Plíšek: Regulaci zbraní mají řešit jednotlivé státy

12. 4. 2017

(editovaný přepis rozhovoru s poslancem TOP 09 Martinem Plíškem)

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

Je dobrý nápad žalovat Evropskou komisi? Máme jako Česká republika šanci na úspěch?

Martin PLÍŠEK, poslanec /TOP 09/

Podle mého názoru vláda neudělala maximum pro to, aby společně s jinými státy zabránila přijetí této směrnice. Například Švédsko nebo Polsko bylo v tomto aktivní více. V jejich parlamentu přijali nesouhlasné stanovisko. V případě českého parlamentu se o to vláda bohužel nepokusila. Na druhou stranu je dobré nechat směrnici posoudit Evropským soudním dvorem. Myslím, že nakládání, držení a používání zbraní by mělo být právem národních států, tedy i České republiky.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

Pokud se nepletu, tak hovoříte o principu žluté a oranžové karty. Pokud parlamenty členských zemí vznesou proti směrnici námitku, je Komise povinna ji znovu projednat. Kde je ta změna? Pokud se směrnice bude u Komise projednávat znovu, jaká je pravděpodobnost toho, že skutečně k nějaké změně dojde?

Martin PLÍŠEK, poslanec /TOP 09/

Vláda chce podat žalobu k Evropskému soudnímu dvoru, což je konečná soudní instance pro to, aby prozkoumal návrh žalobce, tedy České republiky. Uvidíme. Tento krok má ale moji podporu, protože je dobré, aby Evropský soudní dvůr řekl, zda je takový zásah do zbraňové legislativy v pořádku a jestli neodporuje právům národních států si zbraňovou legislativu upravit podle svého uvážení.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

A dle Vašeho názoru?

Martin PLÍŠEK, poslanec /TOP 09/

Dle mého názoru není možné  se jenom spoléhat na to, jak rozhodne Evropský soudní dvůr. Je potřeba připravovat novelu zákona o zbraních a střelivu v tom smyslu, aby byl negativní dopad na držitele zbraní co nejmenší. Je potřeba přijít s tím, že proces bude méně formální, že budou udělovány trvalé výjimky a podobně. Spíše bych očekával, že ministerstvo vnitra kromě předkládání novely ústavního zákona o bezpečnosti České republiky, která ale neřeší faktický problém, předloží už konkrétní prováděcí zákon, takzvanou novelu zákona o zbraních a střelivu. Jenom dodávám, že náš zákon o zbraních a střelivu je jeden z nejmodernějších zákonů v Evropě.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

V čem je takový problém? Pokud znám znění směrnice správně, tak je tam možnost výjimek. Evropská komise přiznává, že ti, kteří už zbraň mají, se jí nemusejí zbavovat. Stejně tak nejsou zakázány všechny zbraně en bloc, jenom některé velikosti zásobníků. Skutečně to zasáhne držitele nebo zájemce střelných zbraní tak moc, jaká je tomu věnována mediální pozornost?

Martin PLÍŠEK, poslanec /TOP 09/

Pozornost je samozřejmě vyšší, než je reálný význam. Na velkou většinu držitelů zbraní tato směrnice nedopadne, protože upravuje zásobníky o více než deseti nábojích u dlouhých zbraní a o více než dvaceti nábojích u krátkých zbraní. Takže dopad není tak široký, jak se prezentuje. Je ale dobré, znát stanoviska Evropského soudního dvora, kam příště může evropská legislativa vůči národním státům jít. Proto je potřeba, abychom skutečně přijali příslušnou novelu zákona, která eliminuje případné negativní důsledky schválené směrnice.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

Vám jde tedy spíše o formální náležitosti, aby bylo jasné, kdo v této oblasti legislativy má hrát prim, zda jsou to členské státy, nebo je to nařízení Evropské komise? Nikoliv to, že by tato směrnice měla zabránit nějakým zločinům, terorismu nebo i běžné kriminální činnosti? Protože podle statistik kriminální činnost legálně drženými zbraněmi v posledních letech převýšila páchanou nelegálními zbraněmi.

Martin PLÍŠEK, poslanec /TOP 09/

Statistika je určitě různorodá. Některé útoky, které byly i v Evropě, byly páchány nelegálními zbraněmi, byť se původně legálně na území toho státu v rámci obchodních dohod dostaly. Je to samozřejmě široké spektrum problémů. Občanům, kteří zcela jsou vnímaví vůči těmto zásahům, můžu říct, že ta směrnice je ve většině nepostihne. Pokud tam jsou určité problémy, tak by měla být dána přechodná doba, aby se na to připravili. Nepomůže jim v tom ústavní zákon o bezpečnosti České republiky, což je, jak sami autoři říkají, pouze symbolický krok. Pomůže jim ale legislativa, která změní některé kategorie zbraní a zavede výjimky a odchylky, které národní státy mohou dělat. Proto očekávám aktivitu jak ministerstva vnitra, tak ministerstva obrany. Nikoliv politické předhánění a dělání předvolební vábničky ve volebním roce.

Zdroj: ČT24, 12. 4. 2017

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme