Husák: Je konec s nejhoršími nekalými praktikami mobilních operátorů

Senátem dnes prošla významná novela Jana Husáka, která zavádí sérii opatření, jež ochrání zákazníky před nekalými praktikami mobilních operátorů.

20. 6. 2013

Tři kroky pro spokojenější spotřebitele

Novela, kterou senátoři na návrh Jana Husáka schválili, je namířena proti praktikám mobilních operátorů, na které si spotřebitelé dlouhodobě stěžují. Měla by navíc vést k dalšímu zlevnění telekomunikačních služeb.

Nový zákon tak řeší tři nejčastější prohřešky operátorů:

  1. Automatické prodlužování smluv bez vědomí zákazníka.
  2. Neúplné informace o službách sjednaných např. po telefonu.
  3. Smluvní pokuty vůči zákazníkům, kteří termínovanou smlouvu chtějí ukončit předčasně.

„Operátoři dosud nesmyslně pokutovali spotřebitele při předčasném vypovězení smlouvy, automaticky jim prodlužovali smlouvy cenově nevýhodné a manipulovali, zejména starší občany, k novým „výhodným“ tarifům, aniž by jim poskytli všechny informace. V telekomunikacích vládla nebezpečná džungle, a proto jsem novelou usiloval o zavedení elementárního pořádku a zlepšení ochrany spotřebitele,“ vysvětluje Jan Husák a dodává: „Zákon tak zvyšuje komfort zákazníka, protože pokud má operátor zájem si jej udržet, musí mu nabídnout lepší ceny, aby neodešel ke konkurenci.

Spotřebitel má nyní také 14 dní na to se rozhodnout, zdali je pro něj tarif opravdu výhodný. Operátor mu totiž nově musí – buď písemně, nebo elektronicky – dodat všechny informace. „Dosud se totiž například stávalo, že ve dvouleté smlouvě platí ̓̔̔̓takzvaný výhodný tarif pouze první rok a druhý rok pak musí zákazník platit mnohem vyšší cenu, aniž by měl operátor povinnost o tom zákazníka detailně informovat,“ sdělil Husák a upřesnil: „Chci proto od operátorů informace přehledné, což ale vůbec neznamená, že musí být zasílány výhradně mailem, nebo dokonce poštou. Pokud například zákazník používá anonymní předplacenou kartu, může obratem dostat SMS zprávou odkaz na internetovou stránku, kde bude vše jasně shrnuto.“

Při sjednání nové smlouvy např. po telefonu musí také operátor nově zákazníkovi dodat e-mailem nebo poštou kompletní smluvní podmínky. Ode dne předání těchto smluvních podmínek běží zákazníkovi lhůta 14 dní, kdy může od smlouvy odstoupit. „Pokud se zákazník rozhodne předčasně ukončit smlouvu na dobu určitou, již nedostane pokutu, ale zaplatí maximálně jednu pětinu součtu měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy. Je to systém, který dobře funguje například ve Francii,“ shrnul Jan Husák. 

Alžběta Plívová
mluvčí TOP 09
Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme