Olomouc chce změnit systém dopravy a parkování. Pomoc mají miliony z EU

20. 1. 2015

Převážná část peněz by ale šla na parkovací opatření.

Jednou ze zvažovaných možností je například placení parkovného přes esemesky.

Peníze nabízí evropský projekt Arcadia.

„Vzniklo společenství pěti měst: Olomouc, Turín, Budapešť, Bělehrad a Bristol. Mezi ně by se ty miliony dělily, příslib je, že bychom mohli čerpat až dva miliony eur. Přistoupili jsme jako poslední, jsme jakousi Popelkou," srovnal náměstek olomouckého primátora Aleš Jakubec (TOP 09) velikost Olomouce s dalšími partnery.

Šance, že se podaří finance získat, je podle něj pětadevadesát procent. Jasno má být v březnu.

Terminály pro rezidenty

Zatím není definitivně dané, kam by peníze směřovaly.

Mezi možné použití nicméně patří placení za parkování přes mobilní telefon, stavební úpravy nebo terminály pro rezidenty v ulicích, aby nemuseli chodit pro karty na radnici.

„Jedná se o jádro města, tedy nikoli Týneček nebo Kopeček. Pak také řešíme, zda je možné mít v Olomouci elektrobusy a inteligentní systém městské hromadné dopravy," řekl Aleš Jakubec.

„Ovšem nejdůležitější je plán udržitelné mobility. Pro město je závazný, abychom mohli čerpat peníze z operačního programu Doprava, kde se budeme chtít ucházet o část z téměř osmi set milionů korun. Bez toho plánu bychom si na evropské peníze nesáhli," dodal náměstek.

Jen čtvrtina cest autem

Největší částka by zamířila na změnu systému parkování.

„Nová parkovací politika města včetně vybudování z ní plynoucích opatření by měla být hlavním projektem programu Arcadia. Na vyřešení statické dopravy existuje v Olomouci velký tlak. Navíc se stávající řešení zóny placeného parkování nezměnilo od jeho zavedení v roce 1997," uvedl vedoucí odboru koncepce a rozvoje Marek Černý.

Olomouc chce dosáhnout v dopravě zhruba čtvrtinového rozdělení mezi auta, MHD, pěší a cyklisty.

Jestliže se ale potvrdí předpoklad, že veřejnou dopravou jezdí víc než pětadvacet procent lidí, bude se město snažit stav udržet.

„V Olomouci bychom se měli snažit podpořit cyklodopravu a také přesvědčit lidi, aby nejezdili auty, když nemusí. Je to vize desetiletí a měl by se tím řídit i urbanismus, aby třeba rodiče nemuseli vozit děti do školy autem," podotkl Jakubec.

Web o dopravě

Zpracovat zmíněný plán udržitelné mobility bude trvat několik let.

Dokument přijde zhruba na pět milionů korun.

Projekt Arcadia by ho pokryl celý, z městského rozpočtu by nešla ani koruna.

Dostat by se mělo také na web o dopravě.

„Všechny informace by byly na jednom místě. Aby, když se zavře Velkomoravská, se vědělo, co to má za následky, souvislosti. Byl by tam i přehled objízdných tras, jízdních řádů, cyklovýletů, program Centrum Semafor. Dnes to lidé musí hledat všude možně," doplnil olomoucký cyklokoordinátor Stanislav Losert.

V úvahu přichází i zaplacení projektových dokumentací některých cyklotras.

Lipsko, náš vzor

Jestliže do Olomouce peníze přitečou, chce jednatel Asociace měst pro cyklisty sídlící v Olomouci Jaroslav Martinek a člen přípravného týmu jejich konkrétní využití podrobně probrat s veřejností.

„Náš vzor je Lipsko. Do Olomouce chceme dostat jejich filozofii, přístup. Pokud se to povede, máme vyhráno," uvedl Martinek, který je také národním cyklokoordinátorem.

„Nejde nám ale o klasické projednání jako třeba u územního plánu, kdy se nejdřív návrh a pak se jde na slyšení. Veřejnost musí být v procesu od začátku," poznamenal.

Zdroj: Olomoucký.denik.cz

Autor: Ondřej Zuntych

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme