Výsledky žáků dokazují, že jdeme správným směrem

6. 5. 2016

Soukromá základní škola v Dobřanech je jednou z mála škol v Orlických horách, která nemá potíže s nedostatkem žáků. Před jedenácti lety přitom byla na zavření.

DOBŘANY / O tom, že i na malé vesnici v horách může škola dobře prosperovat, svědčí současná situace v Dobřanech na Rychnovsku. Obec má sice jen okolo 130 obyvatel, zdejší Základní školu Trivium Plus však navštěvuje téměř 160 dětí. Podle ředitele JanaGrulichase podařilo vytvořit mix dobré atmosféry a moderních přístupů k výuce, díky němuž mají zdejší žáci výborné výsledky u srovnávacích testů a přijímacích zkoušek.
„Nejde o to, že bychom byli lepší učitelé nebo měli nějaké zvláštní metody. Jde o vztah dětí ke škole, učivu a k učitelům. Když nemáte averzi vůči předmětu, škole nebo učiteli a máte dobré studijní prostředí, děti samy sebe táhnou,“ říká JanGrulich, který do školy nastoupil před jedenácti lety, kdy jí kvůli nízkému počtu žáků hrozilo uzavření.

* Jak tehdy škola vypadala?

Měla 72 dětí. Řekli jsme si, že ji buď zkusíme vzkřísit, nebo ji z finančních důvodů zavřeme. Vzali jsme to jako výzvu. Díky malému počtu dětí jsme se jim věnovali intenzivně. Najednou se v okolí rozkřiklo, že jsou tu děti spokojené a mají výsledky. Dostali jsme se až do stadia, že jsme letos museli odmítnout přes 30 dětí, které k nám chtěly přestoupit. K zápisu přišlo 26 prvňáčků, ani jich tolik nemůžeme vzít.

* V čem se lišíte?

Kdysi tu byla normální osmiletka. V roce 1996 ale tehdejší okresní úřad rozhodl, že školu uzavře. Jelikož ale v Dobřanech funguje školství od roku 1680, v rodičích a místních obyvatelích se probudilo tradiční dobřanské vlastenectví a ve spolupráci se školou ve Slavoňově založili školu vlastní (škola je obecně prospěšnou společností zřizovanou obcí a částí rodičů, pozn. red.).

* A co alternativní metody výuky?

Samozřejmě sledujeme moderní metody a alternativní trendy, ale podle mě žádná ideální neexistuje. Každá má něco do sebe a vyhovuje určité skupině dětí. Ve velkém městě si třeba Montessori škola najde své žáky, s tím naprosto souhlasím. My ale u nás vzděláváme všechny typy žáků, takže ve všech metodách hledáme inspiraci a nezavrhujeme ani tradiční metody.

* Tvrdíte, že hlavní rozdíl je v přístupu, v čem je u vás jiný?

Myslím, že to začíná ve vztahu učitelů ke škole. Mají tu práci rádi a dělají ji velmi intenzivně. Pro mě je všechno založené na smysluplných vztazích. Začíná to na vztahu učitelů a vedení, pak mezi učiteli a žáky, ale i vztah ke škole, k předmětu, k výuce, k informaci. Především se snažíme probouzet vztah ke vzdělávání. Důležité je vysvětlit, proč se zrovna toto učíme. Když je dobrá atmosféra ve třídě, žáci se uvolní, nemají žádné zábrany, a tak dosahují daleko lepších výsledků.

* Jsou pro vás cílem výsledky nebo vztahy?

Všechno dohromady. Dle mého názoru se povedla atmosféra ve škole a tím se nabalily výsledky. Musíme si položit otázku, co dnes naše děti potřebují. Dříve šlo o memorování, nebyl internet, člověk si musel vše nastudovat. Dnes máte informace jedním klikem v mobilu. Memorovat jako před třiceti lety podle mě ztrácí význam. Samozřejmě jsou obory, kde je to potřeba. Lékař nemůže při operaci čekat u Googlu. Ale v celku je pro mě daleko přednější, aby si děti informace vyhledaly, uměly je kriticky hodnotit a použít. Proto se tomu říká gramotnost. Není to o tom, znát vše nazpaměť, ale dokázat z nějakého zadání dojít k výsledku. Nároky se mění a škola nemůže učit jako před padesá ti lety.

* V mezinárodních testech PISA 2015 jste získali tři první a jedno druhé místo ze škol z celé země.

Výsledky pro nás byly science-fiction. Myslel jsem, že nám poslali špatné grafy. Pro mě je to důkaz, že jdeme správným směrem, ale je to naprosto neočekávané.

* Používáte běžné známkování?

Ano. My jsme vlastně úplně normální. Na druhou stranu, co je to známka? Já bych je klidně vypustil. Stejně děti známe a víme, co umí a jaké úrovně dokážou dosáhnout.

* Platí se u vás školné?

Neplatí. Máme státní normativ na žáka, spolupracujeme s mnoha obcemi v okolí, které nezřizují školu, a ty nám posílají čtyři tisíce korun na dítě, aby vše nemusela táhnout obec Dobřany se svým malinkým rozpočtem. Přispívají dobrovolně i někteří rodiče, za což jim vřele děkuji. 

5plus2
Regionalni mutace| Náchodsko

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme