O královéhradecké křižovatce Mileta rozhodne Liberec

24. 2. 2017
Rozhodnutí o odvolání proti územnímu rozhodnutí v kauze stavby královéhradecké křižovatky Mileta vydá Krajský úřad Libereckého kraje. Ministerstvo pro místní rozvoj totiž ve středu rozhodlo, že úředníci Krajského úřadu v Hradci Králové mohou být systémově podjatí, a přesunul řízení právě do Liberce.
Důvodem je skutečnost, že je hradecký kraj spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) a městem Hradec Králové jedním ze tří investorů projektu za více než 225 miliónů korun. Přesměrování kauzy na sever Čech tak zřejmě opět oddálí realizaci vlastní stavby. Ta je přitom pro téměř stotisícový Hradec životně důležitá. Denně se v tomto prostoru tvoří kolony, které dopravní zácpy následně přenášejí do dalších částí krajského města.
První plány na podobu křížení II. městského okruhu v místech, kde stávala továrna Mileta, pocházejí už ze 70. let a souvisejí s výstavbou bývalé Marxovy, dnes Benešovy třídy.
V panelových domech podél téměř kilometr dlouhého bulváru žije na 9000 lidí. Kromě takového množství obyvatel komplikuje situace i skutečnost, že se zde nachází hlavní vjezd do fakultní nemocnice a sídlí zde zdravotnická záchranka.

KOS kritizuje změnu

„Původně plánovaná složitá mimoúrovňová křižovatka byla nahrazena systémem dvou kruhových křižovatek. V tomto smyslu bylo roku 2007 vydáno územní rozhodnutí. Ovšem poté, co byla dvakrát prodloužena jeho platnost, se investoři rozhodli jinak. V žádosti o nové územní rozhodnutí se kruhové křižovatky změnily na průsečné, řešení je opět úrovňové, křižovatky jsou světelně řízeny s odstupem pouhých asi 200 metrů od sebe,“ upozornili členové hradeckého spolku KOS, kteří proto proti novému územnímu rozhodnutí podali odvolání. O tom bude nyní rozhodovat liberecký krajský úřad.
„Rádi bychom diskutovali zejména o podobě menší z křižovatek. I proto, že bude brzy paradoxně zatíženější než křižovatka na okruhu, odkud se po dostavbě D 35 odsune tranzitní doprava. A tak zatímco zde bude projíždět na 12 tisíc vozidel denně, menší křižovatka bude podle studie zatížena téměř 15 tisíci vozidly,“ upozornil jeden z aktivistů Aleš Dohnal.
„Navrhujeme zrušit průsečnou křižovatku na třebešské radiále, a v místě příjezdu do areálu nemocnice situovat okružní. Benešova třída by byla napojena přímo do křižovatky na okruhu,“ uvedl Jaroslav Uhlíř ze spolku KOS.

Hrozí, že stáhnou peníze

Náměstek primátora JindřichVedlich(TOP 09) nesouhlasí s tím, že aktivisté navrhují pouhou úpravu projektu.
„Jedná se o zcela jiné řešení. Znamenalo by nové projednávání na všech stupních zcela od začátku. Což by trvalo opět několik let. Jednání spolku KOS považuji za nezodpovědné, neboť ŘSD coby hlavní investor jasně deklarovalo, že v případě dalšího zdržení financování akce stáhnou. Hrozí tak, že se nakonec žádná křižovatka stavět nebude,“ vysvětlil Vedlicha dodal, že stávající řešení prošlo schválením v orgánech ŘSD, dopravního inspektorátu policie, magistrátu a opakovaně se k němu vyjadřovali i dopravní specialisté.
„Průjezdnost nově navržené křižovatky je podložena podrobnými výpočty a modely. Rád bych dodal, že obavy z dopravního kolapsu měl spolek i při přípravě okružní křižovatky Koruna. Nyní se ukazuje, že je Koruna průjezdná velmi dobře,“ dodal Vedlich.

Právo | Severovýchodní Čechy
Ludmila Žlábková

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme