Laudát: Studená sprcha pro evropskou integraci přichází z Německa

20. 8. 2014

Existují dvě formy integrace zemí v Evropské unii. Jedna je řízena byrokraticky z Bruselu, zatěžuje občany často nesmyslnými předpisy, budí v nich apatii vůči EU, či dokonce odpor. Druhá forma vychází z přirozených potřeb obyvatel, usnadní jim život i podnikání. Skutečně potřebné spolupráci národů hrozí zasadit nepříjemný úder německá spolková vláda. V komplikovaně se rodící povolební koaliční politické dohodě si CSU prosadila záměr zavést zpoplatnění německých silnic. Na začátku léta pak německý ministr dopravy představil konkrétní projekt realizace. Naše vláda spíš mlčela, hlasitě protestují Rakousko, Belgie a další.

Co na naše motoristy tedy spolkový ministr dopravy chystá? Zavedení mýtného (infrastrukturního poplatku) od 1. 1. 2016 pro všechna vozidla s celkovou dovolenou hmotností do 3.5 tuny.  Poplatek se bude týkat všech vozidel, nejen zahraničních. Vyjmuty budou elektromobily, vozidla postižených a další. Vtip je v tom, že Němcům se nákup známky neprodraží. Ti již platí automobilovou daň, a ta bude adekvátně upravena. Plátce automobilové daně dostane roční papírovou známku. Neplátci daně (rozuměj cizinci) si budou muset zakoupit některou ze známek, pokud budou chtít německou silnici použít – desetidenní známku  - 10 euro, dvouměsíční – 20 euro, nebo roční. Útěchou cizinci může být skutečnost, že roční známku může koupit kdykoli během roku.

Německá automobilová daň je komplikovaná. Daň je odstupňována podle výkonu vozidla, vlivu na životní prostředí, podle objemu motoru a roku registrace vozidla. Průměrně se v Německu platí roční automobilová daň 88 eur.

Ke skutečně stanovené dani se ale dojde např. následujícím klopotným výpočtem:

Vozidla schválená do provozu od července 2009 platí:

 - Otto Wankelovy motory 2 eura za každých 100 ccm objemu motoru (limit je 5000 ccm

 - dieselové motory 9.5 eura za každých 100 ccm (limit je 1100 ccm).

 - více platí z důvodu škodlivin vozidla registrovaná před červencem 2009.

 - cizinci zaplatí za vozidla třídy 1 nebo horší ještě specificky stanovenou vyšší hranici poplatku na přechodnou dobu 10 let. Limit poplatku je stanoven na 103.04 euro za benzínový a 112.35 euro za dieselový motor.  

 - obdobně zaplatíte za další vozidla, přívěsy, karavany atd.

Český řidič tak například zaplatí za roční známku:

VW Passat 5 – 104.50 euro; VW Polo 1.2 TSI 24 euro; VW Golf 5 108.08 euro; Honda Jazz 1,4 LS 94.50 euro.  Jak jinak, daň z vozidla Kfz-Steuergesetz  je vždy vyšší.  Proto se němečtí řidiči do této sumy vždy vejdou. Jak říká spolkový ministr dopravy – poplatky  německých řidičů budou nebyrokraticky kompenzovány. Cizinec si tedy koupí známku 10 nebo 20 euro, nebo roční 103.04 resp.112.35 euro. Ještě že nebude muset počítat sám další parametry vozidla. Spolková kasa odhaduje takto získat od cizinců 860 miliónů eur. 5% příjmů spolknou náklady na systém.

Ostré protesty některých německých sousedů byly doprovázeny pohrůžkou soudní žaloby. Spolková vláda se však domnívá, že její záměr je v souladu s evropským právem. Možná tedy případnou žalobu ustojí. Co však neustojí je velké ekonomické riziko pro příhraniční oblasti. Nejen české, ale stejně dramaticky i německé pohraničí se vylidňuje. Spolková i bavorská vláda vynakládá velké prostředky na udržení a přilákání obyvatel do pohraničí. Obě strany hranice profitují ze vzájemné denní kooperace. S drahými německými silnicemi se Čechům může vyplatit změna ekonomických priorit. Zejména problém příhraničí je zřejmě natolik silný, že vláda připustila výjimky pro tato území. Jenže, budou schopni precizně stanovit, kde čára spolupráce končí, nebo je zanedbatelná? 20 kilometrů, 50 – kdo ví? Možná pan spolkový ministr dopravy. Ať už záměr dopadne jakkoli, další šrám na skutečné integraci už je zasazen. Právo spolkové vlády vybírat za své silnice poplatky nikdo nezpochybňuje. Způsob realizace však považuji za krajně nešťastný. Také bychom doma mohli zpoplatnit všechny pozemní komunikace a Čechům vracet vynaloženou částku například z utržené spotřební daně.

Mají-li nedávno zvolení zástupci naší země v Evropském parlamentu problém s hledáním tématu, problematika se tady přímo nabízí. Úspěch v tomto klání by přinesl pomoc našemu pohraničí, českým turistům a vlastně všem, kdo překročí německou hranici. Doufám, že s podzimem se probudí v této věci i česká vláda.

František Laudát, místopředseda poslaneckého klubu
Štítky
Osobnosti: František Laudát
Témata: Doprava, EU
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme