Jiří Skalický: Schválil jsem více peněz na dopravní stavby

17. 1. 2017

Poslanec Jiří Skalický hlasoval pro rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury pro rok 2017. Podpořil tak výrazné navýšení rozpočtu na dopravní stavby v České republice. V Pardubickém kraji se ale z těchto prostředků bohužel využije málo peněz, protože stavby v regionu nejsou připraveny. Schválené finanční prostředky ve výši řádově „pouhých“ desítek milionů korun budou využity na přípravu staveb. Opravdové investiční akce začnou až v roce 2018, kdy by se mimo jiné konečně měla rozjet i výstavba tolik očekáváné D35.

Rozpočet samozřejmě počítá s akcemi nejen na silnicích, ale také na železnici. V letošním roce bude dokončena modernizace tratě z Ústí nad Orlicí do Lichkova, v celé délce bude vybavena systémem GSM-R, což je bezpečná platforma pro hlasovou i datovou komunikaci mezi provozními zaměstnanci železnic. V železničních stanicích Přelouč, Kostěnice až Choceň, odb. Zádulka a Svitavy bude dokončena montáž elektrického ohřevu výhybek, čímž se zlepší provozní podmínky v zimním období. Poslední významnou akcí pro letošní rok je vybavení koridorové tratě z České Třebové do Přerova evropským vlakovým zabezpečovacím systémem  ETCS. 

Podobné to bude i na silnicích. „Rozpočet Ředitelství silnic a dálnic ČR na letošní rok ukazuje, že do našeho kraje půjde z tzv. národních zdrojů pětadvacet milionů korun na přípravu staveb a na vypsání výběrového řízení na D35, které by mělo být zahájeno na sklonku roku. Bohužel letos ale nebude zahájena jediná stavba. Se zahájením důležitých staveb pro náš kraj se počítá až v roce 2018, kdy je v návrhu rozpočtu zatím 139 milionů korun. Samozřejmě to jsou peníze bez evropských dotací,“ popisuje výhled poslanec Jiří Skalický. V ideálním případě by mohla být v roce 2018 zahájena například stavba obchvatu Sezemic, dokončen obchvat Chrudimi nebo třeba zahájena stavba obchvatu Pardubic Trnová – Fáblovka – Dubina.

„Zajímavé však je podívat se na schopnost čerpání prostředků z končícího Operačního programu Doprava. Ještě na podzim loňského roku se hovořilo o tom, že Správa železniční dopravní cesty vyčerpala pouze 55 % z přidělených finančních prostředků a Ředitelství silnic a dálnic ČR dokonce jen 37%! Nyní to vypadá, že Státní fond dopravní infrastruktury zabral a z operačního programu I a II bylo vyčerpáno téměř 15 miliard Kč,“ naráží Jiří Skalický na čerpání finančních prostředků ve prospěch dopravních staveb a jejich uživatelů.  „Zarazila mě ale další statistika. Z grafů, které se mi dostaly do ruky, totiž vyplývá, že v době krize v roce 2012 byl rozpočet SFDI až o třetinu vyšší než v letech 2015 či 2016. Zatímco v roce 2012 to bylo cca 100 milionů, v roce 2016 už jen 83 milionů, upozorňuje poslanec Jiří Skalický. 

 

Ondřej Müller, krajský manažer

Štítky
Osobnosti: Jiří Skalický
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme