Laudát: Zpoplatnění německých silnic pro cizince je rána pro evropskou integraci

Rozhovor s místopředsedou TOP 09 Františkem Laudátem

8. 7. 2014

Toto je pouze zkrácená verze pořadu, celý si můžete pustit ZDE.

Daniel TAKÁČ, moderátor
Za německé silnice by se už za 2 roky mělo platit za všechny. Navrhuje to tamní ministr dopravy. Doteď se ale mluvilo jenom o zavedení dálničních známek. Zahraniční řidiči by měli ročně státu zaplatit až 625 milionů eur. Němci, kteří budou platit taky, by si ale mýtné odečítali z daně za auto. Bruselu se návrh nelíbí. Pane poslanče, až se to stane v Německu, jakože jsme teď slyšeli, že se to stane možná v trochu jiné podobě, ale stane, máte nějaké rozbory, o kolik víc se bude jezdit přes Českou republiku?

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu, místopředseda hospodářského výboru PS /TOP 09/
Já se neobávám ani tolik, zda se bude jezdit víc nebo méně, já to vidím jako obrovskou ránu evropské integraci. My se nacházíme ve fázi obrovského rostoucího euroskepticismu a pokud k tomu skutečně německá spolková vláda přistoupí, tak nic horšího nemůže udělat.

Daniel TAKÁČ, moderátor
Víte, ale Němci platí. Oni mají daň z auta zjednodušeně řečeno, tak oni si platí na dálnice a to je jejich argument a tam jezdí cizinci a neplatí nic.

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu, místopředseda hospodářského výboru PS /TOP 09/
Prosím, já bych argumentoval zase silniční daní tady. Historicky vznikl nějaký systém v každé zemi, ale zatím nikdo si nedovolil tímto způsobem obcházet i evropskou legislativu o rovném přístupu a výmluvy na to, že oni vlastně platí, my zase platíme jiné daně, máme dokonce možná srovnatelné, v některých oblastech máme i rozdílné daně. Nicméně tímto způsobem to bude chápáno, ať si to německá vláda spolková vykládá, jak chce, bude to chápáno jako útok a prostě snaha vydělat na cizincích. Přitom ekonomické dopady nelze vyčíslit. Myslím, že pan ministr dopravy nezvážil všechny aspekty. 

Daniel TAKÁČ, moderátor
Promiňte, pane místopředsedo, já bych se přece jenom vrátil k nám domů. Vy jste si tedy jistý, že to není vůbec důležité, o kolik víc aut bude jezdit přes Českou republiku, jestli to zvládnou naše dálnice, jestli nebudou víc zničené, jestli nebudeme platit peníze za další uzavřené úseky na dálnicích a tak dále.

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu, místopředseda hospodářského výboru PS /TOP 09/
V tomhle já problém nevidím. Já spíš vidím problém v cestování našich občanů a v ekonomickém pohybu směrem do Německa a zejména fatální to může být pro příhraniční oblasti a to z obou stran, ale pro naše zvláště citlivé, protože sami víme, že životní úroveň například na Karlovarsku, v některých Chebsku a podobně je hodně závislá dneska už na přeshraniční spolupráci. Co nám ještě potom chce spolková vláda o přeshraniční spolupráci povídat, když v tom základním parametru bude vždycky infrastruktura rovný přístup k infrastruktuře naprosto klíčovým integračním prvkem toho území a spolupráci ekonomickou krví ekonomiky, takže já to považuji za krajně nešťastné a to v éře, kdy Německu se daří, kdy nejvíc získává z celoevropské integrace, protože ovládlo trhy. Přijde mně naprosto neuvěřitelné, oni snad už příští nebo přespříští rok plánují vyrovnaný rozpočet a přijde mi toto naprosto neuvěřitelné.

Daniel TAKÁČ, moderátor
Pane místopředsedo, zase jste v tom Německu. Mě zajímá Česká republika a u ní prosím zůstaňme. Zvládne to tah na jih, protože většinou se asi nebude jezdit na jih přes Německo, ale přes České Budějovice a rovnou do Rakouska, kde už se tedy platí dálniční známka dnes. Vydrží to naše dálnice? Postaví se rychlejc D3 například směrem na jih?

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu, místopředseda hospodářského výboru PS /TOP 09/
Já si myslím, že rychleji se nepostaví žádná z českých dálnic, protože to jsou problémy, které by vyžadovaly speciální diskusi a myslím si, že i naše silniční síť to unese. Samozřejmě nějaké nárůsty tady mohou být, ale toto já skutečně nepovažuju za problém.

Daniel TAKÁČ, moderátor
Pane poslanče, ostatně mluvil jste o té evropské integraci, já bych se k ní stejně dostal. Je to nějaký silnější důvod pro to, získávat třeba více peněz na stavbu dálnic v České republice i dalších silnic?

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu, místopředseda hospodářského výboru PS /TOP 09/
Já si myslím, že ne, že naopak Evropská unie pro další programovací období už dává spíš přednost podpoře inovací, podnikání, vědy a výzkumu. Protože jsem seděl ve Státním fondu dopravní infrastruktury, tak vím, že vlastně rezignovala částečně na úsilí vybudovat kvalitní dopravní infrastrukturu v zemích bývalého východního bloku. A to skutečně může nasypat písek do evropské integrace, protože dopravní infrastruktura je v podstatě to nejcitlivější v ekonomice, co vůbec může být. Ještě bankovní sektor je důležitější a já to spíš hodnotím z tohoto pohledu. Vůbec bych nepřemýšlel o nějakých přesunech, nějakých větších požadavcích na rychlé dobudování infrastruktury. Kdo s německou stranou jedná nebo zná výstupy, tak skutečně my už nějakou dobu evidujeme až skoro rezignaci na rychlejší propojování dopravní infrastruktury, připojení České republiky například na rychlá spojení, to znamená ty vysokorychlostní železniční tratě. Němci budují svojí síť a snaží se i Českou republiku obcházet. Já už jsem si toho všiml. A je to veliká škoda. Trošku v tom cítím jakýsi problém do budoucna.

Daniel TAKÁČ, moderátor
Jiné dopady na podobné záležitosti u nás v České republice. Probíráte v parlamentu, chystá je vláda, cena dálniční známky, výkonové zpoplatnění versus dálniční známka pro osobní automobily. Bude vláda nějak reagovat? Máte takovou informaci v parlamentu?

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu, místopředseda hospodářského výboru PS /TOP 09/
Já mám pocit, že i když to znělo a byla podepsána v Německu koaliční smlouva po minulých volbách, takže na to vlastně zatím nikdo příliš nereagoval, protože se zvedla jakási prvotní vlna odporu a od té doby ta záležitost, mám trochu pocit, usnula a probrala se až teď skoro i v okurkové sezoně. Myslím si, že to přijde na pořad dne. Myslím, že česká vláda by měla zareagovat podobně jako Rakousko a striktně odmítnout takovéto chování, protože to bude psychologicky v tento okamžik pro Evropskou unii velice špatný krok.

Daniel TAKÁČ, moderátor
A směrem k nám tedy do České republiky nechystá se zdražování dálničních známek?

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu, místopředseda hospodářského výboru PS /TOP 09/
Vláda avizovala, že nikoli, dokonce já jsem byl jeden z těch pachatelů, kdo se už tenkrát podílel a dokonce jsem navrhoval, aby se zvedla na 1 500 korun pro osobní automobily, aby se několik let potom nezvedala, aby to bylo zaokrouhleno. Byly i návrhy o něco nižší. 

Daniel TAKÁČ, moderátor
No a rozumím, já si čistě zjišťuju, jestli vláda, a vy jste členem hospodářské, místopředseda hospodářského výbory, vy byste to měl vědět, kdyby vláda něco takového chystala, nepřišli s takovým návrhem, nepřipravuje se to na ministerstvu?

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu, místopředseda hospodářského výboru PS /TOP 09/
Vláda zatím nepřišla s ničím a aspoň minimálně v mém případě by se setkala s tuhým odporem. Zavádění dalších poplatků pro občany zrovna speciálně v dopravě nebo v segmentu, který výrazně ovlivňuje ekonomiku. Já si myslím, že už platíme, vzhledem k nekvalitě naší silniční i železniční sítě, příliš velkou cenu za to a další není reálné.

Daniel TAKÁČ, moderátor
Vidíte a na to si mnozí stěžují, že se platí za dálnici, která je rozkopaná, tak nemělo by se na tom něco změnit? Mimochodem, když jste otevřel tohle téma?

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu, místopředseda hospodářského výboru PS /TOP 09/
Já si myslím, že už skutečně musíme přihlížet k tomu, že bychom tím vlastně plošně ztrestali dokonce i velice sociálně slabé skupiny obyvatel, protože oni se už dneska bez automobilu na venkově, zejména na venkově, nikdo neobejde. Hromadná doprava byla výrazně zredukovaná v minulých desetiletích, takže já si myslím, že to není příliš racionální jít touto cestou.

Daniel TAKÁČ, moderátor
Pane poslanče, děkuji za účast Událostech, komentářích. Na shledanou.

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu, místopředseda hospodářského výboru PS /TOP 09/
Na shledanou, hezký večer.

Daniel Takáč

ČT24, 7. 7. 2014, pořad: Události, komentáře

Štítky
Osobnosti: František Laudát
Témata: Doprava, EU, Venkov
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme