Skalický: Kamiony do lázeňského města nepatří

6. 3. 2017

Nákladní doprava komplikuje život obcím a městům na trase mezi dálnicí D11 a krajským městem Pardubice. Frekventovaná silnic I/36 protíná i lázeňské město Lázně Bohdaneč. Kvůli této situaci vznikla studie, která hledá možnosti řešení odklonění, nebo alespoň snížení počtu kamionů na této komunikaci. O studii se zajímá i poslanec Jiří Skalický, který už dříve o problému jednal nejen s radnicí v Lázních Bohdaneč, ale také s vedením samotných lázní a Ředitelstvím silnic a dálnic ČR.

V Pardubicích se sešla skupina odborníků se starosty obcí ležících na dotčeném úseku silnice I. třídy, se zástupci státních i krajských silničářů a úředníky Pardubického kraje. Na jednání byla představena studie, která nastínila možnosti omezení kamionové dopravy v těchto obcích, včetně převodu silnice do kategorie II. třídy. „Teoretických možností, jak tuto situaci řešit a jak ulevit obcím, je mnoho. Každá z nich však má své pro a proti, říká poslanec Skalický s tím, že omezit průjezd vozidel nad 12 tun by pomohlo zpoplatnění komunikace, nízko i vysokorychlostní vážení či dopravně-bezpečnostní prvky při vjezdu do obcí. Lázně Bohdaneč navrhují úplný zákaz vjezdu kamionů do obce, což ale bez převodu silnice do nižší třídy není možné. Jako nejjednodušší a nejrychlejší řešení pro snížení počtu kamionů se jeví dopravní značení přímo na dálnici, které by řidiče směrovalo na sjezd v Opatovicích nad Labem. „Studie ale ukázala, že až 80 % kamionů, které sjíždějí z dálnice D11 u Chýště, ale míří do průmyslové zóny Semtín. Aby ale bylo možné kamiony donutit jet až do Opatovic, musí současná I/36 být silnicí druhé třídy a v majetku kraje,“ dodává Skalický. Aby totiž bylo možné zakázat průjezd nákladních vozidel, je nutné, aby silnice patřila do kategorie tzv. druhých tříd, protože pouze na silnicích nižších tříd je možné zakázat vjezd kamionů.

Převod komunikace z vlastnictví státu do majetku Pardubického kraje podporují zejména starostové obcí. Pardubický kraj se údajně tomuto převodu nebrání, ale předcházet by mu musela celá řada investic státu. „Je logické, že kraj bude chtít silnici převzít v perfektním stavu. Samotný režim převodu silnice do nižší třídy by trval až pět let.  Po tomto převodu by už bylo záležitostí přibližně 3 měsíců osadit patřičné dopravní značení, resp. provést projektovou přípravu apod., které by omezilo průjezd vozidel nad 12 tun, vysvětluje Jiří Skalický. Ve hře je ještě nízkorychlostní vážení kamionů, které policie může realizovat ihned. Instalace tzv. vysokorychlostního vážení by trvala přibližně jeden rok. Jde o zařízení, které je instalováno přímo ve vozovce. Videosystém automaticky odešle záznam překročení povolené váhy na příslušné orgány.

Výsledkem jednání je vznik memoranda mezi Lázněmi Bohdaneč a Pardubickým krajem o společném postupu a o přípravách možného převodu komunikace do kategorie nižších tříd, ale také podnět města Lázně Bohdaneč k rychlému přeznačení sjezdu dálnice D11 v Chýšti a k zahájení nízkorychlostního vážení kamionů. „Zopakoval jsem také svou nabídku pomoci řešit vzniklou situaci i s pomocí ministerstva zdravotnictví. Společně s Léčebnými lázněmi Bohdaneč a s vedením zdejší radnice diskutujeme o nutnosti aktualizace tzv. statutu lázeňského místa, který by mohl přispět k řešení dopravní situace, doplňuje ještě poslanec a člen Výboru pro zdravotnictví Jiří Skalický.

Ondřej Müller, krajský manažer

Štítky
Osobnosti: Jiří Skalický
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme