Politik v obýváku. Nový styl kampaně

TOP 09 spustí v Česku dosud nevyzkoušenou kampaň. Kandidáta na hejtmana si můžete pozvat domů a vyzpovídat ho.

8. 8. 2012

Rozhodovali se mezi třemi možnými logy – hrnkem, křeslem a papučemi. Nakonec vyhrály papuče. Strana TOP 09 příští týden odstartuje kampaň, kterou v Česku ještě nikdo nedělal.

Pokud se u vás volí do kraje či Senátu a místní kandidát TOP 09 se do akce zapojí, můžete si ho pozvat přímo domů na návštěvu. V obýváku vám pak udělá „soukromý mítink“. Podobnou kampaň už vyzkoušel na Slovensku ministr vnitra Daniel Lipšic z KDH, který takto absolvoval asi 70 návštěv.

Celý projekt bude mít na billboardech heslo „Politika začíná doma – víc, než si myslíte“. Logo Obýváky 2012

Kandidáty strana do tohoto podniku nijak nenutí. „Počítáme s tím, že host se sám ujme slova jako první a stručně se představí. Pak by měla začít diskuse. Návštěva by měla optimálně trvat asi hodinu,“ předesílá volební manažer TOP 09 Jaroslav Poláček.

Podle informací ze strany se do projektu zapojí například kandidát na jihomoravského hejtmana Jan Vitula, pražský kandidát na senátora Ladislav Kunert nebo Jaroslav Lobkowicz a Michal Janek, senátní kandidáti z Plzeňského kraje. Lobkowicz žádnou trému nemá a je ochoten začít už o prázdninách. „Můžeme mít s hostitelem různé názory, ale vždycky se nějak dohodneme. Předpokládám, že se budeme bavit hlavně o našich reformách,“ těší se Lobkowicz, který vlastní zámek Křimice, takže vyrazí do obýváku přímo ze zámku. Aby politický host přišel, musí se sejít minimálně pět lidí. Ale možná se limit ještě zvýší.

Kancelář strany musela i promýšlet, jak se vyhnout tomu, že si kandidáta pozvou jeho odpůrci či nějací provokatéři a plná místnost mu pak bude v lepším případě nadávat. Proto si volební tým hostitele nejprve „oťuká“ a zjistí, jestli ho třeba znají místní straníci z TOP 09. „Když ten člověk nebude vyloženě agresivní, rád se s ním pobavím,“ věří si kandidát na brněnského hejtmana, Vitula.

A není podobná kampaň jen přesvědčováním již přesvědčených, vychází-li se z předpokladu, že kandidáta si stejně domů pozvou hlavně příznivci strany? I s těmi je potřeba pracovat, odpovídají na námitku lidé z TOP 09.

Manažer Jaroslav Poláček nevylučuje, že se do „obývákové kampaně“ nakonec zapojí i prezidentský kandidát Karel Schwarzenberg, i když ten by nepřijel kvůli jedné rodině domů.

Spíš by dorazil, když ho pozvou štamgasti do hospody. Zároveň také čeká, jak se osvědčí první část kampaně za účasti jeho spolustraníků. Zdokonalil by tak akce „S Karlem na pivo“, kdy sám pořádal mítinky v hospodách. Kromě „obývákové kampaně“ někteří kandidáti TOP 09 chystají podobnou věc. Hlavně ti senátní chtějí obejít co nejvíc ulic v obvodu a zazvonit u co nejvíce bytů. Této kampani se říká „door to door“ (ode dveří ke dveřím).

ČSSD: My do soukromí nelezeme

Celá kampaň je pozoruhodná ještě z jednoho ohledu. TOP 09 díky ní získá databázi svých voličů a příznivců, se kterou bude moci pracovat a využít ji třeba v komunálních volbách v roce 2014.

Slováci z KDH poslali českým kolegům půvabný manuál, jak se na návštěvách chovat. Obsahuje i pokyny typu: „Pokyn k odchodu dává vždy někdo jiný než politik. Někdo, kdo zahraje zlého a řekne: Už nás čekají jinde, promiňte.“ Má se chodit v saku pro volný čas, bez kravaty a v džínách.

Volební manažer konkurenční ČSSD Jan Hamáček o podobné kampani neuvažoval. „Přijde mi to jako příliš velká invaze politiky do domácnosti. Obýváková kampaň u nás nemá tradici a kořeny,“ míní Hamáček. Sociální demokraté zůstanou na náměstích.

Jan Pokorný

Mladá fronta DNES, 8. 8. 2012, Rubrika: Z domova, str. 3

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme