Adrian Kukal: Schwarzenberg má charisma jako Jean Gabin

TOP hovor s režisérem volebního spotu TOP 09

24. 5. 2010

Adrian Kukal má na svém kontě řadu krátkých filmů, které posbíraly prestižní ocenění u nás i v zahraničí.

„Vždy mne bavily spíše krátké formy a kombinace technik a žánrů,“ říká Adrian Kukal, režisér televizního spotu TOP 09. „Doposavad jsem ale dělal pouze filmy podle vlastního uvážení, svědomí, které možná někdy provokovaly, ale vždy jsem nesl na trh jen vlastní kůži. Toto je poprvé, kdy nesu odpovědnost za nějaký jiný subjekt, dokonce možná za budoucnost této země," podotýká ke svému angažmá coby tvůrce volebního spotu TOP 09. „Přátelé mi volají, chválí spot a říkají, že budou TOPku volit. Připadám si trochu jako Leni Riefenstahlová,“ dodává v nadsázce.

Na realizaci spotu jej oslovila skupina lidí kolem výtvarníka Davida Černého. „David vymyslel to, že se klip bude odehrávat na lodi a velmi rychle jsme se shodli také na tom, že budeme pracovat s poetikou filmů Karla Zemana. Jsou to pozitivní filmy, které pohladí, ve své době byly technicky převratné a ani dnes jejich kouzlo nevyprchalo. Navíc je tam to spojení Karel a Karel.“

Při výrobě klipu se mohl naplno projevit a realizovat Kukalův talent. Jeho výhodou je fakt, že vystudoval nejprve výtvarnou školu, až poté nastoupil na animaci na FAMU a z té posléze přestoupil do ateliéru multimediální tvorby. Ve volebním spotu tak mohl zúročit jak cit pro výtvarno, tak znalost digitálních triků.

„Hrané sekvence jsme natočili před zeleným pozadím v ateliéru. Vše bylo pečlivě rozměřeno, abychom pak k hercům v postprodukci doplnili animaci.“ Na dokončení spotu však bylo zoufale málo času.Museli jsme vše stihnout za tři týdny. Během nich jsme v podstatě nevylezli ze studia.“ Animace se realizovala v Kukalově studiu KUFEJ-FEJKU, ve kterém pracuje spolu s dlouholetým uměleckým souputníkem s Ondřejem Pfeifferem. „Ten mi byl jako vždy pevnou oporou, bez něj se do svých projektů nerad pouštím, jsme po těch společných tvůrčích letech v podstatě jeden kreativní organismus, kterému tluče srdce stejným tempem. Finální postprodukce pak probíhala ve firmě Achtung 4K u kolegy a cenného přítele Patrika Velka.“

Na kvalitě klipu se kladně podepsala také hudba Petra Wajsara a kamera Kukalova profesora z FAMU Marka Jíchy. „Poprvé jsem měl možnost angažovat za kameru vlastního učitele,“ říká.

A jaký je Karel Schwarzenberg herec? „Při výběru kostýmů trochu ‚zlobil’. Je totiž perfekcionista a samozřejmě velký elegán s vytříbeným vkusem. Kromě jiného je velký znalec uniforem, takže protestoval, když jsme mu chtěli navléci něco nepatřičného. Čepici jsme mu museli nechat speciálně vyrobit. Na place už pak fungoval skvěle. Ztotožnil se s mým pojetím, takže mne respektoval, zároveň si nenechal vnutit nějaké pitvoření. On moc dobře ví, jak chce na lidi působit. Projevil se jeho komediální talent a své charisma dokonale přenesl také do spotu. On je jako Jean Gabin. Zvedne obočí a na plátně či obrazovce se odehraje mohutná akce. Docela rád bych jej ještě někdy do nějakého svého filmu obsadil.“

A kde získal další herce? „Potřeboval jsem výrazné typy. Částečně jde o herce, ale je tam také hodně lidí z TOPky. Netradičně jsem do lodní posádky zařadil i ženy a do role černocha jsem obsadil Róma, kterého jsem potkal v taxíku. Tím jsem vyřešil také otázku rovnoměrného zastoupení a navíc mne ten Róm teď zadarmo vozí taxíkem.“

Spot je kladně hodnocen politickými komentátory i kulturními redaktory. Z klipů ostatních stran jasně vyčnívá. „Je v něm totiž nadsázka. Na Schwarzenbergovi hrozně oceňuji právě smysl pro humor a schopnost nadhledu. Od roku 2000, kdy jsem nastoupil na FAMU jsem politiku zcela programově vymazal ze svého života, ale kníže je jediný politik, kterému nemám sebemenší problém důvěřovat.“

O jednoznačném úspěchu svědčí i fakt, že na internetu už spot vidělo více jak 150.000 lidí. „Je potřeba jej vidět víckrát. Zapracovali jsme tam celou řadu skrytých motivů.“

Adriana Kukala nepotkaly v posledních měsících zrovna radostné události. „V lednu jsem měl na náledí úraz hlavy, při natáčení posledního záběru spotu jsem následkem toho dostal epileptický záchvat. Potkala mne také tragická událost v rodině. Takže i osobně jsem strašně rád, že jsem to neradostné období mohl zakončit tímhle hravým veselým filmečkem, který poslouží dobré věci. Jenom mne mrzí, že už to nemůže vidět maminka.“

Pokud Vás osloví Kukalův úspěšný pokus vnést do politického videa výtvarno, estetiku a vtip, podívejte se na www.kufejfejku.com, kde najdete jeho tvorbu pěkně pohromadě.

 

Adrian Kukal se narodil v roce 1975 v Chomutově. Studoval keramiku a sochařství na SŠUP v Karlovych Varech, Kresbu a grafiku na UUD v Plzni a v  Praze v Ateliéru figurální kresby profesora Borise Jirků a poté na katedře animace a posléze multimediální tvorby na pražské FAMU. Podílel se jako filmový grafik, animátor či trikový režisér na řadě filmových a televizních projektů. Má na svém kontě rozsáhlou pedagogickou a přednáškovou činnost, působí jako dramaturg řady filmových přehlídek.

 

Režisérska filmografie - výběr:

„Chytrému napověz“, animovaná kreslená groteska, 3:45min, 2002

„Frog´s Story“, animovaná kreslená bajka, 0:45min, 2003

OCENĚNÍ: Čestné uznání za zvuk, „FAMUfest ´03“,

„Object mill 2003“, trikový, 1:00 min, 2003

Filmy vybrány asociací "Mythologie de mon voisin" do reprezentativní kolekce věnované tvorbě mladých evropských režisérů

„Vynález lásky“, animovaný digitální kreslený videoklip, 3:20min, 2003

OCENĚNÍ: finále MFF ANIfest, kategorie videoklip, Třeboň, 2003

„Am I Airhead?“, hraný kombinovaný digitální videoklip Monkey Business 3:50min, 2003

„POP“, animovaný /pixilace/, digitální, 5:30 min, 2005

OCENĚNÍ: Čestné uznání za animovanou tvorbu, „FAMUfest ´05“, Zvláštní cena poroty na festivalu studentských filmů „MIXER 05“, Nejlepší animovaný film na 3. MSFF „OHNE KOHLE ‘06“ Vídeň, Zvláštní cena Rádia_FM, MFF „AZYL ‘06“ Bratislava, Nejlepší animovaný film na 11. MFF „OFF CINEMA“ Poznaň, Druhá cena na 4. MFF FILM & ARTS : kategorie New Generation v Telči, Film vybrán asociací "Mythologie de mon voisin" do reprezentativní kolekce věnované tvorbě mladých evropských režisérů

„For the Love of Prague“, dokumentární celovečerní životopis Genea Deitche

 

Další multimediální a režijní tvorba nebo spolupráce:

„ÓČKO“, Výtvarná supervize celé grafické koncepce TV

Výtvarné a koncepční řešení designu multimediálního touchscreenového kiosku Hokejové síně slávy pro SAZKA ARÉNU

„TOYOTA YARIS“, trikový režisér a animátor televizní reklamy

„OTÁZKY VÁCLAVA MORAVCE“, režie a výroba grafické koncepce

„BATHORY“, artdirector speciálních efektů

„MAGNESIA LITERA“, výroba a režie nové animované znělky a medailonů autorů

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme