut za změnu operátora

Podepiš – a jsi náš, tak to dosud spolehlivě funguje u tuzemských mobilních operátorů. Kdo se jim jednou upsal smlouvou na dobu určitou, měl jistotu, že bude-li chtít odejít ke konkurenci dříve, zaplatí tučnou pokutu. Tomu by měl být už brzy konec. Oblíbené praktice operátorů má zamezit novela zákona o elektronických komunikacích. Novelu by měla už v úterý projednat ve druhém čtení sněmovna, do třetího čtení by pak měla jít týden nato. Pokud ji poslanci schválí, mohla by začít platit ještě letos.         

3. 5. 2013

Právě na problematické smlouvy si stěžují stovky zákazníků. Praxe všech tří operátorů je přitom podobná: pokud se zákazník rozhodne odejít ke konkurenci ještě předtím, než skončí jeho smlouva, „potrestají“ ho – musí se vykoupit. „To znamená zaplatit částku ve výši všech nezaplacených paušálů za dobu, kdy měla být smlouva v platnosti. To je zcela nepřiměřené,“ řekl LN šéf právní poradny časopisu dTest Lukáš Zelený.

Pokuty? Ne, jen „vypořádání“

Pokud tak například zákazníci platí každý měsíc paušál ve výši 600 korun a do konce smlouvy jim chybí rok, musejí operátorovi doplatit 7200 korun. Podle nového zákona by však neměli platit nic. Pokud by novela v této podobě neprošla, má její předkladatel, poslanec Jan Husák (TOP 09), připravenou ještě jednu variantu: zákazníci by při odchodu ke konkurenci místo plné částky zaplatili jen pětinu.Jan Husák

Samotní operátoři nevidí ve vykupování se ze smluv žádný problém. Nejde podle nich o pokuty, ale jen o „finanční vypořádání“. To je podle jejich slov logické, a navíc se k němu zákazníci podpisem smlouvy zavazují. Chystaný zákon zatím komentovat nechtějí. „Novela zatím nebyla schválena, proto je předčasné se k ní vyjadřovat,“ říká mluvčí Vodafonu Alžběta Houzarová.

Kromě pokut za předčasné ukončení smlouvy má novela omezit i další „oblíbenou“ praktiku operátorů – automatické prodloužení smlouvy. Pokud klient po vypršení paušálu včas nedá vědět operátorovi, že ve smlouvě nechce pokračovat, může mu být úvazek prodloužen o další roky. „Tím pádem mají zákazníci zhoršenou možnost přejít k levnější konkurenci,“ vysvětluje předkladatel novely Husák. Novela má trestat i nedostatečné informování při uzavření smlouvy po telefonu.

Šestašedesátiletému důchodci Pavlu Fraňkovi měla loni v září skončit smlouva s mobilním operátorem. Zdálo se mu, že za mobil platí moc, a proto chtěl odejít ke konkurenci. Měl však smůlu. „Operátor mi totiž smlouvu pár dní před vypršením prodloužil o další rok,“ říká důchodce. V podobné situaci zdaleka není sám, automatické prodlužování smluv je totiž oblíbenou praktikou českých operátorů. To by se však mohlo brzy změnit.

Prodlužování smlouvy bez vědomí zákazníka o další roky chce totiž zakázat novela zákona o elektronických komunikacích. Ta by podle předkladatele Jana Husáka mohla začít platit už v průběhu letošního roku. Když ji schválí Poslanecká sněmovna i Senát, možná již v srpnu.

Skryté právo na prodloužení

„Chci řešit nekalé praktiky stávajících mobilních operátorů, které uplatňují vůči zákazníkům. Brání konkurenci na telekomunikačním trhu, a tím pádem také lepší kvalitě služeb a hlavně snížení cen pro zákazníky,“ vysvětluje Husák.

Prodlužování smluv v praxi vypadá tak, že pokud zákazník nedá operátorovi dopředu vědět, že ve smlouvě nechce pokračovat, operátor mu ji prodlouží, a to často bez jeho vědomí. Právo na automatické prodloužení je sice ve smlouvách ukryto, ale zákazníci si ho často nevšimnou. „Mnozí klienti vůbec netuší, že při podepisování smlouvy s operátorem ‚souhlasili‘ s automatickým prodlužováním doby, a tím pádem mají zhoršenou možnost přejít k levnější konkurenci,“ říká Husák. Prodloužená smlouva platí stejnou dobu jako ta původní, tedy obvykle dva roky. Zákazník ji navíc stejně jako původní smlouvu nemůže předčasně vypovědět. Pokud by to udělal, musel by zaplatit tučné „výkupné“.

„Zákazníci doplácejí příslušný počet měsíčních paušálů podle toho, kolik měsíců zbývá do vypršení smluvního vztahu,“ říká mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová. Podle ní však nejde o pokutu, ale o finanční vypořádání, které je logické, protože se k němu zákazník zavázal. „Zákazníci dobrovolně uzavřeli smlouvu na dobu určitou za zvýhodněných podmínek. Operátor se zavazuje k dodávkám služeb za zvýhodněných podmínek, zákazník k tomu, že bude služby využívat po dohodnutou dobu. Považujeme proto za logické, že v případě předčasného odchodu zákazník splní svůj závazek,“ vysvětluje Kemrová. O něco mírnější než T-Mobile je ke svým zákazníků konkurenční Telefónica. Ti klienti, kteří mají některý z nových tarifů Free, nemusí v případě předčasného ukončení smlouvy doplácet celý paušál, ale jen jeho část. „Zákazníci musí zaplatit smluvní pokutu ve výši 250 Kč za každý měsíc do konce závazku,“ říká Ctibor Jappel z tiskového oddělení Telefóniky.

Konec dohod po telefonu

Chystaný zákon o telekomunikacích chce však kromě automatického prodlužování smluv omezit i pokuty za jejich předčasné vypovězení. Zákazníci by podle novely neměli za předčasné ukončení smlouvy platit nic, nebo jen pětinu součtu měsíčních paušálů. Všichni tři operátoři však na smluvních pokutách za předčasné ukončení smlouvy zatím trvají. Argumentují i tím, že smluvní vztah je pro zákazníky i přes hrozbu pokuty výhodný.

„Zákazník za uzavření smlouvy získává značné zvýhodnění na služby nebo zařízení. Podpisem souhlasí s podmínkou, že chce-li vztah oproti předchozí dohodě ukončit dříve, doplatí svůj závazek za zbylé období,“ potvrzuje mluvčí Vodafonu Alžběta Houzarová.

Poslední věcí, před kterou má novela zákona české zákazníky ochránit, je nedostatek informací při uzavírání smlouvy po telefonu. Operátoři na druhém konci linky totiž zákazníkům neřeknou všechny informace. Zatají tak například, že nabídnutá sleva trvá pouze po určitou dobu, a zákazníkovi navíc často vnutí služby, které nepotřebuje. Nově by operátoři museli před každou uzavřenou smlouvou poslat její podmínky zákazníkům v dopise nebo e-mailem.

Jak chce novela nekalé praktiky omezit:

Automatické prodlužování smluv

Operátoři by mohli smlouvu prodloužit jen na výslovné přání zákazníka. Celou dobu trvání smlouvy by museli takový požadavek uchovat.

Nedostatek informací

Před uzavřením smlouvy by operátoři museli zákazníkovi prokazatelně dodat veškeré informace, nejlépe v papírové nebo elektronické podobě.

Pokuty za předčasné ukončení smlouvy

Pokuty za předčasné ukončení smlouvy by se měly zrušit.

foto: poslanec Jan Husák

Petra Jůzlová

Lidové noviny, 3. 5. 2013, rubrika: Titulní strana, str. 1

Štítky
Osobnosti: Jan Husák
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme